• چهارشنبه / ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۳:۵۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400020805724

یک جامعه‌شناس مطرح کرد

جامعه ایران یک رهیافت صفر و یک نسبت به پدیده‌ها دارد

جامعه ایران یک رهیافت صفر و یک نسبت به پدیده‌ها دارد

ایسنا/خراسان رضوی یک جامعه‌شناس گفت: کری خواندن در فضای مجازی و درگیری در ورزشگاه‌ها از شکل عادی خارج و تبدیل به یک رفتار نابهنجار شده است.

حسین اکبری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص انتشار ویدیوی کودک‌آزاری کودک استقلالی توسط هواداران پرسپولیس، اظهار کرد: دو مسئله در این فیلم با یکدیگر ترکیب شده است، یکی هواداری متعصبانه و دیگری کودک‌آزاری که منجر به ایجاد صحنه نامناسبی شده است.

وی افزود: جامعه ایران به شدت تمایل به دوقطبی شدن دارد و عملا چون تضادهای اجتماعی بالاست، افراد تمایل دارند به سمت گروه‌های خاصی بروند و روابط بین گروه‌های مختلف به صورت کشمکش، تضاد و درگیری تعریف می‌شود. این موضوع مربوط به فرهنگ ایران است و صرفا به بحث هواداری استقلال و پرسپولیس مربوط نیست، بلکه یک ریشه تاریخی و فرهنگی دارد. این دوگانگی در جاهای مختلف ایران نیز دیده می‌شود.

اکبری اضافه کرد: جامعه ایران یک رهیافت صفر و یک نسبت به پدیده‌ها دارد به این معنی که افراد یا یک موضوع را دوست دارند و یا چیزی را دوست ندارند و با آن دشمن هستند. رقم خوردن چنین حالتی باعث ایجاد روابط پرتنش و پرتضاد بین افراد در دو گروه می‌شود.

وی در خصوص موضوع کودک‌آزاری و ریشه آن، تشریح کرد: در خصوص موضوع کودک‌آزاری باید گفت متاسفانه نظام حقوقی کشور در رابطه با کودکان عملکرد ضعیفی دارد. عدم مجازات مرتکبان کودک‌آزاری، این افراد را ترغیب می‌کند که به کار خودشان ادامه دهند و بدترین قسمت  فیلم‌برداری و انتشار در فضای مجازی است.

این جامعه شناس اضافه کرد: متاسفانه آمار کودک‌آزاری و مسائل مرتبط با آن، نشان می‌دهد که این پدیده در ایران رو به رشد است و عملا شاهد میزان زیادی از کودک‌آزاری هستیم.

اکبری در خصوص فرهنگ هواداری در فوتبال ایران، گفت: در حوزه ورزش و هواداری، فاقد سازمان مشخصی هستیم که بتواند هواداری و فرهنگ آن را سر و سامان دهد.

وی ادامه داد: هواداری یکی از موضوعات بسیار مهمی است که حوزه ورزش با آن درگیر است. عمده هواداران تحت تاثیر جریانات خاصی قرار می‌گیرد و باشگاه‌ها نظارت لازم را بر روی رفتار هواداران ندارند. در فوتبال حرفه‌ای و سایر کشورها مشاهده می‌شود که کوچکترین رفتار هواداران باعث تنبیه و جریمه باشگاه‌ها می‌شود.

این جامعه‌شناس خاطر نشان کرد: باشگاه‌های فوتبال وظیفه دارند که رفتار هواداران را کنترل و آن را سازماندهی کنند، اما این اتفاق در ایران رخ نمی‌دهد.

اکبری افزود: تلاش زیادی هم برای فرهنگ‌سازی صورت نمی‌گیرد و در نهایت همه این قصورها منجر به کری خواندن رادیکال در فضای مجازی و غیرعادی شدن شکل تنش در ورزشگاه‌ها شده و هواداری تبدیل به یک رفتار نابهنجار می‌شود. روشن است دلیل اصلی این نابهنجاری در فرهنگ هواداری فوتبال ایران، عدم سازماندهی و کنترل بر رفتار هواداران است.

وی گفت: جلوگیری از این پدیده باید در چند سطر بررسی شود. یکی از این موارد بحث فرهنگ‌سازی است که در حوزه ورزش، می‌تواند توسط باشگاه‌ها صورت گیرد. همچنین باید الگوهای هواداری در دنیا تبلیغ شود و حتی بر اساس آن هواداران تیم‌ها درجه بندی شوند و بدانند که اگر بر اساس این فاکتورها اگر رفتار هواداری مناسبی داشته باشند، پاداش دریافت می‌کنند و در قبال یک رفتار ناشایست، مجازات خواهند شد.

این جامعه‌شناس عنوان کرد: سیستم پاداش و تنبیه در کنار فرهنگ‌سازی درست و اصولی می‌تواند تا حد زیادی جلوی این رفتارهای ناپسند را بگیرد. نیاز داریم یک نگاه کلان بر جامعه داشته باشیم و بررسی کنیم که چرا مردم به سمت دوقطبی شدن می‌روند و کاری کنیم که مردم به جای نگاه صفر و یک، یک دید میانی و درجه‌ای داشته باشند. این نگرش نیازمند یادگیری است و باید از دوره کودکی به افراد آموزش داده شود.

اکبری در خصوص وجود نگاه‌های صفر و یک در سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها، تصریح کرد: متاسفانه در بسیاری از سازمان‌ها، نهادهای فرهنگی و برخی رسانه‌ها هم شاهد هستیم که عمدتا رویکرد صفر و یک وجود دارد. این نوع نگاه‌ها در حوزه‌های دیگر هم وجود دارد، در گفتمان سیاستمداران و الگوهای جامعه شاهد این رویکرد هستیم. شاید اگر این آموزش در کودکی صورت گیرد، می‌توان امیدوار بود که کلان جامعه از این رویکرد خارج شده و نگاه میانی داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha