• سه‌شنبه / ۳۰ آذر ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۶
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1400093023720
  • خبرنگار : 50180

قصه گویی؛ سنت دیرینه ایرانیان در طولانی‌ترین شب سال

قصه گویی؛ سنت دیرینه ایرانیان در طولانی‌ترین شب سال

ایسنا/کرمانشاه یلدا شب دور هم نشستن و بگو و بخند است، شب شاهنامه خوانی و تفعل بر حافظ و شب پدربزرگ ها و مادربزرگ ها با حکایت ها و قصه های جذابی که تعریف می کنند.

اگرچه زمانه دور کُرسی نشستن و کاسه های کشمش و لبو و انار روی کرسی به سر آمده و بخاطر نگرانی از اوج گیری دوباره بیماری کرونا خیلی هم نمی توانیم دور هم جمع شویم، اما می‌شود دورهمی های کوچک خانوادگی خود را در طولانی ترین شب سال با قصه ها و داستان های قدیمی گرم کنیم.

مهنار فتاحی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه در آستانه شب یلدا در گفت و گو با ایسنا، این شب ها را فرصت خوبی برای آشنا کردن کودکان و نوجوانان با آداب و رسوم عنوان کرد و افزود: خانواده ها با قصه گویی و خاطره گویی باید شب یلدا را نزد فرزندان خود به یادماندنی کنند.

فتاحی با بیان اینکه شب یلدا از گذشته آداب و رسوم خاصی در بین ایرانیان داشته، گفت: خانواده ها باید فرزندان خود را با این آداب و رسوم آشنا کنند تا آنها هم در آینده از این شب و آداب و رسوم آن برای فرزندان خود بگویند و این شب را بزرگ بدارند.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه ادامه داد: گذشتگان ما همه تلاششان را برای انتقال این فرهنگ‌ و آیین به ما داشته اند و ما هم نباید اجازه بدهیم آداب و رسومی مثل شب یلدا در گذر زمان به فراموشی سپرده شود.

فتاحی با بیان اینکه قصه گویی از گذشته های خیلی دور پای ثابت شب های یلدا و جذاب ترین و مرسوم ترین سنت شب یلدا بوده و بزرگترها و قدیمی ها همیشه از آن یاد می کنند، گفت: در این شب خواندن قصه هایی مثل  قصه های شاهنامه، قصه هزار و یک شب، قصه های ننه شهرزاد و... مرسوم بوده است.

فتاحی در ادامه از قصه‌گویی به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای تربیتی یاد کرد و افزود: یکی از اثرات قصه گویی کنار هم بودن خانواده خواهد بود که باعث ایجاد ارتباط عاطفی بین آنها می شود. 

فتاحی یادآور شد: تأثیرپذیری از شخصیت‌ قصه ها، تقویت قدرت فهم و بیان، پرورش خلاقیت، آموزش زبان و افزایش گنجینه واژگان کودکان نیز از دیگر تأثیرهای آموزشی و تربیتی قصه گویی به شمار می‌روند. 


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha