• دوشنبه / ۱۰ آبان ۱۴۰۰ / ۰۹:۵۸
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1400081006993
  • خبرنگار : 50130

مریوان مهم‌ترین الگوی اجتماعی تئاتر در ایران است

مریوان مهم‌ترین الگوی اجتماعی تئاتر در ایران است

ایسنا/کردستان یکی از داوران پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان گفت: شهرستان مریوان همانند گذشته مهم‌ترین الگوی اجتماعی تئاتر در ایران است.

 سعید اسدی در حاشیە برگزاری پانزدهمین جشنوارە تئاتر خیابانی مریوان، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مریوان را بی‌معنی دانست و اظهار کرد: این اولین رخداد حضوری بعد از رخداد غیر حضوری جشنواره تئاترخیابانی است، لذا این تجربە هم می‌تواند امیدوارکنندە باشد و هم پرخطر.

اسدی استقبال مردم مریوان از تئاتر خیابانی را بی‌نظیر اعلام کرد و افزود: خوشبختانە استقبال از تئاتر خیابانی مریوان نشان از ارتباط خوب این مردم با تئاتر خیابانی است.

وی عنوان کرد: باتوجە بە شرایط کرونایی اما همچنان ارتباط خوب مردم با تئاتر قطع نشدە است، لذا رعایت پروتکل‌های بهداشتی لازم و ضروری است.

اسدی ادامە داد: شهرستان مریوان همانند گذشته مهم‌ترین الگوی اجتماعی تئاتر در ایران است.

داور جشنواره پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی با بیان اینکە تاریخچه این رخداد در مریوان نهادینه شده است؛ ادامە داد: در حالی کە در دیگر شهرهای کشور رغبت و انگیزەای برای دیدن و اجرای تئاتر وجود ندارد، این امر در شهر مریوان نهادینە شدە است کە مردم از آن استقبال می‌کنند.

اسدی بیان کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی راهی برای ادامه فعالیت‌های فرهنگی خواهد بود، لذا در غیر این صورت رخدادها حضوری برگزار نخواهد شد، که این خود قابل تامل است.

وی در ادامه به کیفیت کلی جشنوارە نسبت بە سال‌های گذشتە اشاره و بیان کرد: چندین سال است کە متاسفانه تئاتر خیابانی دستخوش تغییرات نامناسبی شده است و نکتە قابل توجە این است کە تئاتر در خیابان با تئاتر خیابانی بسیار متفاوت است.

داور جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با ذکر اینکە تئاتر خیابانی برای تماشگران ایجاد مواجهه تصادفی در این فضای نمایشی را دارد، افزود: بازیگران باید با ابزار ارتباطی و نوع اجرای نمایشی خود در خیابان بهرە بیشتری ببرند.

وی با اشارە بە اینکە اهمیت تئاتر خیابانی بە عنوان یک میراث بشری در تمام دنیا شناختە شدە است؛ بیان کرد: نوع پرورش فکرها بیشتر از اینکه به موضوع تئاتر خیابانی مرتبط باشد، به حوزه‌های تئاتر غیر خیابانی مرتبط است و باید به این مهم هشدار داده شود، اهمیت تئاتر خیابانی به عنوان یک میراث بشری در تمام دنیا شناخته شده است.

داور پانزدهمین جشنواره خیابانی مریوان عنوان کرد: دقت بە نگاە مردم در حین تماشای اجرای تئاتر بسیار مهم است و نوع واکنش مردم در حین مواجهە با یک رخداد بسیار جالب توجە است.

اسدی با تاکید بر اینکە توجە بە جزئیات در تئاتر کاهش پیدا کردە است گفت: دقت به جزییات یک اصل مهم در تئاتر خیابانی است و در برگزاری آئین‌ها توجە بە جزئیات و نوع بە کارگیری ابزار ارتباطی موثر است.

وی با تاکید بر اینکە تئاتر خیابان نسبت نزدیکی با زمان دارد خاطرنشان کرد: در اجرای تئاتر خیابانی تبحر اجراکننده در اجرای ریتم می‌تواند تماشاچی را بر سر ذوق آورد، اما متاسفانە اجراکنندگان تئاتر در نوع پردازش اجرای متن کم توجە هستند.

داور جشنواره تئاتر خیابانی مریوان یادآور شد: تئاتر خیابانی مریوان نمونه مهمی در ایران و جهان است و تئاتر بە بخشی از زندگی آن‌ها تبدیل شده است و یکی از بە ندرت فستیوال‌های موفق در ایران است کە در میان مردم نهادینە شدە است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha