• سه‌شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403070302047
  • خبرنگار : 30147

مدیر جهاد کشاورزی کوهسرخ:

ارقام زودرس انگور جایگزین رقم‌های قدیمی می‌شود

ارقام زودرس انگور جایگزین رقم‌های قدیمی می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی کوهسرخ گفت: قالب ارقام جدیدی که در این شهرستان کشت شده از نوع پیکامی، عسگری و ترکمن است و امید داریم به زودی با توسعه باغات و جایگزینی باغات قدیمی انگور، بتوانیم این ارقام و سایر ارقام از جمله موندراپ را توسعه دهیم.

حجت صفرنژاد در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه بالغ‌بر ۱۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به باغات انگور آبی اختصاص دارد، گفت: پیش‌بینی می‌شود از این سطح زیر کشت ۱۸۰۰ تن انگور برداشت شود.

وی اظهار کرد: در راستای تغییر الگوی کشت و شرایط اقلیمی شهرستان کوهسرخ به لحاظ آب و هوا و شرایط دمایی توسعه کشت باغات انگور در حال انجام است.

مدیر جهاد کشاورزی کوهسرخ گفت: با روی آوردن کشاورزان به سمت کشاورزی علمی و عمل به توصیه‌های کارشناسان طی سال‌های اخیر موجب شده درصد قابل توجهی از باغات به روش نوین احداث شود که بازدهی و بازار پسندی محصول، افزایش راندمان آبیاری، بهبود کمی و کیفی در تولید محصول، افزایش بهره‌وری، از مزایای سیستم‌های نوین است.

وی ضمن درخواست ارتباط بیشتر بهره‌برداران با کارشناسان این مدیریت تصریح کرد: آموزش باغداران در راستای تولید محصول سالم، اصلاح الگوی کشت و مشاوره کارشناسان مدیریت به جهت تغذیه اصولی باغات از جمله خدماتی است که مدیریت جهاد کشاورزی کوهسرخ به منظور افزایش کمی و کیفی محصول انگور ارائه می‌کند.

صفرنژاد با تأکید بر اینکه کشاورزان باید به سمتی بروند که با کمترین میزان مصرف نهاده بهترین عملکرد را داشته باشند، نبود صنایع تبدیلی را یکی از مهم‌ترین مشکلات بخش کشاورزی شهرستان دانست و افزود: شهرستان کوهسرخ در راه‌اندازی صنایع تبدیلی از پتانسیل بالایی برخوردار است.

وی در ادامه از آموزش‌ چهره به چهره ۲۵۵۰ کشاورز با موضوع تولید و افزایش بهره‌وری به کشاورزان شهرستان کوهسرخ خبر داد و اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون علاوه بر آموزش‌های چهره به چهره و انفرادی، ۳۷ عنوان کارگاه و دوره آموزشی به صورت گروهی در قالب برنامه‌های کاروان و روز مزرعه برگزار شده است.

مدیر جهاد کشاورزی کوهسرخ اضافه کرد: تاکنون ۲۵۵۰ نفر روز در قالب آموزش‌های چهره به چهره، دوره‌های آموزشی ترویجی، روز انتقال یافته‌ها، روز مزرعه، بازدید ترویجی، دوره‌های مهارتی و آموزش انفرادی به مهارت‌های تولیدی و بخش کشاورزی دست یافتند.

صفرنژاد آموزش‌های ترویجی به کشاورزان در سطح شهرستان‌ را از اولویت‌های این مدیریت دانست و گفت: ضمن آمادگی برگزاری دوره‌های آموزشی در روستاها، بهره‌برداران می‌توانند با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی و مراکز خدمات غیردولتی جهاد کشاورزی واقع در شهر ریوش، روستای طرق و روستای ایور از این نوع خدمات بهره‌مند شوند.

وی از فعالیت بیش از ۱۱ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: آموزش‌ها با هدف انتقال‌ یافته‌های تحقیقاتی نوین، افزایش سطح آگاهی بهره‌برداران، افزایش بهره‌وری، افزایش سطح تولید و عملکرد در واحد سطح، تغییر الگوی کشت با توجه به تغییرات اقلیمی برگزار می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی کوهسرخ همچنین با توجه به تغییرات اقلیمی و کاهش سفره‌های زیرزمینی تغییر الگوی کشت و تجهیز به آبیاری نوین را از ضروریات دانست و خاطرنشان کرد: برای کاهش خسارت‌ها کشاورزان به توصیه‌های کارشناسان توجه کنند.

شهرستان کوهسرخ با ۲۸ روستا به مرکزیت شهر ریوش با ۳۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری شمال شهر کاشمر و  ۲۲۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha