• پنجشنبه / ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۴:۳۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400020906382
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

نخستین پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای خراسان رضوی افتتاح شد

نخستین پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای خراسان رضوی افتتاح شد

ایسنا/خراسان رضوی نخستین پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای خراسان رضوی در منطقه مجیدیه مشهد افتتاح شد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان مشهد، امروز ۹ اردیبهشت ماه، در مراسم افتتاح این مرکز، اظهار کرد: ظهور یک پایگاه فرهنگی در منطقه ۱۲ مشهد برای ارائه خدمات کتابخانه‌ای از جمله امانت کتاب و برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی گامی بسیار موثر و بزرگ در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

محمدرضا بدیع‌زادگان با بیان این‌که «وجود پیشخوان کتابخانه‌ای می‌تواند نقش بسیار مهم و مفیدی در آینده کودکان محلات داشته باشد»، ادامه داد: در ۶ ماهه اول سال جاری پنج پیشخوان کتابخانه‌ای دیگر در حاشیه شهر مشهد و مناطقی که امکان احداث و یا افتتاح کتابخانه عمومی ثابت وجود ندارد، به این ناوگان فرهنگی در راستای اراده خدمات کتابخانه‌ای اضافه خواهیم کرد.

وی افزود: همچنین در ابتدای تابستان امسال چهار کتابخانه سیار برای پوشش ۴۰ روستای دور افتاده و ۱۵ کتابخانه عمومی ثابت در مناطق مختلف شهر مشهد افتتاح خواهد شد.

احداث کتابخانه‌های عمومی در روند طولانی مدت توسعه شهری قرار گرفته

عضو شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه این مراسم، گفت: در فرآیند شهرسازی و توسعه یک شهر ابتدا زیرساخت‌ها و زیربناها در قالب خدمات زیربنایی مانند آب، برق و گاز شکل می‌گیرد. پس از استقرار جمعیت در پی ساخت و سازها رو بناها شامل مدارس، مساجد، مراکز فرهنگی و...  و به تناسب افزایش جمعیت خدمات دیگر نیز اضافه می‌شود.

محمدهادی مهدی‌نیا با اشاره به روند طولانی افزایش خدمات زیرساختی دیگر، افزود: کتابخانه‌های عمومی جزء زیرساخت‌های فرهنگی مهم شهری هستند که متأسفانه ایجاد آن‌ها در روند طولانی مدت توسعه شهری قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: افتتاح پیشخوان کتابخانه‌ای، ابتکار جالب اداره کل کتابخانه‌های عمومی برای جلوگیری از این روند طولانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

این عضو شورای اسلامی شهر مشهد با بیان این‌که «تعامل میان دستگاه‌های اجرایی فرهنگی شهر می‌تواند اتفاقات خوب دیگری را نیز رقم بزند»، اضافه کرد: امیدوارم با ادامه این همکاری‌ها خلاء کمبود کتابخانه‌های عمومی و پایگاه‌های فرهنگی در میان شهروندان پر شود که نتیجه آن افزایش سرانه مطالعه و رشد فرهنگی جامعه خواهد بود.

واگذاری ۱۵ ساختمان جهت احداث کتابخانه در مشهد

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد نیز در ادامه مراسم، خاطرنشان کرد: این اتفاق مبارک فرهنگی در منطقه ۱۲ مشهد گامی موثر برای رشد سرانه فرهنگی در این محله نوین است.

مجتبی منتظری افزود: با امضای تفاهم‌نامه میان مدیریت شهری مشهد و اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در سال ۱۴۰۰ واگذاری ۱۰ تا ۱۵ ساختمان برای افتتاح کتابخانه‌های عمومی در سطح شهر انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: امیدوارم با کمک و حس تعلق اهالی منطقه ۱۲ به پیشخوان کتابخانه‌ای، رشد و ترویج این قبیل برنامه‌های فرهنگی و تبدیل آن به یک کتابخانه عمومی ثابت را داشته باشیم.

بر اساس اعلام اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، تفاوت کتابخانه با پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای در فضای در نظر گرفته شده برای مطالعه و نیز بخش‌های متعددی است که به منظور خدمت‌رسانی به گروه‌های مختلف سنی از جمله کودک، نوجوان و بزرگسال وجود دارد. پیشخوان‌ها به منظور تسهیل دسترسی مخاطبان در امانت و بازگشت کتاب راه‌اندازی شده‌اند.

پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای «نور امید» به عنوان شعبه‌ای از کتابخانه عمومی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، مساحتی بیش از ۵۰ متر مربع و گنجایش حدود ۵۰۰۰ نسخه کتاب دارد که پس از بهبود شرایط کرونایی و بازگشایی مجدد کتابخانه‌ها در دو شیفت به علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی ارائه خدمات خواهد کرد. علاقه‌مندان می‌توانند جهت عضویت در این  کتابخانه به سایت SAMANPL.IR مراجعه و درخواست عضویت خود را ثبت کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha