حسن شرفی در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه خط مشاوره ۱۴۸۰ سازمان بهزیستی خدمات مشاوره تلفنی را به صورت رایگان ارائه می دهد، اظهار کرد: از سال ۱۳۷۱ این سامانه فعالیت خود را آغاز کرده است، اما در یک سال گذشته به دلیل شرایطی که به خاطر شیوع کرونا در کشور ایجاد شد با اطلاع رسانی وسیعی که صورت گرفت، این خط جهت مدیریت اضطراب کرونا به مردم معرفی شد و تماس ها با خط ۱۴۸۰ افزایش پیدا کرد.
وی افزود: در آغاز کرونا بیشترین تماسها در خصوص اضطراب و شرایط روحی افراد به دلیل عدم سوگواری و سوگهای ابراز نشده، قرنطینه و حضور کودکان و نوجوانان در خانه، تغییر شرایط تحصیلی و ... بود و اکنون تماسهایی که با ۱۴۸۰ برقرار می شود، ناشی از پیامدهای ویروس کروناست.
معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی از بالا بودن آمار اعتیاد و بی وفایی در بین تماسهای گرفته شده با ۱۴۸۰ در استان خبر داد و گفت: علت تماسهای گرفته شده با ۱۴۸۰ از ابتدای سال تاکنون نسبت به مدت مشابه پا تغییر چندانی نداشته است.
شرفی با بیان اینکه هرچند در شش ماهه دوم سال به دلیل گذر از زمان کنکور و امتحانات، مشاوره تحصیلی پایینتر میآید، تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون بیشترین مشکلات مطرح شده در تماسهای افراد با ۱۴۸۰ در خراسان جنوبی مربوط به موضوعات اختلالات روانی، مشکلات موقعیتی و مشکلات بین فردی بوده است.
وی افزود: مشکلات موقعیتی و زمانی مانند طلاق، کنکور و تربیت کودک، آمار بالایی در بین تماسها دارد و در زمان امتحانات و کنکور آمار مشاورههای تحصیلی بالاتر میرود.
معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: در موضوع اختلالات روانی بیشترین تماسها در زمینه افسردگی، اضطراب و وسواسهای فکری و عملی است.
شرفی با اشاره به اینکه در حوزه مشکلات بین فردی، مسائل مربوط به همسر در خصوص اعتیاد و بی وفایی آمار بالاتری داشته است، تصریح کرد: هر رشدی که در بین تماسهای برقرار شده با سامانه ۱۴۸۰ مشاهده میشود، نشانه رشد آن موضوع در جامعه نیست، بلکه به دلیل استفاده بیشتر از خدمات تلفنی در شرایط کنونی جامعه است و در حال حاضر با توجه به شیوع کرونا مردم ترجیح میدهند از خدمات مشاوره تلفنی بیشتر از حضوری استفاده کنند.
انتهای پیام
نظرات