• چهارشنبه / ۲۹ دی ۱۴۰۰ / ۱۵:۵۱
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1400102922177
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی:

آلودگی هوا در کشور به یک اپیدمی تبدیل شده است

آلودگی هوا در کشور به یک اپیدمی تبدیل شده است

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان این‌که اکنون به دلیل بی توجهی به مسایل زیست محیطی، آلودگی هوا در کشور به یک اپیدمی تبدیل شده است، گفت: عوامل آلودگی هوا، عوامل طبیعی نیست بلکه درصد زیادی از آن مربوط به عوامل انسانی است که با ساخت و سازهای غیراصولی شاهد بروز پدیده‌ی وارونگی دما شده‌ایم.

حسن عباس نژاد روز چهارشنبه، ۲۹ دی در همایش هوای پاک، با بیان این‌که در دنیا از سه منبع به عنوان منابع اصلی و ثروت نام می برند، گفت: منابع انسانی، طبیعی و ذخایر ژنتیکی جزو منابع مهم است که این سه منبع در بستر حیات باید به تعادل برسند.

وی با بیان این‌که طبق روایات دینی، زمین مادر حیات است و باید از آن حفاظت کنیم، اظهار کرد: محیط زیست به معنای این نیست که دور برخی از منابع حصار کشی کنیم بلکه حفاظت از آن به این معنی است از ظرفیت قابل قبول منابع خود استفاده کنیم.

وی ادامه داد: بشر در قرن گذشته و جاری نشان داد که به دلیل عدم توجه به محیط زیست با انبوهی از مشکلات گرفتار شده است و در برخی موارد حیات بشر نیز مورد تهدید قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با بیان این‌که آلودگی هوا عامل و پدیده‌ای زاینده است که علاوه بر تخریب، تغییرات اقلیمی را هم در بر دارد، افزود: در هرجای دنیا تغییر اقلیمی به صورت طبیعی اتفاق می افتد اما تغییر اقلیمی که دخالت انسان در آن نقش داشته باشد، قطعا اثرات مخربی خواهد داشت و این امر بسیار نگران کننده است.

وی با بیان این‌که پدیده‌ی خشک شدن دریاچه‌ی ارومیه و اکثر تالاب ها پدیده‌ی انسان ساخت است، گفت: این امر تبعات و اثرات مخربی به دنبال دارد و قطعا منجر به تخریب محیط زیست می شود.

وی افزایش دما، مصرف زیاد آب، افزایش تبخیر و ریزگردها را از اثرات مخرب تغییر اقلیم عنوان کرد و گفت: در بحث آب جزو کشورهایی هستیم که با کمبود فیزیکی آب مواجه هستیم به طوریکه اکنون نمی توانیم از میاندوآب آب بیاوریم چرا که میاندوآب خود آبی ندارد.

عباس نژاد با بیان این‌که بالای ۴۰ کانون گرد و غبار در کشور وجود دارد که کلانشهرها را تحت تاثیر قرار می دهد، گفت: این تعداد نیز در حال افزایش است، سالانه چیزی در حدود ۵۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی خود را از دست می دهیم و این اراضی به کویر و کانون های گردو غبار تبدیل می شود و شهرهای کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی بیان کرد: ۷۰ درصد آلودگی‌ها صرفا مربوط به وسایط نقلیه است، دو استاندارد حاکم بر سوخت های فسیلی و خودروها عوامل تشدید کننده‌ی آلودگی هواست در بحث خودروها به شدت مشکل داریم، خودروسازان را باید ملزم به رعایت استانداردها کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha