• شنبه / ۵ تیر ۱۴۰۰ / ۱۸:۲۷
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1400040503422
  • خبرنگار : 50182

مدیرکل پزشکی قانونی کرمانشاه:

سالانه 2000 "جسد" تشریح می کنیم/ کمبود نیرو داریم

سالانه 2000 "جسد" تشریح می کنیم/ کمبود نیرو داریم

ایسنا/کرمانشاه مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه از تشریح سالانه دو هزار جسد در این مرکز خبر داد و افزود: با وجود حجم بالای فعالیت ها، کمبود نیروی شدیدی داریم.

دکتر سلیم خانی در نشست خبری امروز (5 تیر) به مناسبت هفته قوه قضاییه با بیان اینکه پزشکی قانونی یکی از نهادهای تابعه این قوه است، گفت: این سازمان بازوی پرتوان دستگاه قضا در پیشبرد پرونده های قضایی محسوب می شود.

وی افزود: در حال حاضر حدود 30 درصد پرونده هایی که در محاکم قضایی مورد پذیرش قرار می گیرند، به نوعی در پزشکی قانونی تجزیه و تحلیل می شوند، به عبارتی 30 درصد آرا بر اساس نظرات پزشکی قانونی صادر می شود و خوشبختانه در بیش از 99 درصد موارد رای و نظر پزشکی قانونی مورد پذیرش قضات قرار می گیرد.

خانی در ادامه در تشریح عملکرد پزشکی قانونی استان، با اشاره به انجام فعالیت های مختلف در این مرکز از انجام معاینات گرفته تا تشریح جسد و آزمایشات سم و آسیب، گفت: خوشبختانه در سالهای اخیر توانسته ایم زمان پاسخگویی به مراجعان را به نحو مطلوبی کاهش دهیم.

وی افزود: در حال حاضر تعیین علت فوت در کمتر از 50 روز مشخص شده و پاسخ دهی کمیسیون ها هم به کمتر از 20 روز رسیده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه از تشریح سالانه حدود دو هزار جسد در مرکز پزشکی قانونی استان خبر داد و افزود: در کنار این مراجعات، افراد بسیاری برای معاینات نزاع و تصادف مراجعه دارند، بطوری که سال گذشته بیش از 46 هزار معاینه نزاع و تصادف داشته ایم.

وی افزود: در کنار این فعالیت ها هم بسیاری افراد به کمیسیون ها و آزمایشگاه سم و آسیب مراجعه داشته اند و با توجه به اینکه قطب غرب کشور در این زمینه هستیم، نمونه های بسیاری هم از استان های همجوار به این مرکز ارسال شده و همگی پاسخ داده شده اند.

خانی در ادامه به اجرای طرح "دادپزشک" در استان اشاره کرد وافزود: این طرح از چهارسال پیش همزمان با سراسر کشور در کرمانشاه هم اجرایی شد و در این طرح همکاران پزشکی قانونی در محل آرامستان ها مستقر شده و گواهی فوت و دفن صادر می کنند و دیگر نیازی به مراجعه به پزشکی قانونی نیست.

خانی گفت: در این طرح افراد با آرامستان ها و محل استقرار نیروهای دادپزشک تماس گرفته و درصورتی که علت فوتِ متوفای آنها شامل یکی از مواد 15 گانه فوت مشکوک نباشد، جسد را به آرامستان برده و در آنجا همکاران دادپزشک پس از بررسی جسد گواهی فوت و دفن را صادر می کنند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه از اجرای طرح "دادپزشک" در محل بیمارستان طالقانی به عنوان مرکز ترومای غرب کشور هم خبر داد و افزود: در این طرح همکاران دادپزشک در محل بیمارستان مستقر بوده و مصدومان نزاع و تصادفات را در همان لحظات اولیه حادثه معاینه می کنند.

وی افزود: این طرح مزایای مختلفی دارد و موجب می شود از تضییع حق برخی افرادی که با گذشت چند روز آثار ضربه و جراحت از روی بدن آنها کم شده یا از بین می رود جلوگیری شده و نیز از سودجویی افرادی که برای گرفتن دیه و یا حق بیمه بیشتر ضایعات جدید به خود اضافه می کردند، جلوگیری شود.

در اکثر شهرستان های "سالن تشریح" داریم/ مراکز پزشکی قانونی شهرستان ها تماما "امانی" هستند

خانی در ادامه به تشریح وضعیت زیرساخت های پزشکی قانونی در استان پرداخت و افزود: در حال حاضر در تمامی شهرستان های استان بجز شهرستان گیلانغرب و روانسر سالن تشریح داریم.

وی افزود: این دو شهرستان آمار فوت پایینی داشته و از طرفی دسترسی نزدیکی به سالن های تشریح شهرستان های جوانرود و سرپل ذهاب دارند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه با اشاره به راه اندازی 10 مرکز پزشکی قانونی در سطح استان گفت: در حال حاضر دو مرکز جوانرود و سرپل ذهاب از محل بودجه استانی در حال ساخت است که تا پایان آبان ماه امسال افتتاح می شود.

خانی گفت: همچنین قرار بر این است که بتوانیم از محل بودجه سازمان پزشکی قانونی، مرکز پزشکی قانونی شهرستان صحنه را راه اندازی کنیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: متاسفانه بجز دو مرکز سرپل ذهاب و جوانرود که در حالت ساخت است، ساختمان های پزشکی قانونی در دیگر شهرستان ها بصورت امانی هستند و تلاش داریم که بتوانیم این ساختمانها را تملیکی کنیم و در این زمینه هم از خیرین درخواست همکاری داریم.

خانی اظهار کرد: در برنامه های بلند مدت در خود شهرستان کرمانشاه هم در نظر داریم با همکاری با شهرداری کرمانشاه سالن تشریح و آزمایشگاه را به محل آرامستان ها منتقل کنیم.

وی با اشاره به ضرورت راه اندازی مرکز شماره دو پزشکی قانونی در سمت دیگر شهر کرمانشاه گفت: متاسفانه نه اعتباری برای انجام این کار داریم و نه مجوز آن را به ما می دهند و شاید تنها بتوانیم در همین مکان فعلی مرکز شماره دو را راه اندازی کنیم.

کمبود نیروی شدیدی داریم

خانی در ادامه به بخشی از مشکلات پزشکی قانونی کرمانشاه اشاره و با اشاره به کمبود نیروی انسانی در این مرکز گفت: در حال حاضر چارت سازمان ما بیش از 200 نفر است و این درحالی است که تعداد نیروهای ما در سطح استان 90 نفر است.

وی افزود: این تعداد نیروی کم موجب شده در ایام شیوع کرونا نتوانیم شیفت بندی داشته باشیم و نیروها در این شرایط هر روز از ساعت 8 صبح تا 17 بعدازظهر پای کار بوده اند.

خانی گفت: در بیش از یک سال گذشته و با شیوع بیماری کرونا، برخی از این بیماران هم که در منزل فوت می کنند و نیاز هست که بررسی روی آنها صورت بگیرد، به پزشکی قانونی ارجاع شده اند و این موضوع حجم کار همکاران را حدود دو برابر افزایش داده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه در پایان اشاره ای هم به فعالیت بانک ژنتیک مجرمین سابقه دار داشت و با اشاره به راه اندازی چهارساله این بانک، گفت: طی این مدت از هشت تا 10 هزار مجرم سابقه دار نمونه برداری کرده و به سازمان پزشکی قانونی ارجاع داده ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha