• دوشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۲۲:۰۸
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1403073023531
  • خبرنگار : 71454

جنگ نابرابر نویسندگان واقعی در برابر سلبریتی‌ها

جنگ نابرابر نویسندگان واقعی در برابر سلبریتی‌ها

کایرا نایتلی جدیدترین ستاره ای است که کتابی برای کودکان منتشر کرده است، اما برخی معتقدند ادامه روند نویسندگان واقعی را کنار می گذارد.

به گزارش ایسنا، کایرا نایتلی بازیگر مطرح انگلیسی کتابی ۸۰ صفحه‌ای با عنوان «دوستت دارم دقیقا همین‌طور» در ژانر ادبیات کودک نوشته که قرار است در ماه اکتبر سال آینده منتشر شود و  تصویرگری آن را نیز بر عهده‌ داشته است، کتابی که درباره‌ی دختری است که با تغییرات ناشی از ورود یک خواهر یا برادر جدید کنار می‌آید.

جنگ نابرابر نویسندگان واقعی در برابر سلبریتی‌ها
کایرا نایتلی

ستاره‌ی فیلم «دزدان دریایی کارائیب»، جدیدترین چهره در فهرست بلندبالای سلبریتی‌هایی است که به نوشتن کتاب‌های کودکانه روی آورده‌اند.

همچنین تام فلچر و داگی پویتتر از گروه موسیقی مک‌فلای از زمان انتشار کتاب جدیدشان با عنوان «دایناسوری که هالوین را خراب کرد!» در ماه گذشته، در صدر جدول پرفروش‌ها قرار گرفته‌اند. اوایل سال میلادی نیز دیوید ویلیامز بازیگر و کمدین انگلیسی با کتاب جدیدش «استروچیمپ» (شامپانزه فضانورد) در صدر جدول فروش قرار گرفت. تاکنون تنها در بریتانیا، ۲۵ میلیون نسخه از کتاب‌های کودک نوشته دیوید ویلیامز به فروش رفته است.

تبدیل شدن از سلبریتی به نویسنده مسأله  جدیدی نیست و رمان‌های کودکانه‌ نوشته جولی اندروز (ستاره فیلم کلاسیک اشک‌ها و لبخندها) به نام «مندی» در سال۱۹۷۴ منتشر شد، در حالی که کتاب‌های مصور اثر مدونا، خواننده آمریکایی به نام «رُزهای انگلیسی» در سال۲۰۰۳ به بازار آمد. آنچه در سال‌های اخیر تغییر کرده این است که سمت غیرسلبریتی این میدان خالی شده و درآمد نویسندگان اصلی ژانر ادبیات کودک و نوجوان در حال کاهش است.

جوشوا سیگل، نویسنده، شاعر و هنرمند در این باره می‌گوید: «این سلبریتی‌ها به پول یا توجه بیشتری نیاز ندارند، اما نویسندگان واقعی بسیاری به آن نیاز دارند.»

جنگ نابرابر نویسندگان واقعی در برابر سلبریتی‌ها
دیوید ویلیامز

وقتی برای نخستین بار خبر قرارداد کتاب کایرا نایتلی منتشر شد، نویسندگان در فضای مجازی ابراز نارضایتی کردند؛ شارلوت لوین نویسنده انگلیسی در مطلبی که به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد، به شوخی درباره‌ی تصمیمش برای تبدیل شدن به یک ستاره سینما نوشت.

نویسندگان می‌گویند که ورود ستاره‌ها به نشر کتاب‌های کودک، تلاش‌ها و استعدادهای نویسندگان غیرسلبریتی را زیر سوال می‌برد. جوشوا سیگل اظهار میکند: «نوشتن برای کودکان یک هنر است که نیاز به مهارت، تمرین و انضباط دارد. من واقعاً سخت روی هنر خود کار می‌کنم و واقعا ناراحت‌کننده است که مردم فکر می‌کنند این کار آسان است.»

نویسندگان مشهور با دشواری‌هایی که یک نویسنده معمولی برای پیدا کردن ناشر با آن دست و پنجه نرم می‌کند، رو به رو نیستند.

جیمز ای لیونز نویسنده ادبیات کودک می‌گوید: «قبل از اینکه قرارداد نشر بگیرم، بیش از ۱۸۰ درخواست دادم و چهار سال و بر روی سه دست‌نوشته کار کردم. نویسندگان غیرسلبریتی‌ با صدها نامه رد درخواست و یا عدم پاسخ مواجه می‌شوند و نمیتوانند با یک بلیت به یکباره به جلوی صف بروند.»

هلن تامب لین-ساوی، مالک کتابفروشی واندرلند می‌گوید: «نام‌های مشهور همچنین از بازارسازی و پوشش رسانه‌ای گسترده‌ای بهره‌مند می‌شوند که بیشتر نویسندگان، به‌ویژه نویسندگان کودک، به سادگی از آن محروم هستند. دیدن نویسندگان مشهور که در برنامه‌های تلویزیونی پربیننده که درباره‌ی کتاب‌هایشان صحبت می‌کنند، به طور فزاینده‌ای رایج شده است.»

جیمز ای لیونز، نویسنده انگلیسی بر این باور است که خریداران لزوماً اهمیتی نمی‌دهند که آیا کتاب خوب است یا نه و این نام روی جلد است که فروش را محقق می‌کند. اگر سلبریتی‌ها از پلتفرم‌های خود برای ترویج دسترسی به بازار وسیع‌تر کتاب‌های کودک به جای فقط تبلیغ خودشان استفاده کنند، مشارکت آن‌ها قابل قبول‌تر است».

با این حال، کاترین راندل نویسنده و استاد دانشگاه اذعان می‌کند برخی کتاب‌های کودک نوشته شده توسط سلبریتی‌ها کیفیت خوبی دارند و به صورت خاص به رمان جدید نوشته کیت مک‌کینون بازیگر آمریکایی و همچنین همکاری مارکوس راشفورد فوتبالیست حرفه‌ای با خبرنگار کارل آنکا و روانشناس کتی وارنر در نگارش یک کتاب غیرداستانی اشاره می‌کند.

راندل ادامه می‌دهد: «اما گلایه خاص من از سلبریتی‌هایی است که نام خود را بر روی رمان‌های کودکی می‌گذارند که به طور مشترک نوشته شده‌اند. اگر نام خود را بر روی قطعه موسیقی که خودتان نساخته‌اید، بزارید ما شگفت‌زده خواهیم شد؛ اگر یک نقاشی را که خودتان نقاشی نکرده‌اید امضا کنید، این برای ما بسیار شرم‌آور خواهد بود. این کار، آب را آلوده می‌کند. این کار والدین و معلمان را در یافتن آثار خوب ادبیات کودکانه دشوارتر می‌کند و ادبیات کودک را چیزی ارزان و بی‌ارزش به نظر می‌آورد.»

برخی معتقدند که عنوان‌های پشتیبانی‌شده توسط سلبریتی‌ها به حفظ سلامت صنعت کتاب کودک کمک می‌کند. هاوارد پرلستین نویسنده در این باره می‌گوید: «توجه به هر کتاب کودک موجی ایجاد می‌کند که کل صنعت نشر را بالا می‌برد. کتاب‌های نوشته شده توسط سلبریتی‌ها همچنین می‌توانند به افزایش نمایندگی اقشارِ در اقلیت ادبیات کودک کمک کنند. ادبیات سلبریتی یکی از کلیدی‌ترین روش‌ها برای قرار دادن داستان‌هایی با شخصیت‌های رنگین‌پوست روی قفسه‌ها در سال‌های اخیر بوده است. به عنوان مثال سری کتاب‌هایی مانند «ماجراهای باشگاه صبحانه» از  مارکوس راشفورد این کار را به شکلی مثبت انجام می‌دهد زیرا هم به دیده شدن دیگر نویسندگان با استعداد و در حاشیه در صنعت کمک کرد و هم به فروش خوبی دست یافت. از سری رمان‌های راشفورد در بریتانیا، ۳۲۷ هزار نسخه و از عناوین غیر داستانی‌اش ۴۱۹ هزار نسخه به فروش رسیده است.

 منبع: گاردین

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha