• یکشنبه / ۲۸ آذر ۱۴۰۰ / ۱۷:۲۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400092822149
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

کاهش آلاینده‌های هوا با جایگزینی خودروهای فرسوده و روان‌سازی ترافیک

کاهش آلاینده‌های هوا با جایگزینی خودروهای فرسوده و روان‌سازی ترافیک

ایسنا/اصفهان عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با تأکید بر اینکه نقش منابع متحرک در آلودگی هوای کلان‌شهرها انکارناپذیر است، گفت: با جایگزینی خودروهای فرسوده و روان‌سازی ترافیک می‌توان میزان انتشار آلاینده‌ها را به‌طور چشمگیری کاهش داد.

 علیرضا دستان، در نشست تخصصی کنترل آلودگی هوای اصفهان که امروز (یکشنبه، ۲۸ آذرماه) از سوی کنسرسیوم مراکز علمی _ پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط‌زیست برگزار شد، در مورد اثر طرح‌های کنترل ترافیک بر آلودگی هوای کلان‌شهرها، اظهار کرد: نقش منابع متحرک در آلودگی هوا مشخص و اولین موضوع در منابع متحرک، ترافیک است که از دو نظر بر آلودگی هوا تأثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه افزایش تعداد خودروها، یعنی تعداد زیادی از منابع آلاینده را در یک نقطه متمرکز کرده‌ایم، گفت: ترافیک به معنای زمان بیشتر و سرعت کمتر خودروها برای طی کردن یک مسیر است، درواقع هرچقدر سرعت حرکت خودروها کم شود، افزایش آلاینده‌ها را خواهیم داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان به برخی از راهکارها برای کاهش آلودگی منابع متحرک اشاره و تصریح کرد: کاهش تعداد سفرها، افزایش سرانه مسافر در هر وسیله نقلیه، کاهش تردد وسیله نقلیه و محدودیت عبور و مرور در مناطق خاص با اجرای طرح‌هایی مثل زوج و فرد، کاهش میزان انتشار آلودگی هر وسیله نقلیه از طریق معاینه فنی، جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده و تولید خودروها با آلایندگی کمتر از جمله این راهکارها است.

وی با اشاره به اجرای طرح زوج و فرد در کلان‌شهرهایی از جمله اصفهان، گفت: طرح زوج و فرد معایب و مزایایی دارد که از جمله مزایای آن کاهش موقت تعداد خودروها، ایجاد انگیزه برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی و کاهش آلودگی است.

دستان با یادآوری اینکه تمرکز طرح زوج و فرد بر کاهش تردد است و نه آلایندگی، تصریح کرد: این طرح افراد را به خرید خودروی ارزان قیمت و فرسوده جهت استفاده از پلاک آن ترغیب می‌کند. همچنین از دیگر معایب آن اعمال محدودیت برای مسافربرهای شخصی، ترویج فرهنگ تخلف از طریق دست‌کاری پلاک و نیاز به تجهیزات پایش و نیروی پلیس برای اعمال قانون است.

وی همچنین با اشاره به برخی طرح‌ها که برای کنترل انتشار آلایندگی خودروها اجرا می‌شوند و برای خودروهای آلاینده محدودیت تردد ایجاد می‌کنند، تأکید کرد: هدف اولیه این طرح‌ها کاهش انتشار است و کاهش تردد نیست که در کلان‌شهر تهران در حال اجرا است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان همچنین به معاینه فنی خودروها اشاره و تصریح کرد: براساس دستورالعمل سال ۹۸ برای اندازه‌گیری آلاینده خودروها در مراکز معاینه فنی با سه دسته‌بندی برای خودروها انجام می‌شود.

وی همچنین به تجربه موفق اجرای طرح‌های کنترل آلودگی هوا در برخی شهرهای بزرگ دنیا از جمله لندن اشاره و خاطرنشان کرد: در هر اصفهان اثرات حدی برخی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا را بررسی کردیم. از جمله کاهش انتشار آلاینده‌ها با جایگزینی خودروهای فرسوده است.

دستان با بیان اینکه براساس مطالعات سال ۹۶، ۷۳ درصد اتوبوس‌ها، ۵۵ درصد موتورسیکلت‌ها، ۴۷ درصد کامیون‌ها و ۱۶ درصد از خودروها سواری فرسوده است، افزود: سال ۱۴۰۰ سن فرسودگی خودروها تغییر کرد که با اعمال آن سن فرسودگی وسایل نقلیه اصفهان بیشتر می‌شود، درحالی‌که اگر خودروهای فرسوده تمام ناوگان اصفهان را با صفر جایگزین کنیم می‌توانیم شاهد کاهش آلودگی و کاهش مصرف سوخت باشیم.

وی راهکار دیگر را روان‌سازی ترافیک عنوان کرد که باید فکری برای آن شود، گفت: دو پیمایش در ساعات مختلف شبانه‌روز در منطقه مرکزی شهر اصفهان انجام دادیم که نتایج آن نشان داد اگر کل ترافیک کنونی اصفهان را روان کنیم، به اعداد قابل‌ ملاحظه‌ای در کاهش آلودگی هوای اصفهان می‌رسیم.

به گزارش ایسنا، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با تأکید بر اینکه نقش منابع متحرک در آلودگی هوای کلان‌شهرها انکارناپذیر است، گفت: با اجرای طرح‌های کنترل ترافیک می‌توان میزان آلودگی منابع متحرک را کنترل کرد، اما بدون در نظر گرفتن میزان آلایندگی هر خودرو، کنترل تردد تأثیر چندانی ندارد.

وی با بیان اینکه باید از تجربه‌های موفق دنیا درس گرفت، گفت: در مطالعات انجام‌ شده نشان دادیم با جایگزینی خودروهای فرسوده و روان‌سازی ترافیک به هر شکل ممکن می‌توان میزان انتشار آلاینده‌ها را به میزان چشمگیری کاهش داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha