• پنجشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۶
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403070503998
  • خبرنگار : 50989

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

جایزه شهید صدر به دنبال ترسیم حکمرانی علم است

جایزه شهید صدر به دنبال ترسیم حکمرانی علم است

ایسنا/قم رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: جایزه شهید صدر برای تولید علم نیست بلکه جایزه برای ترسیم تصویری از حکمرانی علم است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ۵ مهرماه در مراسم اختتامیه جایزه جهانی شهید صدر که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) و از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، قم برگزار شد با بیان اینکه این جایزه صرفا یک رویداد علمی نیست و درصدد ایجاد حکمرانی علمی در فضای جهانی است، گفت: در اندیشه امامین انقلاب تعبیر مشترکی درباره صدور علم از قم وجود دارد؛ هم رهبری معظم انقلاب و هم امام خمینی(ره) فرمودند قم محل صدور علم به جهان است.

وی گفت: متاسفانه تولیدات علمی که در قم داریم به دنیا معرفی نشده است؛ دلیل آن هم کمبود آثار به زبان‌های دیگر و کمبود ترجمه آثار اثرگذار و عدم آشنایی با ادبیات جهانی است و این جایزه درصدد جبران این نقیصه است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه برای جهانی‌اندیشی حوزه قم تلاش زیادی صورت می‌گیرد ولی حرکتی نو است لذا فاصله زیادی با وضع مطلوب داریم، اظهار کرد: بنابراین باید به ادبیات قوم(ادبیات علمی جهانی) مسلط شویم و این فرایند را تسهیل کنیم؛ سازمان فرهنگ و ارتباطات هم درصدد است تا بدنه کار را به حوزه بسپارد و وظیفه ما انتقال معارف اهل بیت(ع) است.

رئیس شورای سیاستگذاری جایزه جهانی صدر با بیان اینکه عموما کتب ما ترجمه شده نیست در حالی که در فضای بین‌الملل ابتدا از ما نظریات را طلب می‌کنند، گفت: کرسی‌های نظریه‌پردازی در قم زیاد است ولی نظریات ثبت‌شده حوزوی خیلی کم تعداد است و این مقدار هم متناسب با نیاز جهانی نیست؛ الان مسائل بین‌المللی محیط زیست و تمدن و حکمرانی است و ما در این زمینه کمبود زیادی داریم. 

ایمانی‌پور تصریح کرد: در ایران نظریه‌پردازانی وجود دارند ولی در حوزه جهانی شناخته شده نیستند؛ لذا شهید صدر برای این جایزه انتخاب شد و در شش رشته دانشی و ۹ موضوع اولویت‌دار مانند تمدن نوین اسلامی، حکمرانی و محیط زیست و در رشته‌های مختلف اخلاق فعالیت داشته‌ایم، همچنین بخش ویژه هم برای این جایزه تعیین شد.

وی افزود: جایزه شهید صدر دنبال توسعه و ترویج علوم است؛ عرصه مزیت جمهوری اسلامی در خارج کشور علم و فرهنگ است و کمک به حوزه و شناسایی کاستی‌های علم در حوزه از جمله اهداف برپایی این جایزه جهانی است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه در دوره جدید تلاش می‌کنیم علاوه بر شناسایی نظریات، پژوهانه هم ارائه شود، اضافه کرد: به ما تاکید شده است که دنبال جوانان نواندیش هم برویم لذا به افرادی که در این عرصه کمک کنند پژوهانه پرداخت خواهد شد.

ایمانی‌پور بیان کرد: جایزه شهید صدر برای تولید علم نیست بلکه جایزه برای ترسیم تصویری از حکمرانی علم است. گرچه آثار رسیده به دبیرخانه جایزه پرتعداد بود اما در سطح و حد نظریه‌پردازی نبود. 

به گزارش ایسنا، در این مراسم که آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه و حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور داشتند از علامه مصباح یزدی همچنین آیت‌الله سیدکاظم حائری از علمای نجف تقدیر و تجلیل و جایزه جهانی شهید صدر به فرزندان ایشان اهدا شد.

قرائت پیام آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha