• چهارشنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403041308645
  • خبرنگار : 71415

فنلاند: رئیس‌جمهور چین می‌تواند با یک تماس به جنگ اوکراین پایان دهد

فنلاند: رئیس‌جمهور چین می‌تواند با یک تماس به جنگ اوکراین پایان دهد

رئیس‌جمهور فنلاند با اشاره به روابط نزدیک چین به روسیه، گفت این وابستگی به حدی است که پکن هر زمان که بخواهد می‌تواند به جنگ در اوکراین پایان دهد.

به گزارش ایسنا، «الکساندر استاب» رئیس‌جمهور فنلاند در مصاحبه‌ای از محل شهر هلسینکی به شبکه بلومبرگ ادعا کرد: «روسیه هم‌اکنون به شدت به چین وابسته است. شی جین‌پینگ (رئیس‌جمهور چین) می‌تواند با یک تماس تلفنی این بحران را حل‌وفصل کند.»

به نوشته بلومبرگ این ادعای استاب بعد از آن مطرح می‌شود که متحدان اوکراین، چین را به حمایت کردن از کرملین با عرضه فن‌آوری‌ها و قطعات قابل استفاده در تسلیحات و کمک به مسکو برای دور زدن محدودیت‌های تجاری بین‌المللی متهم کردند.

استاب اظهار کرد: «اگر او (شی جین‌پینگ)‌ بگوید الان وقت برگزاری مذاکرات صلح است، روسیه مجبور به انجام دادنش خواهد شد. آنها انتخاب دیگری نخواهند داشت.»

این در حالیست که شی جین‌پینگ بارها در صحبت‌هایش درباره جنگ اوکراین بر بی‌طرف بودن موضع کشورش نسبت به این جنگ تاکید کرده است. دولت پکن در قبال این جنگ از حملات به غیرنظامیان و تهدیدات به استفاده از تسلیحات هسته‌ای انتقاد کرده است.

چین همچنین با انتقاد از تحریم‌هایی که غرب اعمال می‌کند تاکید داشته تنها از مجازات‌هایی که سازمان ملل تصویب کرده باشد حمایت می‌کند و آمریکا و متحدانش را عامل دامن زدن به جنگ از طریق عرضه تسلیحات به اوکراین دانسته است.

بلومبرگ با استناد به آمارهایی که گردآوری کرده، نوشت چین ۲۸ درصد از کل تجارت روسیه را در سال گذشته میلادی به خود اختصاص داده، در حالی که این میزان برای سال ۲۰۲۱ معادل ۱۹ درصد بود. در مقابل اما سهم اتحادیه اروپا در بخش تجارت روسیه در سال ۲۰۲۱ معادل ۳۶ درصد بود اما در سال گذشته میلادی به ۱۷ درصد رسید.

رئیس‌جمهور چین روز ۱۶ مه از «ولادیمیر پوتین» همتای روسیه‌ای خود در شهر پکن میزبانی کرده و خواستار برگزاری یک کنفرانس صلح بین‌المللی برای اوکراین هم با شرکت مسکو هم با شرکت کی‌یف با هدف حل و فصل مساله اوکراین شد.

شی جین‌پینگ خاطر نشان کرد: «چین آماده است تا نقشی سازنده در این راستا ایفا کند.»

روسای‌جمهور روسیه و چین قرار است به دنبال شروع اجلاس سازمان همکاری شانگهای از روز چهارشنبه در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان، مذاکراتی را نیز در این شهر داشته باشند.

رئیس جمهور جدید فنلاند که در اول مارس سوگند یاد کرد، پیش از این به عنوان نخست‌وزیر، وزیر دارایی و وزیر امور خارجه این کشور ۵.۵ میلیون نفری خدمت کرده است. «سائولی نینیسته» رئیس‌جمهور سابق فنلاند بعد از ۱۲ سال حضور سیاسی، به پایان محدودیت تعیین‌شده در قانون اساسی برای دوره‌های ریاست جمهوری خود رسید.

استاب در ادامه این مصاحبه تاکید کرد چین از پایان دادن به آنچه به ادعای او «جنگ استعماری و تجاوزکارانه» روسیه در اوکراین است، نفع می‌برد.

او همچنین  با پیشنهاد «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان در روز سه‌شنبه برای آنکه «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین وارد مذاکرات به روسیه شده و به دنبال یک آتش‌بس سریع باشد، مخالفت کرده و مدعی شد: «در حال حاضر اصلا نباید فشار برای رسیدن به آتش‌بس مطرح باشد. باید یک مذاکرات صلح واقعی وجود داشته باشد. روسیه تنها چیزی که درک می‌کند، قدرت است. بنابراین هر چه بیشتر ما بتوانیم به اوکراین کمک کنیم سریع‌تر پایان جنگ را رقم خواهیم زد.»

رئیس‌جمهور فنلاند که کشورش در همسایگی روسیه است، همچنین خواستار آن شد که اروپا حمایتش از اوکراین را در کنار توانمندی‌های نظامی سنتی و جنگ ترکیبی خود تقویت کند. او گفت اوکراین هم نیازمند کمک مادی از جمله دریافت کمک مالی و هم نیازمند پشتیبانی سیاسی از جمله تحکیم مسیرش به سمت عضویتش در اتحادیه اروپا و ائتلاف ناتو است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha