• چهارشنبه / ۱ دی ۱۴۰۰ / ۱۹:۱۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400100100771
  • خبرنگار : 50071

رئیس اورژانس خبر داد

افزایش بیماران سرپایی و بستری کرونا در اورژانس بیمارستان امام رضا(ع) مشهد

افزایش بیماران سرپایی و بستری کرونا در اورژانس بیمارستان امام رضا(ع) مشهد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس بخش اورژانس عدالتیان بیمارستان امام رضا(ع) مشهد از افزایش بیماران سرپایی و بستری کرونا در این اورژانس خبر داد.

امیرمسعود هاشمیان امروز در نشست خبری که در ساختمان قرشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه طبق تجربیات پیک های قبل از طریق بررسی آمار ورودی های سرپایی متوجه می‌شویم در حال ورود به پیک هستیم، اظهار کرد: طی چهار روز گذشته در ورودی اورژانس کووید ما آمار بیماران سرپایی ۱۰ تا ۱۲ مورد و آمار بستری یک مورد بود اما براساس آمار امروز تعداد بیماران سرپایی ۴۷ نفر و تعداد بیماران بستری ۱۴ نفر بوده است؛ در نتیجه آمار به صورت تصاعدی در حال بالا رفتن است.

وی ادامه داد: سه تا چهار هفته بعد از افزایش بیماران سرپایی آمار بستری‌ها افزایش می‌یابد.

این دانشیار طب اورژانس در مورد شیوع کرونا در کودکان عنوان کرد: کودکان در جامعه می‌چرخند. علائم آن ها کمتر است اما ناقل هستند و می‌توانند به گروه‌های در معرض خطر آسیب برسانند.

هاشمیان در مورد تهویه اماکن تصریح کرد: تهویه باید فشار منفی باشد. با توجه به سرد بودن هوا به جای باز گذاشتن در و پنجره می‌توان برای تهویه اماکن از وسایل تهویه ای که در سرویس‌های بهداشتی است، استفاده کرد. 

مجید جعفری‌نژاد، معاون فنی مرکز بهداشت خراسان رضوی نیز در این نشست در خصوص رنگ‌بندی شهرها اظهار کرد: مبنای رنگ‌بندی‌ها براساس بستری است و بستری هم انتهای کار است. وقتی رنگ آبی است، یعنی بستری ما هنوز به حدی نرسیده که مثلا وارد زنگ زرد شویم. این موضوع به معنای این نیست که ویروس هنوز گسترش پیدا نکرده است.

وی بیان کرد: متاسفانه بعد از عبور دلتا آنقدر حس خوبی دست داد که همه و حتی مسئولان تصور کردند که می‌شود کم کم وضعیت عادی را شروع کرد.

معاون فنی مرکز بهداشت خراسان رضوی گفت: شروع امیکرون از کشورهایی بوده که درصد واکسیناسیون پایینی دارند. سویه‌های جدید در افرادی رخ می‌دهد که واکسن نزدند و آسیب این موضوع را حتی افرادی که واکسن زده‌اند هم دریافت می‌کنند؛ بنابراین مسئولیت اجتماعی بزرگی بر گردن افرادی است که واکسن دریافت نکرده‌اند.

بیشترین خطر امیکرون در حاشیه شهر مشهد است

جعفری‌نژادبا اشاره به اینکه یکسری اقدامات را باید با فوریت انجام دهیم، خاطرنشان کرد: دوز سوم در این زمینه بسیار اهمیت دارد و افراد باید هر چه سریعتر دوز سوم را دریافت کنند. در دوز سوم عددمان پایین است. بیشترین خطر امیکرون در حاشیه شهر است چون در این منطقه عدد واکسیناسیون کمتر است.

وی عنوان کرد: میزان استفاده از ماسک در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد کمتر از ۵۳ درصد است که باید به بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد برسد. اماکن باید تهویه مناسب داشته و تجمع‌ها زیاد نباشد.

معاون فنی مرکز بهداشت خراسان رضوی بیان کرد: با توجه به عدم واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال یکی از مسائل جدی و آسیب‌زا در مورد امیکرون، آموزش و پرورش است. در این زمینه باید تصمیم‌گیری شود. عمده تصمیم گیری در خصوص این موضوع هم در سطح ملی انجام می‌شود.

وی در خصوص توانایی شناسایی امیکرون در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: برای شناسایی امیکرون ۲ مرحله تعریف شده است. شاخص هایی تعریف شده که در کنار PCR مثبت باید به امیکرون مشکوک شویم. یکی از این شاخص‌ها این است که مثلا فرد از کشوری آمده که امیکرون در آنجا شیوع داشته یا همه اعضای خانواده به سرعت مبتلا شدند. یک کیت هم داریم که اگر در آن هم تایید شد که فرد مشکوک به امیکرون است، نمونه را برای تایید به تهران می‌فرستیم.

فوتی‌های کرونا در مشهد به صفر رسید

محمد پهلوان، مسئول کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست بیان کرد: روز گذشته آمار فوتی‌های کرونا در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد به صفر رسید که خبری خوشحال کننده است.

وی ادامه داد: نگرانی ما وضعیت ICU است. آمار بستری‌های آن در کل استان به زیر ۱۰۰ رسیده بود اما در حال حاضر به بیشتر از ۱۰۰ رسیده است.

پهلوان بیان کرد: در مجموع با توجه به گسترش امیکرون نگران هستیم و در آماده باش کامل قرار داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha