• دوشنبه / ۱ شهریور ۱۴۰۰ / ۰۹:۵۵
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1400060100191
  • خبرنگار : 50194

متخصص بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بابل:

تا دو هفته با مسافران ارتباط نداشته باشید

تا دو هفته با مسافران ارتباط نداشته باشید

ایسنا/مازندران متخصص بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: تا دو هفته با مسافران ارتباط نداشته باشید.

سیما محسنی آهنگر در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه هم اکنون با کرونا از نوع جهش دلتا مواجه ایم،اظهار کرد: متاسفانه این نوع سرعت بسیار بالایی حتی شاید چند ساعته برای انتقال دارد که درگیری خانوادگی به دنبالش زیاد دیده می شود.
وی با بیان اینکه بیش از دوماه  است که تمامی کادردرمان به شدت خسته بوده و تا حد ممکن در حال انجام خدمات به بیماران هستند، تصریح کرد: با توجه به بیمارستان صحرایی، شهید بهشتی، روحانی، یحیی نژاد،بیمارستان مرزی کلا هم به دلیل حجم بالا مریض ها وارد جریان شد و بستری سرپایی راه اندازی شد، اما طی دور روز گذشته تعدا بستری های بابل از ۱۵۰۰ به ۱۰۰۰ کاهش پیدا کرده حدودا ۳ فوتی در روز بوده است.
متخصص بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بابل خاطرنشان کرد: بهتر بود دولت تعطیلی و مسدود کردن راه ها را باهم انجام می داد نه اینکه یک روز قبل اعلام کند و هر کسی که دوست داشت قبل از بسته شدن جاده ها به سمت مازندران راه بیفتد و البته خود مردم هم رعایت نکردند.
محسنی آهنگربیان کرد: هر چند جلوی خیلی از ماشین ها و مسافرین گرفته شد اما خود مردم به شکل های مختلف کم لطفی کردند و می خواستند هر طوری شده وارد مازندران بشوند که به نظرم باید آگاهی مردم را بالا برد.
وی ادامه داد: تا زمانی که حداقل ۸۰ درصد مردم واکسینه نشدند این همه مسافرت بی معنی بوده و مانند این است که نمی خواهیم به خودمان رحم کنیم و دسته جمعی قصد خودکشی داریم.
متخصص بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: در مراسم تاسوعا و عاشورا محله ها و مساجد و هییت ها هم سعی کردند که پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند اما متاسفانه بعضی از تصاویردر فضای مجازی و حجم زیاد جمعیت و یا هنگام توزیع غذا اصلا فاصله اجتماعی رعایت نمی شد.
محسنی آهنگر با اشاره به اینکه باید حواسمان به افرادی که از مسافرت و مکان های شلوغ برگشتند باشد، یادآورشد: این افراد بسیار خطرناک اند و باید احتمال ناقل بودن آن ها را بدهیم.
وی در خصوص مواظب در محیط کار و دیدار با دوستان و اقوام بعداز تعطیلات گفت: فاصله اجتماعی ، اطمینان از باز بودن پنجره ها و گردش هوا، نبودن در فضای بسته، زدن ماسک ، کنسل کردن مهمانی و دورهمی ها از جمله کارهایی است که حداقل تا دو هفته نسبت به این افراد باید رعایت کنید تا شک ناقل بودن برطرف شود.
متخصص بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بابل خاطرنشان کرد: اگر شدت بیماری و آمار مرگ و میربه همین صورت روند افزایشی داشته باشد بهتر است که تعطیلی ادامه پیدا کند اما همزمان دولت باید به فکر افراد آسیب پذیر جامعه مانند کارگرانی که حقوق ثابت ندارند و به صورت روز مزد زندگی خود را مدیریت می کند باشد چرا که عملا تعطیلات باعث آسیب به خیلی از مشاغل می شود.
محسنی آهنگر خرید بهترین نوع واکسن و واکسینه کردن افراد را مهمترین مسئله در جلوگیری از این اپیدمی دانست و افزود: بیش از ۸۰ درصد مردم باید واکسینه شوند تا بتوان زنجیره انتقال را از بین برد و کرونا را کنترل کرد در غیر این صورت با پیک های متعددی مواجه خواهیم شد.
وی با اشاره به نوع جدید ویروس کرونا با نام لامبدا گفت: این ویروس درآمریکای جنوبی شیوع پیدا کرد و در آسیای شرقی و فلیپین نیزگزارش شد که بسیار کشنده تر، مسری تراز دلتا است که حتی بچه ها را بیشتر درگیر و طول دوره آن بسیار زیاد است بنابراین از هم اکنون باید به فکر آن بود نه آنکه پس از شیوع دنبال راه چاره بگردیم.
این متخصص بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بابل اضافه کرد: واکسن ایمنی ۱۰۰درصد نمی دهد اما جلوی مرگ و زنجیره انتقال را خواهد گرفت. براساس تجربه افراد واکسینه شده درصورت ابتلا به ویروس کرونا کمتر بستری می شوند و تعداد فوتی ها در بیمارستان همه افرادی بودند که واکسینه نشده بودند.
محسنی آهنگر ادامه داد: سیاستمداران سعی کنند برای خرید واکسن بهترین جنس را انتخاب کنند تا انسان های کمتری آلوده شوند؛ متاسفانه در این پیک جوانان کم سن و سال بسیاری بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند که واقعا دردناک است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha