• چهارشنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۰ / ۰۹:۲۹
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1400060301962

جشنواره نمای مطلوب

نمای مطلوب یک حق اجتماعی است/ لزوم الگوسازی در زمینه نمای ساختمان

نمای مطلوب یک حق اجتماعی است/ لزوم الگوسازی در زمینه نمای ساختمان

ایسنا/قم نمای مطلوب یک حق اجتماعی است/ لزوم الگوسازی در زمینه نمای ساختمان

جلال محدثی بیان کرد: معماری در واقع پاسخ به شرایط زمانی است و انتظار می رود در خصوص نما، معماری بومی و مطابق با اقلیم شهر رعایت شود.

وی با بیان اینکه اگر شاخصه‌های نمای مطلوب را به مشخصات بصری آن محدود کنیم، به درک درستی از نما نرسیده ایم، افزود: باید توجه داشت که نما صرفا یک تابلو نیست و نمای بیرونی و درونی هر ساختمان باید همخوانی لازم را داشته باشند.

این کارشناس معماری در ادامه اظهار کرد: یک نما باید دارای مولفه‌هایی همچون زیبایی بصری، ایمنی و کیفیت و سنخیت با اقلیم و فرهنگ جامعه باشد.

محدثی در بیان تاثیر سلیقه کارفرمایان بر نمای ساختمان عنوان کرد: به طور کلی ملاک قرار گرفتن سلیقه کارفرمایان یک مسئله حقوقی است اما باید توجه داشت که نما دارای دو جنبه حقوقی به شکل فردی و اجتماعی است.

وی افزود: از منظر جنبه فردی،کارفرما از آن جهت که مالک است، قادر به اعمال سلیقه است اما اساسا چون نما مربوط به خارج از ساختمان است، حقوق عمومی تعیین کننده طرح آن خواهد بود.

این معمار در خصوص راهکارهای تعاملی معماران با کارفرمایان برای دست یابی به نمای مطلوب خاطرنشان کرد: در وهله اول باید کافرمایان را نسبت به اجرای نما و مولفه‌های آن و همچنین ابعاد اجتماعی نما با اشاره به حقوق شهروندی آگاه کرد.

محدثی در خصوص دلیل استقبال شهروندان از نماهای رومی و غربی تصریح کرد: اصولا افراد آنچه را دوست دارند، انتخاب می کنند چرا که برای آن ارزش‌گذاری کرده‌اند و برای اینکه مردم به استفاده از نماهای اصیل و ایرانی علاقه مند شوند، لازم است الگو سازی‌ها و ارزش‌گذاری‌های لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به ضوابط موجود در طراحی نما گفت: در خصوص طراحی نما ضوابط و قوانین کمک کننده نیستند چرا که طراحی نما محصول یک فرآیند فکری است و برای آن فرآین فکری باید چارچوب مشخصی تعیین شود.

محدثی با بیان اینکه هر فرهنگ، هویت مشخصی دارد، افزود: اگر در طراحی نما از الگوهای سایر کشورها و ملت‌ها استفاده کنیم در واقع، اختلاف هنر و معماری ملت‌ها و هویت‌های مختلف را در نظر نگرفته‌ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha