• شنبه / ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400062719653
  • خبرنگار : 99999

نخست وزیر یونان خواستار تغییر رفتار "تهاجمی" ترکیه شد

نخست وزیر یونان خواستار تغییر رفتار "تهاجمی" ترکیه شد

نخست وزیر یونان پس از اجلاس کشورهای اروپایی حوزه مدیترانه اظهار کرد که کشورهای اروپای جنوبی، خواستار احترام به قوانین بین‌المللی از سوی هر کشوری هستند و زمان آن فرا رسیده که ترکیه نیز در رفتار تهاجمی خود درخصوص یونان و قبرس تجدید نظر کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، در این اجلاس که در آتن برگزار شد، نخست وزیران و رئیس جمهوران کشورهای کرواسی، قبرس، فرانسه، یونان، ایتالیا، پرتغال، مالت، اسلوونی و اسپانیا حضور داشتند.

کریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان در این نشست گفت: امنیت و ثبات در منطقه دریای مدیترانه همچنان از اولویت‌های اصلی همه ما محسوب می‌شود. همیشه به بنیان قوانین بین‌المللی و کنوانسیون حقوق دریای مدیترانه که کشورهای ما امضا کرده‌اند افتخار می‌کنیم. آن‌ها نه تنها خواستار اجرای این کنوانسیون، بلکه خواستار تضمین آن نیز هستند. این قوانین شامل همه‌ کشورها از جمله ترکیه که همسایه است، می‌باشد. اکنون زمان آن فرا رسیده که ترکیه دست از رفتار تهاجمی خود نسبت به قبرس، یونان و کل منطقه بردارد.

نخست وزیر یونان خاطرنشان کرد که باید از مرزهای اروپایی و همچنین "همکاری با کشورهایی از جمله ترکیه که به افغانستان نزدیک‌ترند محافظت شود. زیرا این کار موجب ماندن پناهجویان در نزدیک کشورهایشان می‌شود."

میتسوتاکیس تاکید کرد که سناریوی بحران مهاجرت در سال ۲۰۱۵ که در پی هجوم مهاجران به اتحادیه اروپا رخ داده بود، دیگر نباید تکرار شود.

قبرس که افراد یونانی و ترک‌های قبرس را در برمی‌گیرد، نزدیک به نیم قرن است که مانعی در روابط برای ترکیه و یونان محسوب می‌شود؛ جزیره‌ای که در سال ۱۹۷۴ هنگامی که ترکیه نیروهای مسلح خود را برای جلوگیری از اتحاد قبرس و یونان در قبرس مستقر کرد، به دو بخش یونانی و ترک‌نشین تقسیم شد. در سال ۱۹۸۳، جهوری خودخوانده ترک قبرس شمالی شکل گرفت که در پی آن فقط ترکیه آن را به رسمیت شناخت.

در حال حاضر، مذاکرات بین ترکیه، یونان و انگلیس تحت نظر سازمان ملل به‌صورت دوره‌ای انجام می‌شود تا تصمیم گرفته شود که قبرس یک فدراسیون دو منطقه‌ای خواهد بود یا یک جزیره دو دولتی.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha