• پنجشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۱
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403070504016
  • خبرنگار : 50989

مدیر حوزه‌های علمیه کشور تاکید کرد:

لزوم تجسم کارآمدی علوم انسانی و اجتماعی جدید در میدان عمل

لزوم تجسم کارآمدی علوم انسانی و اجتماعی جدید در میدان عمل

ایسنا/قم مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: علوم انسانی و اجتماعی جدید نرم افزار اداره جهان است، عالمان در ابتدا باید نقد دقیق و پس از نظریه پردازی به دنبال مجسم کردن کارآمدی این موارد در میدان عمل باشند، البته حوزه علمیه در این زمینه گام‌های جدی برداشته است.

آیت الله علیرضا اعرافی امروز ۵ مهرماه در مراسم اختتامیه جایزه جهانی شهید صدر که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) و از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قم برگزار شد، ضمن تبریک هفته‌ی دفاع مقدس اظهار کرد: یکی از ممیزات حوزه‌ی نوین قم، توسعه‌ی مرزهای علوم اسلامی به سمت قلمروهای جدید است، این اتفاق مبارکی است که شهید صدر پیشگام و پرچمدارش بود و در قم با تلاش‌های فراوان بزرگان و علما، این مسیر استمرار پیدا کرد.

وی ادامه داد: توسعه‌ی مرزهای علوم اسلامی به آفاق جدید، اتفاقی است که در قم به طور ویژه مورد اهتمام قرار گرفت و اکنون ما شاهد آن هستیم که هم قلمروی سنتی علوم اسلامی در غرب راه پیدا کرده و هم رشته‌های جدید پایه ریزی شده است.

اعرافی اعلام کرد: قم پس از انقلاب اسلامی ۲۰ ویژگی دارد که یکی از محورهای مهم آن توسعه قلمرو و مرزهای علوم اسلامی است، لذا باید این را بدانیم که اندیشه فلسفی و فکر تمدنی غرب قبل از هرجا در علوم و دانشگاه‌های آن‌ها تجلی کرده است.

وی افزود: ما اهل تعصب و نفی امتیازات هیچ تمدنی نیستیم و باید امتیازات آن‌ها را پذیرفته و از آن استفاده کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: این جلوه گری مقامی فکری در پیکره علم و دانش و فناوری، در قلمرو علوم اسلامی یک تجلی افزون تر دارد، این سخن به معنای آن نیست که ما دستاوردهای بشر را نفی کنیم اما مدعی آن هستیم که آن اندیشه‌های بنیادین در پیکره علوم رسوخ و نفوذ دارد.

وی ادامه داد: ما باید اهل تحلیل عمیق در شناخت علم و فرهنگ غربی باشیم. بنیان‌های فکری و فلسفی فرهنگ و تمدن غرب در تمام شاخه‌های این نظام تمدنی رسوخ دارد که شامل علوم پایه و فناوری و روش‌های حکمرانی می‌شود.

اعرافی تصریح کرد: علوم انسانی و اجتماعی جدید نرم افزار اداره جهان است، عالمان در ابتدا باید نقد دقیق و پس از نظریه پردازی به دنبال مجسم کردن کارآمدی این موارد در میدان عمل باشند، البته حوزه علمیه در این زمینه گام‌های جدی برداشته است.

وی اظهار کرد: هر اتفاقی در تولید نظریه و ساخت علوم اسلامی و انسانی باید همراه با تحول در امور سنتی حوزه باشد و در عین حال باید اجتهاد و روش تاریخی حوزه را در نظر گرفت و نیز توجه به مسایل روز دنیا داشت که این کار، بسیار دشوار است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در پایان عنوان کرد: باید نگاه بین المللی همراه با اقتضائات اصلی را داشته باشیم؛ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می‌تواند در گشودن درها و انتقال مفاهیم علوم انسانی و اسلامی ما به دنیا گام‌های جدی بردارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha