• دوشنبه / ۶ دی ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۲
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1400100603959
  • خبرنگار : 71567

از سوی رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران مطرح شد

پیشنهاد معافیت اعضای هیات علمی تمام وقت از سقف ۱۵ برابری حقوق

پیشنهاد معافیت اعضای هیات علمی تمام وقت از سقف ۱۵ برابری حقوق

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه پیشنهاد می کنیم اعضای هیئت‌علمی تمام جغرافیایی پایه و بالینی که هیچ فعالیت خصوصی ندارند از سقف ۱۵ برابر حقوق معاف شوند، گفت: در این صورت، هیئت‌امنای دانشگاه ها لازم است حق دخالت در تعیین کارانه را داشته باشند.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین قناعتی در جلسه هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به جلسه اخیر خود با برخی برنامه ریزان مجلس شورای اسلامی، گفت: در این جلسه پیشنهاد شد به‌ منظور جلوگیری از مهاجرت نخبگان و سرمایه‌های علمی و مجرب کشور و افزایش انگیزه خدمت به اقشار مختلف جامعه به‌ویژه محرومان اجازه داده شود، اعضای هیئت‌علمی تمام جغرافیایی پایه و بالینی که هیچ فعالیت خصوصی ندارند از سقف ۱۵ برابر حقوق معاف شوند ضمن اینکه هیئت‌امنا حق دخالت در تعیین کارانه را داشته باشند.

وی با اشاره به تعاریف مربوط به «رشد علمی» و «توسعه علمی» و با بیان اینکه این تعاریف به‌ویژه برای مدیریت کلان کشور مهم است که درک شود گفت:  GDP رشد اقتصادی است اما نشان‌دهنده توسعه اقتصادی نیست.  تعیین‌کننده توسعه اقتصادی، عادلانه بودن و نزدیک بودن سطح درآمد است برای مثال در کشورهای اسکاندیناوی ۷۰ تا ۸۰ درصد خانواده‌ها درآمدی بین ۲ تا ۳ هزار دلار دارند که باعث می‌شود شرکت‌های تولیدکننده، مشتری، بازار و مارکت بزرگی داشته و قدرت خرید متوسط مردم خوب باشد و این مولفه موجب رشد اقتصادی خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به مفاهیم «رشد علمی» و «توسعه علمی» گفت: در رابطه با علم هم همین‌طور است اگرچه کشور ما رشد علمی خوبی داشته است و رضایت‌بخش است اما ازنظر توسعه علمی شاخص‌های خوبی نداریم. به‌طوری‌که اگر نگاه کنید می‌بینید در برخی مراکز تحقیقاتی تعداد مقاله‌های برخی از محققان بالای هزار مقاله است که قابل‌توجیه نیست. این نشان‌دهنده این است که توسعه علمی رخ نداده است.

وی فاکتور «عدالت» را به‌عنوان یک شاخص در توسعه علمی دانست و گفت: در کشورهای پیشرفته، ساعت کار افراد را مشخص می‌کنند و فرد حق ندارد بیش از یک حدی کار کند برای اینکه کار باید بین همه توزیع شود و اگر کسی درآمدش از یک حدی بالاتر برود مالیات‌های سنگینی می‌بندند که تمایل به زیاده خواهی به‌صورت خودکار متوقف شود.
دکتر قناعتی با بیان اینکه باید در دانشگاه طوری برنامه‌ریزی کنیم که عدالت علمی در آن رعایت شود گفت: از دکتر فتوحی (معاون پژوهشی) می‌خواهم که به این موضوع به‌عنوان یک اصل مهم توجه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha