• چهارشنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۳ / ۰۷:۴۲
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1403041308485
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

‌بهینه‌سازی شبکه برق ۴۱ روستا در دولت شهید رئیسی

نعمت برق به روستاهای محروم سیستان و بلوچستان هم رسید

نعمت برق به روستاهای محروم سیستان و بلوچستان هم رسید

ایسنا/سیستان و بلوچستان ۴۱ روستای سیستان و بلوچستان در دولت شهید آیت‌الله رئیسی از نعمت برق مطمئن و پایدار بهره‌مند شدند.

به گزارش ایسنا- ایسنا صنعت برق یکی از زیر ساخت‌های حیاتی اقتصاد جهانی و بنیادین سایر صنایع به شمار می‌رود و نقش بسیار مهمی در توسعه و رشد صنعتی و اقتصادی کشورهای در حال‌ توسعه ایفا می‌کند.

با پیشرفت فناوری و توسعه منابع انرژی، صنعت برق به یکی از اصلی‌ترین عوامل تأمین انرژی در جهان تبدیل شده و انرژی برق ضمن آنکه سبب رشد کیفی زندگی مردم می‌شود، رابطه مستقیمی با توسعه پایدار، رونق و جهش بخش تولید در جوامع دارد.

سیستان و بلوچستان یکی از پهناورترین استان‌های کشور است که بیش از ۵۰ درصد جمعیت استان روستایی بوده و توجه به جایگاه برجسته روستاها در عرصه اقتصادی، تولیدی، محیطی و اجتماعی موجب افزایش کارایی فعالیت‌های تولیدی و زراعی این مناطق می‌شود و توسعه برق روستای در پیشرفت روستاها تأثیر به سزایی دارد.

توسعه برق روستایی یکی از نیازهای ضروری روستاییان سیستان و بلوچستان است. برق‌رسانی به روستاهای محروم یکی از اهداف مهمی بود که رئیس‌جمهور شهید بر آن تأکید داشت و در دولت شهید آیت‌الله رئیسی به تعداد خانوارهای برخوردار از نعمت برق افزوده شده و روشنایی به آنها رسیده است و اکثر نقاط محروم روستایی و عشایری به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با هزینه‌های زیاد برق‌رسانی شده‌اند.

توسعه برق روستاهایی که برق‌دار هستند به دلیل افزایش جمعیت و ساخت‌وسازها در حاشیه روستاها نیاز به توسعه داشتند که به دلیل اعتبارات ناچیز تعداد زیادی از خانوارها در حاشیه روستاها فاقد برق بودند و در خاموشی به سر می‌بردند و به همت دولت شهید آیت‌الله رئیسی و اعتباری بالغ بر ۸۲ میلیارد تومان هزینه برق‌رسانی به روستاها انجام شد.

دولت شهید آیت‌الله رئیسی، توسعه زیرساخت شبکه برق و ارتقای ظرفیت تولید برق را در اولویت برنامه‌های خود قرارداد و تلاش برای تأمین برق از انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از محورهای مورد تأکید دولت شهید آیت‌الله رئیسی است، تأمین برق از انرژی خورشیدی و نیروگاه‌های بادی اکنون جای خود را باز کرده و درحال‌ توسعه است.

قبل از انقلاب ۳۳ روستا در استان برق‌دار بودند و در حال حاضر تمامی روستاهای بالای ۱۰ خانوار سیستان و بلوچستان که دارای کد آبادی هستند، برق‌رسانی شده‌اند و ۹۹ درصد روستاهای استان از برق پایدار و مطمئن برخوردار است. شهرستان زاهدان با ۹۷۸ روستا بیشترین حجم روستای بهره‌مند از نعمت برق استان را به خود اختصاص داده است.

تلاش برای برق‌دار کردن روستاهای سیستان و بلوچستان باتوجه‌به گستردگی و پراکندگی روستاهای استان که از این نعمت محروم بودند، یکی از اقدام‌هایی است که دولت شهید آیت‌الله رئیسی بر آن تأکید ویژه داشت و بر همین اساس کوشش جدی شده است.

بهره‌برداری از خطوط انتقال برق موجب فراهم آمدن شرایط مناسب جهت تأمین برقی پایدار و مطمئن برای مردم منطقه و استان می‌شود و در گذر از پیک‌بار سال جاری کمک شایانی به صنعت برق استان می‌کند که از دستاوردهای دولت شهید رئیسی است.

در سفر یک‌روزه رئیس‌جمهور شهید در سال ۱۴۰۲ بهره‌برداری از ۱۷ پروژه صنعت برق در سیستان و بلوچستان انجام شد و با افتتاح پروژه‌های حوزه توزیع برق با اعتباری بالغ بر ۴۱ میلیارد تومان حدود ۱۴ هزار خانوار این مناطق از نعمت برق مطمئن و پایدار بهره‌مند شدند.

محمد رئیسی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان سیستان و بلوچستان گفت: ۴۱ روستای این استان در دولت سیزدهم از نعمت برق مطمئن و پایدار بهره‌مند شدند.

وی افزود: اعتبار هزینه شده برای برق‌رسانی به ۴۱ روستای استان ۸۲ میلیارد تومان بوده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان تصریح کرد: احداث شبکه فشار متوسط در منطقه کوچینگ شهرستان نیکشهر، احداث شبکه جدید در منطقه تلنگ شهرستان قصر قند، برق‌رسانی به چاه‌های آب شرب طرح رفع تنش آبی، احداث شبکه فشار متوسط دو مداره شهرستان مهرستان که در حال انجام است از جمله پروژه‌های شاخص انجام شده و در دست اقدام این شرکت در دولت شهید آیت‌الله رئیسی است.

وی با اشاره به برق‌رسانی روستایی عنوان کرد: شرایط برق‌رسانی به ۳۵ روستای استان انجام شده که به‌تناوب برق‌رسانی به این مناطق انجام می‌شود.

رئیسی با بیان اینکه حدود ۹۹ درصد روستاهای این استان از برق مطمئن و پایدار بهره‌مند هستند، اظهار کرد: قبل از انقلاب تنها ۳۳ روستای استان از نعمت برق مطمئن و پایدار بهره‌مند بودند که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران این عدد در حال حاضر ۵ هزار و ۷۳۸ روستا است.

وی گفت: ۲۰ هزار کیلومتر شبکه فشار متوسط، ۷۲ هزار کیلومتر شبکه فشارضعیف و ۱۱ هزار دستگاه ترانسفورماتور از جمله حجم شبکه توزیع برق سیستان و بلوچستان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha