• چهارشنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403041308991
  • خبرنگار : 71129

اروپایی‌ها موافق حل و فصل جنگ اوکراین با مذاکره هستند

اروپایی‌ها موافق حل و فصل جنگ اوکراین با مذاکره هستند

براساس نتایج یک نظرسنجی بزرگ از ۱۵ کشور، یک نتیجه و راهکار مذاکره‌شده با روسیه، بر خلاف یک پیروزی نظامی مطلق برای اوکراینی‌ها، اکنون به‌عنوان محتمل‌ترین گزینه در بسیاری از کشورهای اروپایی دیده می‌شود.

به گزارش ایسنا، با وجود وضعیت میدان نبرد، حمایت از آرمان اوکراین در سراسر اروپا همچنان قوی است، اما رأی‌دهندگان اروپایی به طور فزاینده‌ای تسلیح اوکراین را نه برای دستیابی به پیروزی کامل در میدان نبرد اوکراین، بلکه برای تقویت دست اوکراین در مذاکرات آتی با روسیه ضروری می‌دانند.

اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا (ECFR) در نیمه اول ماه مه ۲۰۲۴ از ۱۹۵۶۶ نفر در ۱۵ کشور نظرسنجی کرد. این نظرسنجی برای نخستین بار از داخل اوکراین نیز انجام شد و در آن مشخص شد که حمایت از جنگ و پیروزی، «قوی» است. براساس نتایج، مساله اوکراین در میان اروپایی‌ها، با وجود یکسری پسرفت‌ها در میدان نبرد، همچنان اولویت است.

به نوشته روزنامه گاردین، در این نظرسنجی مشخص شد که در مجموع ۳۴ درصد از اوکراینی‌ها در حال حاضر می‌گویند اعتماد به ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور خود یک «اقدام بزرگ» است، در حالی که ۳۱ درصد نیز گفتند اعتماد به زلنسکی «خیلی زیاد» است.

هنگامی که در مورد محتمل‌ترین نتیجه جنگ از اوکراینی‌ها پرسیده شد، ۵۸ درصد از آنها پیروزی اوکراین را پیش‌بینی کردند، ۳۰ درصد گفتند که این روند با سازش مذاکره‌شده به پایان می‌رسد و تنها یک درصد انتظار داشتند روسیه پیروز شود. اما اکثریت به جای کنار گذاشتن حق حاکمیتی که با حق پیوستن به ناتو و اتحادیه اروپا تعریف شده بود، واگذاری سرزمین را ترجیح دادند.

در ۱۴ کشور اروپایی نیز تنها استونی با ۳۸ درصد اعلام کرد اوکراین قطعا پیروز است. اکثریت در سوئد و لهستان نیز از اروپا خواستند تا از اوکراین تا وقتی که تمامی اراضی خود را پس بگیرد، حمایت کند. همچنین در این نظرسنجی مشخص شد که اکثریت در ایتالیا، یونان و بلغارستان مخالف ارسال سلاح بیشتر به اوکراین بودند.

دیگر کشورها شامل جمهوری چک، فرانسه، آلمان، هلند، اسپانیا و سوئیس نیز اتفاق‌نظر مردمی درباره جنگ و نقش اتحادیه اروپا نداشتند و در هیچ یک از این کشورها حتی جنگ‌طلب‌ترین شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از اعزام نیرو به اوکراین حمایت نکردند.

اما ۶۹ درصد اوکراینی‌ها گفتند که سلاح بیشتر برای دفاع لازم است. ۷۵ درصد از اوکراینی‌های شرکت‌کننده در این نظرسنجی نیز نقش اتحادیه اروپا را مثبت دانسته و عضویت کشورشان در این اتحادیه را برای پیروزی در جنگ لازم دانستند.

از اوکراینی‌ها پرسیده شد که ۱۰ کشور اصلی را بر اساس قابلیت اتکا به آنها در حمایت از اوکراین معرفی کنند که ۸۸ درصد گفتند انگلیس اصلی‌ترین کشور است و بعد از آن لیتوانی با ۷۷ درصد قرار دارد.

همچنین یک‌سوم از اوکراینی‌ها نیز اذعان کردند که قویا نگرانند که آمریکا با روسیه بدون حضور کی‌یف توافق صلح امضا کند. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نتوانست فرانسوی‌ها را متقاعد کند که طرفدار سرسخت اوکراین است. یک‌سوم فرانسه طرفدار حمایت از اوکراین برای بازپس‌گیری اراضی از دست رفته‌اش هستند، یک‌سوم دیگر ترجیح می‌دهند اوکراین را به سمت مذاکره برای توافق صلح با روسیه سوق دهند، در حالی که یک‌سوم نهایی همچنان تصمیمی ندارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha