• دوشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۲۳:۳۰
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403073023131
  • خبرنگار : 71628

هدف روسیه از میزبانی نشست بریکس از نگاه خبرگزاری فرانسه

هدف روسیه از میزبانی نشست بریکس از نگاه خبرگزاری فرانسه

خبرگزاری فرانسه با اشاره به میزبانی روسیه از نشست بریکس که بزرگ‌ترین نشست برگزارشده در این کشور پس از آغاز جنگ اوکراین در ۲ سال‌ و نیم گذشته است، مطرح کرد هدف مسکو از برگزاری این نشست نشان دادن شکست تلاش‌های غرب برای به انزوا کشاندن مسکو و گسترش بریکس به‌عنوان چالشی برای «هژمونی غرب» است.

به گزارش ایسنا، ده‌ها نفر از رهبران جهان، از فردا سه‌شنبه در روسیه برای شرکت در نشست گروه بریکس، ائتلافی متشکل از اقتصادهای نوظهوری که کرملین امیدوار است هژمونی غرب را به چالش بکشد، دیدار خواهند داشت.

خبرگزاری فرانسه با انتشار این مطلب در گزارشی در این باره نوشت: این نشست، بزرگ‌ترین نشستی خواهد بود که از زمان آغاز جنگ اوکراین و با قصد «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه برای نشان دادن شکست تلاش‌های غرب در به انزوا کشیدن آن طی دو سال و نیمی که از حمله آن به اوکراین می‌گذرد، در روسیه برگزار می‌شود.

از جمله کسانی که برای شرکت در این نشست به شهر کازان می‌روند، می‌توان به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین، «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور ایران و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اشاره کرد.

نشست بریکس قرار است از ۲۲ تا ۲۴ اکتبر (اول تا سوم آبان) برگزار شود. روسیه همچنین پیش‌بینی می‌کند که «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در این نشست شرکت کند.

دستور کار نشست بریکس در کازان

در این مطلب با اشاره به این که به نظر می‌رسد «مسکو گسترش گروه بریکس را یکی از ارکان سیاست خارجی خود قرار داده»، آمده است: مسائل اصلی در دستور کار این نشست ابتکار پیشنهادی پوتین درباره یک سازوکار پرداخت تحت نظر بریکس به‌عنوان رقیبی برای شبکه مالی بین‌المللی «سوئیفت» است که ارتباط بانک‌های روسی از سال ۲۰۲۲ و پس از جنگ اوکراین با آن قطع شده است. موضوع دیگر نیز گسترش درگیری‌ها در منطقه غرب آسیا خواهد بود.

خبرگزاری فرانسه نوشت: کرملین از این نشست به‌عنوان پیروزی دیپلماتیکی تمجید کرده است که به ایجاد ائتلافی برای به چالش کشیدن هژمونی غرب کمک خواهد کرد.

هدف پوتین از میزبانی نشست بریکس، از نگاه خبرگزاری فرانسه
نمایندگان کشورهای اصلی بریکس در نشست پیشین این گروه

با وجود اینکه آمریکا چنین ایده‌ای که بریکس به «رقیبی ژئوپولتیکی» تبدیل خواهد شد، رد کرده اما درباره استفاده مسکو از ظرفیت‌های نظامی آن در عین درگیری‌ها در اوکراین ابراز نگرانی کرده است.

مسکو به پیشرفت در جبهه شرقی اوکراین در سال جاری، در عین تقویت روابط با چین، ایران و کره‌شمالی که سه رقیب اصلی واشنگتن هستند، ادامه داده است.

هدف مسکو از میزبانی نشست بریکس

در ادامه این مطلب آمده است: «کونستانتین کالاچف» یک تحلیلگر سیاسی مستقر در مسکو گفته است کرملین با برگزاری نشست بریکس در مسکو قصد دارد نشان دهد که مسکو نه‌تنها منزوی نشده، بلکه شرکا و متحدانی دارد.

به گفته کالاچف، کرملین، این بار می‌خواهد نشان بدهد که «جایگزینی برای فشارهای غرب وجود دارد و جهان چندقطبی واقعیت دارد.»

پوتین، بارها غرب را به «تحریک» روسیه به اعزام نظامیان به اوکراین متهم کرده و این ایده را که حمله آن با اهداف امپریالیستی تصرفات سرزمینی انجام شده، رد کرده است.

کرملین گفته می‌خواهد روابط جهانی با قوانین بین‌المللی هدایت شود، «نه قوانینی که توسط برخی کشورها، از جمله آمریکا» تعیین می‌شوند.

«یوری اوشاکوف» یکی از دستیاران کرملین گفت: «ما بر این باوریم که بریکس نمونه اولیه چندقطبی بودن و ساختاری برای متحد ساختن قطب‌های جنوب و شرق بر اساس اصول حاکمیت ملی و احترام متقابل است.»

هدف پوتین از میزبانی نشست بریکس، از نگاه خبرگزاری فرانسه
سخنرانی شهید «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور پیشین ایران در یکی از نشست‌های گروه بریکس

او گفت: کار تدریجی بریکس، آجر به آجر ساختن پلی برای رسیدن به یک نظم جهانی دموکراتیک‌تر و عادلانه‌تر است.

بریکس که در ابتدا، با چهار عضو در سال ۲۰۰۹ تشکیل شد. این گروه از آن موقع، گسترش پیدا کرد و چند کشور دیگر از جمله ایران،‌ مصر و آفریقای جنوبی نیز به آن پیوستند.

ترکیه، از اعضای ناتو که روابط پیچیده‌ای با مسکو و غرب دارد هم اوایل سپتامبر اعلام کرد می‌خواهد عضو این ائتلاف شود.

به گفته اوشاکوف، روسای اعضای بریکس، به استثنای عربستان سعودی که در سطح وزیر امور خارجه در این نشست شرکت می‌کند، به نمایندگی از کشورهایشان به کازان می‌آیند. همچنین غیبت «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی به گمانه‌زنی‌ها درباره اختلافات میان این ۲ کشور مهم در حوزه انرژی دامن زده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha