• شنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۰ / ۰۸:۰۶
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1400092720489
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

یادداشتی به مناسبت ۲۷ آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه

یادداشتی به مناسبت ۲۷ آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه

ایسنا/سیستان و بلوچستان یادداشتی به مناسبت ۲۷ آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه، به قلم مجتبی شجاعی نویسنده و محقق سیستان و بلوچستان در اختیار ایسنا قرار داده شده است.

شجاعی در این یاداشت بیان کرده است؛

پیروزی انقلاب اسلامی در کشورمان ، نقطه عطف بزرگی بود که در تحقق آن سه عامل کلیدی‌ وحدت کلمه، دین و نقش روحانیت با رهبری حضرت امام (ره) تاثیر اساسی داشتند.

اگر جوهره اصلی انقلاب را به حق برخاسته از جنبه مردمی بودن و اسلامی بودن آن بدانیم، قوام این دو عنصر ذاتی انقلاب، تنها در سایه اتحاد و وحدت کلمه ازهمه گروه‌های حوزوی، دانشگاهی و سایر مردم امکان‌پذیر است.

وحدت حوزه و دانشگاه اساساً ریشه در سنت علمی و پیشینه تاریخی در دین مبین اسلام دارد و حوزه و دانشگاه در کشور ما، تنها نهادهای علمی، آموزشی و پژوهشی هستند که سایر نهادها به نحوی به این دو نهاد برمی‌گردند.

در تعریف وحدت باید تمام مولفه‌های اصلی این دو نهاد، موضوعاتی که پیرامون آن پژوهش دارند و نیز هدف آنها و هویتی که دارند مدنظر قرار گیرد. متاسفانه رویکرد به وحدت حوزه و دانشگاه امروز بیشتر جنبه‌های اخلاقی دارد و بیشتر رویکردی جزئی و حاشیه‌ای است و احساس می‌شود که لازم باشد این وحدت را در هویت و کارکرد اصلی این دو نهاد علمی جست‌وجو کنیم. اگر حوزه را به عنوان نهاد علمی که متکفل عرضه معارف اسلامی و تحقیق و استنباط در حوزه‌های قرآنی و اهل بیت است، بدانیم، کارکرد آن استنباط معارف و عرضه و تبلیغ آن با ابزارهای مختلف و تربیت عالم دینی است و باید دانشگاه را نهاد علمی بدانیم که مولد علوم مورد نیاز جامعه و خاستگاه پژوهش علوم مختلف و تربیت متخصص است.

اگر بین دو کارکرد حوزه و دانشگاه نسبتی باشد و آن نسبت به درستی درک شود، می‌تواند یک وحدت عمیق و مبتنی بر هویت هر دو نهاد را متصور شد. شهید مفتح به عنوان نماد وحدت حوزه و دانشگاه ، از دو تفکر حوزوی و دانشگاهی تاثیر پذیرفته بود و به راحتی درک متقابلی از دو نهاد در راستای اتحاد آنان داشت و وحدت حوزه و دانشگاه را عیناً وحدت پا به پای علم و دین قلمداد می‌کرد و روشنفکری دینی را به عنوان محصول وحدت حوزه و دانشگاه می‌دانست.

باید تقسیم کاری بین حوزه و دانشگاه انجام می‌شود تا از تهدیدات جدایی بین این دو نهاد که همانا غربزدگی، عوام‌زدگی، تحجرگرایی و اباجی‌گری و دین‌گریزی است، جلوگیری شود.

وحدت حوزه و دانشگاه به معنای سلب استقلال فکری یا نفی هویت مستقل هر دو نهاد یا سلطه یکی بر دیگری نیست بلکه مفهوم اصلی این وحدت، در جامعیت دین اسلام است که در تأمین نیازهای بشری به هر دو بعد مادی و معنوی ان تأکید می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha