• دوشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۲۲:۱۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1403073023533
  • خبرنگار : 71021

کشف تازه باستان‌شناسان در حاشیه هامون

کشف تازه باستان‌شناسان در حاشیه هامون

باستان‌شناسان پس از شناسایی و بررسی منطقه «گیردی» در سیستان و بلوچستان و کشف قطعات ارزشمندی همچون سفال­‌های منقوش لعابدار، مُهره­‌های تزیینی، اشیاء سنگی و مفرغی و پیکرک انسانی، به این نتیجه رسیدند که احتمالا این مجموعه بیانگر یک فضای شهری متعلق به سده‌های میانی تا متأخر اسلامی است.

به گزارش ایسنا، مجتبی سعادتیان، سرپرست هیأت باستان‌شناسی قلعه «گیردی» با پایان فعالیت میدانی و بررسی روشمند این حوضه­ باستان‌­شناختی گفت: این بررسی با تیمی متشکل از ۵ باستان­‌شناس در مناطق بیابانی جنوب دشت سیستان به انجام رسید.

او اظهارکرد: در این بررسی پیمایشی گام‌به‌گام و پس از شناسایی و ثبت آثار منقول و غیرمنقول فرهنگی در محدوده‌ای به وسعت حدود چهار هزار هکتار، محدوده­ پراکندگی حوضه­ فرهنگی قلعه گیردی مشخص شد.

کشف تازه باستان‌شناسان در حاشیه هامون

به گفته این باستان‌شناس، در این بررسی چهار قلعه، ۲۲ ساختار معماری، ۳ بنای صنعتی، ۷ تپه باستانی، ۱۴ کوره­ پخت سفال و آجر، ۷ گورستان، ۳۶ آرامگاه، ۳ آس‌باد و ساختارهایی در ارتباط با کنترل و انتقال آب شناسایی و برداشت فضاهای مختلف معماری آن به انجام رسید.

 معاون میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان افزود: از دیگر نتایج این بررسی می‌­توان به کشف قطعات ارزشمند منقول شامل سفال­‌های منقوش لعابدار، مهره­‌های تزیینی، اشیاء سنگی، اشیاء مفرغی، پیکرک انسانی و ... اشاره کرد.

کشف تازه باستان‌شناسان در حاشیه هامون

سعادتیان با بیان اینکه در این محدوده چند محوطه دوران پیش از تاریخ و تاریخی نیز مستندنگاری شد، گفت: بر اساس مطالعات اولیه و نظر به همگونی و همخوانی مواد فرهنگی منقول و غیرمنقول با یکدیگر از منظر دوره زمانی و ساختار معماری، احتمالا این مجموعه بیانگر یک فضای شهری متعلق به سده‌های میانی تا متأخر اسلامی است.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی قله گیردی همچنین بیان کرد: در دل این محدوده همانگونه که پیش از این ذکر شد تعدادی از محوطه‌های باستانی متعلق به دوران پیش از تاریخ و تاریخی نیز قرار دارد.

کشف تازه باستان‌شناسان در حاشیه هامون

محوطه باستانی گیردی در شهرستان هامون واقع در جنوب بخش سیستان استان سیستان و بلوچستان واقع شده و تا پیش از این اطلاعات باستان‌شناختی درباره آن در اختیار نبوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha