• چهارشنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۷
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1403041309041
  • خبرنگار : 71282

توصیه یک کارشناس به نامزدهای ریاست جمهوری:

ادامه سیاست احیای بنگاه‌های راکد با به‌روز کردن کارخانه‌ها

ادامه سیاست احیای بنگاه‌های راکد با به‌روز کردن کارخانه‌ها

یک کارشناس حوزه کار با توصیه به دو نامزد ریاست جمهوری برای تداوم سیاست احیای بنگاه‌های راکد با به‌روز کردن تجهیزات کارخانه‌ها،گفت: در صورتی که برنامه‌های مربوط به اشتغال و تولید در کشور عملیاتی شود،‌ موضوعاتی مثل رفاه، مسکن و ازدواج جوانان خود به خود حل می‌شود.

ولی الله صالحی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی مواضع اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری و مطالبات جامعه کارگری اظهار کرد: بنده برنامه‌ای به آن معنا در بخش کارگری ندیدم. یکی از نامزدها اعلام کرد برنامه او همان برنامه ۵ ساله هفتم است و آن را عملیاتی می‌کند. می‌دانیم که برنامه‌های پنج ساله از هر دوره‌ای که آمده خیلی مفاد آن اجرا نشده است لذا تاکید بر عملیاتی کردن برنامه داریم وگرنه الان خیلی از قوانین را داریم که قانون شده ولی قابلیت اجرا ندارد.

وی به مطالبات جامعه کارگری اشاره کرد و گفت: بسیاری از افراد و طبقات حقوق بگیر و کسانی که در بخش‌های خصوصی و دولتی فعال هستند مطالبات مشابهی دارند که دستمزد، معیشت و امنیت شغلی از جمله آنهاست. طبعا شغلی که مولد باشد و فرد در آن احساس امنیت شغلی کند می‌تواند تضمین کننده آینده شغلی و معیشت باشد. در حال حاضر نسل جوان تحصیلکرده از نامزدهای ریاست جمهوری انتظار دارد برنامه‌هایی در این زمینه ارائه دهند و این برنامه‌ها صرفا روی کاغذ نوشته نشود بلکه قابلیت اجرا داشته باشد.

این کارشناس حوزه کار افزود: امروز هر وعده‌ای که داده می‌شود در رسانه ثبت و ضبط می‌شود و مردم آن را پیگیری می‌کنند، بنابراین باید به وعده‌ها جامه عمل پوشانده شود تا بی‌اعتمادی و دلسردی در جامعه به وجود نیاید.

انتظار فارغ التحصیلان، فراهم کردن بستر اشتغال و حفظ امنیت شغلی 

صالحی گفت: فردی که امروز از دانشگاه فارغ التحصیل شده باید بتواند خود و خانواده‌اش را تامین کند لذا فراهم کردن بستر اشتغال و حفظ امنیت شغلی او امری ضروری است.

وی درعین حال ایجاد اشتغال مولد و رونق دادن به تولید را در اولویت دولت چهاردهم دانست و گفت: هر کدام از نامزدها که به پاستور راه پیدا کردند باید به این دو بخش مهم توجه نشان بدهند. اگر به تولید داخلی رونق داده شود خیلی از برنامه‌ها خود به خود اجرا می‌شود؛ معیشت هم همینطور هست و چنانچه افراد شغل مولد داشته باشند معیشت آنها هم به شکل آبرومندانه تامین می‌شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اگر برنامه‌های اشتغال و تولید در کشور عملیاتی شود،‌ موارد دیگر نظیر رفاه، مسکن و ازدواج جوانان خود به خود حل می‌شود، مشکل ما این است که فرد شغل ندارد ولی می‌خواهیم برای او مسکن بسازیم.

صالحی در بخش دیگری از گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه صرف یک نفر نمی‌تواند تغییر و تحول ایجاد کند، اظهار کرد: باید کلان‌تر به مسایل نگاه شود و تیم اقتصادی هم مهم است.تاکید مقام معظم رهبری این است که افراد کارآمد به خدمت گرفته شوند چون در باب اقتصاد امروز مسایل اقتصادی برجسته‌ است، بنابراین اگر حرفی درخصوص امنیت شغلی نیروی کار زده می‌شود، باید به گونه‌ای باشد که فرد نگران آینده‌اش نباشد و بتواند اشتغال و امرار معاشی داشته باشد.

تداوم نهضت احیای کارخانه‌ها با به روز کردن تجهیزات و ماشین آلات

وی در پایان نهضت احیای کارخانه‌های راکد را اقدام مثبت دولت سیزدهم برشمرد و گفت: یکی از نامزدهای ریاست جمهوری در روزهای آغازین تبلیغات از چند کارخانه بازدید کرد و وعده ادامه سیاست احیای بنگاه‌ها را داد. این حرکت دولت سیزدهم بسیار ارزنده بود چون اگر کارگران بیکار شوند، هزار و یک معضل در جامعه ایجاد می‌شود و بزهکاری‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی و مشکلات خانوادگی به وجود می‌آید. البته اعتقاد من این است که اکنون که گام اول در احیای کارخانه‌ها برداشته شده، باید گام دوم برداشته شود.

او ادامه داد: دولت آینده باید به سمت به روز کردن کارخانه‌ها برود و ماشین آلات و تجهیزات کارخانه‌های راکد را به روز کند. احیای کارخانه‌ها باید تداوم یابد ولی تداوم آن مستلزم رفتن به سمت تکنولوژی‌های روز است. وقتی کارخانه‌ها در مسیر رشد قرار گرفتند و محصولاتشان هم در داخل کشور مورد استفاده مردم قرار گرفت و هم قابل صادرات شد آن زمان می‌توان برنامه توسعه را در پیش گرفت و در کنار پرسنل و کارگرانی که در کارخانه‌ها حفظ و مشغول کار شده‌اند، نیروهای جدید هم جذب کرد و اشتغال را توسعه داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha