• شنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۰ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400072416724
  • خبرنگار : 50453

به مناسبت روز جهانی بیهوشی؛

ارائه اطلاعات کامل بیمار به متخصص بیهوشی، به نفع بیمار است

ارائه اطلاعات کامل بیمار به متخصص بیهوشی، به نفع بیمار است

ایسنا/همدان روزجهانی بیهوشی برابر با ۱۶ اکتبر ۱۸۴۶ روزی است که اولین استفاده موفقیت‌آمیز از اِتِر برای بیهوشی به ثبت رسید. این اتفاق یکی از مهم‌ترین رویدادهای مهم تاریخ پزشکی بود که در بیمارستان عمومی ماساچوست وابسته به دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد به وقوع پیوست. این کشف باعث شد تا بیمار بتواند از مزایای جراحی بدون درد استفاده ببرد. در حال حاضر این روز به عنوان روزجهانی بیهوشی در سراسر جهان به رسمیت شناحته شده‌است.

یک متخصص بیهوشی در همدان انجام امر بیهوشی را ایمن و کم خطر خواند و گفت: یک فرد سالم برای انجام جراحی، کم‌ترین ریسک مواجه شدن با خطرات بیهوشی را به همراه دارد.

دکتر بهروز کارخانه‌ای در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه یک مادر سالم در آشپزخانه با خطرات بیشتری نسبت به یک بیهوشی مواجه است، گفت: در صورت رعایت تمامی نکات پزشکی قبل از جراحی امر بیهوشی بسیار کم خطر محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه امور جراحی‌های پزشکی در سایه  بیهوشی انجام می‌شود، تصریح کرد: این موضوع موجب تحولات و پیشرفت پزشکی شده است.

دکتر کارخانه‌ای با بیان اینکه بیهوشی به سه روش انجام می‌شود، گفت: در بیهوشی عمومی فرد هشیاری خود را از دست می‌دهد و این در حالیست که پزشک متخصص بیهوشی حین انجام جراحی وضعیت بیمار را کنترل می‌کند اما در بیهوشی کنترل شده، بیمار خواب آلوده شده و این نوع بیهوشی مانع از احساس درد در بیمار می‌شود همچنین در بیهوشی موضعی ناحیه‌ای از بدن دچار بی حسی می‌شود که در این حالت بیمار به طور کامل هشیاراست.

وی ادامه داد: تشخیص نوع بیهوشی بستگی به نوع جراحی و تشخیص پزشک متخصص بیهوشی دارد و هر یک از امور بیهوشی عوارض موقتی و زودگذر دارند.

این متخصص بیهوشی گفت: در یک فرد سالم انجام بیهوشی ریسک نداشته اما افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و یا داروی خاصی مصرف می‌کنند باید پزشک متخصص بیهوشی را در جریان بگذارند.

وی با بیان اینکه ارائه اطلاعات جامع و کامل به پزشک متخصص بیهوشی به نفع بیمار است، تصریح کرد: سابقه خانوادگی فرد برای انجام بیهوشی سنجیده می‌شود و در صورتیکه فردی در خانواده و نزدیکان خود حساسیت به داروی بیهوشی را داشته باشد از کم عوارض ترین دارو برای بیهوشی وی استفاده می‌شود.

وی به آمادگی برای بیهوشی اشاره کرد و گفت: افراد کمتر از شش ماه باید به مدت چهار ساعت چیزی مصرف نکنند، همچنین افراد بین شش تا ۳۶ ماه شش ساعت باید ناشتا باشند و افرادی بالای ۳۶ ماه نیز باید هشت ساعت به طور کامل ناشتا باشند چرا که در غیر این صورت ممکن است فرد دچار تهوع و در نهایت استفراغ شود که راه هوایی فرد ممکن است حین جراحی با اختلال مواجه شود.

وی با بیان اینکه رشته تخصص بیهوشی مهمترین بخش در امور پزشکی محسوب می‌شود، گفت: افراد برای انجام جراحی می‌توانند پزشک خود را انتخاب کنند، اما در مورد متخصص بیهوشی نمی‌توانند پزشک خود را انتخاب کنند، بنابراین متخصصین این رشته از افراد با استعداد و باهوش انتخاب می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha