• دوشنبه / ۱۱ تیر ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۹
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403041107285
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

مدیرکل ارشاد آذربایجان شرقی:

هنرمندانی جاودانه شدند که در جهت رشد و تعالی جامعه گام برداشتند

هنرمندانی جاودانه شدند که در جهت رشد و تعالی جامعه گام برداشتند

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: هنرمندانی جاودانه شدند که در جهت رشد و تعالی جامعه گام برداشتند.

سیدمحمدحسین بلاغی در آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی المپیاد هنر در تبریز با اشاره به ویژگی‌های هنر و هنرمند اظهار کرد: هنر مبداء و مظهر زیبایی است و هر آنچه که در دنیا قابلیت زیبا دیده شدن دارد باید در قالبی از هنر ارائه شود.

وی افزود: بحث هنر یک بحث فطری و زیباشناختی است و از این رو هر اثر هنری را مشاهده می‌کنیم به زیبایی آن جذب می‌شویم و اگرچه شاید تعریف مشترکی از زیبایی وجود نداشته باشد اما همه میدانیم که انسان فطرتا زیبادوست است.

وی با اشاره به اینکه نگرش هنرمندان به جهان هستی متفاوت و از زاویه‌ای دیگر است، گفت: هنرمند هم این زیبایی را می‌بیند، فهم و درک کرده و هم نسبت به آن اثر خلق می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی تشریح کرد: هنر زمانی اثربخشی دارد که در جهت تعالی انسان گام بردارد و زمانی ارزشمند است که صرفا برای هنر نباشد.

وی مطرح کرد: انسان خلیفه الله است و در هر موقعیتی اگر در راستای تعالی انسان‌ها گام بردارد توانسته است کاری هنرمندانه بکند.

وی با تاکید بر لزوم همراهی توامان آموزش و تربیت در عرصه هنر اذعان کرد: آموزشگاه‌های ما که بالغ بر ۳۰۰ آموزشگاه در سطح استان است، صرفا برای آموزش هنر نیست چراکه اگر هنرمندی را آموزش می‌دهیم اول باید کردار، مسلک و اندیشه او را هنرمندانه تربیت کنیم و در کنار آن مهارت و تکنیک را آموزش دهیم.

بلاغی تاکید کرد: هنر صرفا یک گارد هنری گرفتن و یک کارت هنری داشتن نیست بلکه آراستن وجود و روح به زیبایی و معرفت است.

وی در خاتمه از هنرمندان، اساتید و آموزشگاه‌های شرکت‌کننده در این جشنواره تقدیر کرد.

هنرمندانی جاودانه شدند که در جهت رشد و تعالی جامعه گام برداشتند

آموزشگاه‌های برتر در نخستین جشنواره ملی المپیاد هنر معرفی شدند

همزمان با آیین اختتامیه بخش استانی نخستین المپیاد ملی آموزش هنر، آموزشگاه‌های برتر معرفی شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، بیانیه هیئت داوران این جشنواره توسط ندا تنهایی به شرح ذیل قرائت شد:

ضمن تقدیر و تشکر از مسئولین محترم حوزه فرهنگ و هنر استانی، کشوری و تمام کسانی که در اقصی نقاط کشور با همت خالصانه در جهت برگزاری این المپیاد تلاش کردند تا امروز شاهد تحقق این رویداد در تک تک استان‌های کشور باشیم.

در ابتدا هیئت داوران، ذکر چند نکته مهم و تاثیرگذار را در خصوص فرایند المپیاد و سیاست‌های اعمال شده در راستای برگزاری بهتر این رویداد در سال‌های آتی را ضروری می‌داند، عدم تفکیک رده‌های سنی، محدودیت تعداد شرکت‌کنندگان در رشته‌های مختلف در آموزشگاه‌ها، محدودیت زمانی و تقارن با فصل امتحانات با توجه به سوژه‌های محدود و سفارشی المپیاد، نبود بخش موضوع آزاد در سیاست‌های المپیاد، یکی از مسائل مهم در مشارکت و ضعف جدی در فرایند المپیاد ملی آموزش هنر بود، گرچه استان آذربایجان شرقی بعد از تهران، دارای بالاترین افراد شرکت‌کننده است اما یقینا با رفع این مسائل که تک تکشان بازدارنده بود، آثاری بهتر و بیشتری را از جهت کیفیت و کمیت شاهد می‌شدیم.

امید است با انعکاس این آسیب‌شناسی‌ها و عملیاتی کردن نظرات تخصصی شاهد حضور متفاوت‌تر و پرشورتر از تک تک استان‌ها باشیم و به هدف اصلی که شناسایی و معرفی بهترین‌ها از نسل جدید و شناسایی اساتید و آموزشگاه‌های توانمند است، نائل شویم.

هنر یک زبان ماندگار به وسعت بین‌المللی است، هنری که با قلم، ذهن و قلب در ارتباط است می‌تواند رساترین و عمیق‌ترین مفاهیم را بیان کند و بر ذهن و دل‌ها تاثیر بگذارد.

هیات داوری لازم می‌داند به خاطر ایده هوشمندانه و ایجاد بستر تاثیرگذار با ایجاد بستری به عنوان المپیاد هنر، مراتب تشکر و قدردانی خود را اظهار نماید، یقینا جشنواره‌ای که بتواند به صورت مستمر و اصولی برگزار شود و باعث مشارکت و شناسایی نسل جدید و همچنین شناسایی آموزشگاه‌ها و اساتید حرفه‌ای در این زمینه شود، ارزشمند بوده و خواهد بود، یقینا در سایه آموزش‌های همه جانبه، هنر در مقیاس خلق، اندیشه و نه محدود و کپی بلکه در بدنه اجتماع رشد خواهد یافت و ثمر بخش و تاثیرگذارتر خواهد بود.

آثار دریافت شده از سطح نسبتا مناسبی برخوردار بود گرچه زمان محدود و متقارن با فصل امتحانات بود، باید از همه آموزشگاه‌های شرکت‌کننده و اساتید و هنرآموزان، برای مشارکت و تلاششان قدردانی کرد.

یقینا اگر فرصت کافی برای جشنواره‌های با سوژه و موضوعات خاص وجود داشته باشد و اکثر هنرجویان قبل از جشنواره در معرض آموزش‌های تخصصی از نظر محتوایی و هنری قرار بگیرند و همچنین محدودیت‌های موضوعی و زمانی مرتفع شود، شاهد آثار بهتر و مشارکت حداکثری خواهیم بود.

 از آثار ارسالی که در هر رشته به هیئت داوران ارائه شد در رده‌های مختلف سنی ۶ تا ۶۵ سال بوده است که آمار شرکت‌کنندگان به شرح ذیل اعلام می‌شود.

رشته هنرهای تجسمی ۱۰۰ نفر، خوشنویسی۳۴ نفر، موسیقی ۵۳نفر، نمایش هفت نفر و در مجموع ۱۸۸ اثر به جشنواره ارسال شده بودند که در هر رشته ۲ گروه به عنوان گروه منتخب و تعداد هشت تیم منتخب به عنوان تقدیر استانی معرفی می‌شوند.

مهم‌ترین ملاک‌های داوری در این مسابقه، توجه به اهداف و سیاست‌های جشنواره، مطابقت با موضوع، اصالت آثار، قدرت بیان هنری در شاخه مربوطه، توجه ویژه به ایده‌پردازی در آثار و خلاقیت و نوآوری لحاظ شد، قابل ذکر است همیشه ایده‌های کلی و تسلط و مهارت کافی نیست، خلاقیت و خلق با رویکرد و زاویه‌ای جدید، تعریف حقیقت هنر را بر خود هنرمند و دیگران عیان خواهد کرد که ان شاءالله تداوم چنین جشنواره‌هایی، با هم‌افزایی و رویکردی تخصصی‌تر، باعث تاثیرگذاری بیشتر در نسل جدید و معرفی مناسب و در شأن، تمامی رشته‌ها شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha