• سه‌شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403070302418
  • خبرنگار : 50549

رئیس جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان مطرح کرد

رشد چشمگیر اقامتگاه‌های بومگردی غیرمجاز در خراسان رضوی

رشد چشمگیر اقامتگاه‌های بومگردی غیرمجاز در خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی رئیس جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی خراسان رضوی مهمترین چالش این حوزه را افزایش غیرمجاز اقامتگاه‌های بومگردی عنوان کرد و گفت: بیشترین اقامتگاه‌های بومگردی غیرمجاز در شهرستان‌های طرقبه و شاندیز قرار دارد.

محمدحسن حسین‌پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: هدف سازمان میراث فرهنگی برای اقامتگاه‌های بومگردی، جلوگیری از مهاجرت است. در خراسان رضوی ۱۸۲ واحد اقامتگاه بومگردی داریم که در دولت سیزدهم شاهد رشد ۵۲ درصدی بودیم که اقامتگاه‌های بوم‌گردی استانداردسازی شده و کیفیت خدمات آنان ارتقاء یافته است.

وی افزود: بیشترین سهم از واحدهای اقامتگاه‌های بومگردی را شهرستان‌های طرقبه، شاندیز، گناباد و سایر شهرستان‌های استان دارند.

رئیس جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی خراسان رضوی تصریح کرد: ۸۱۳۴ تخت، ظرفیت اقامتی در واحدهای بومگردی خراسان رضوی است که این ظرفیت به اشتغالزایی در مناطق روستایی و شهرستان‌ها کمک شایانی کرده است.

وی عنوان کرد: علاوه بر این نیز شاهد مهاجرت معکوس و توسعه بومی روستاها را شاهد هستیم که روستاها بر اساس معماری روستایی توسعه پیدا کرده‌اند. ویلاسازی در روستاها کاسته شده و بومگردی‌ها نیز باعث توسعه صنایع‌دستی و محافظت میراث فرهنگی در روستاها شده است.

رئیس جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بومگردی خراسان رضوی در خصوص استقبال گردشگران از اقامتگاه‌های بومگردی بیان کرد: فصل پیک اقامتگاه‌ها با توجه به شرایط آب و هوایی متفاوت است، این وضعیت در شهرستان‌های استان از شمال تا جنوب خراسان مشهود است.

وی افزود: به صورت میانگین اقامتگاه‌های بومگردی خراسان رضوی از شرایط  نسبتا خوبی برخوردار هستند که این وضعیت، مختص پایان هفته‌ها و ایام تعطیل است، یعنی در اواسط هفته‌ها و ایام غیر تعطیل عملا می‌توان گفت که اکثر اقامتگاه‌ها فاقد مهمان هستند.

حسین پور ادامه داد: ایام تعطیلات تابستان، آخر هفته یا تعطیلات رسمی اقامتگاه‌های بومگردی طبیعتا مهمان خاص خود را دارند، به جز شهرستان‌هایی مانند خواف و گناباد که به لحاظ آب و هوایی دارای آب و هوای خشک و گرم هستند و در فصل تابستان مورد استقبال گردشگران قرار نمی‌گیرند.

وی در خصوص ضریب ماندگاری مهمان‌ها در اقامتگاه‌های بومگردی خاطرنشان کرد: ماندگاری گردشگران در اقامتگاه‌های بومگردی خراسان رضوی یک شب است.

حسین پور اضافه کرد: شهرستان‌های طرقبه و شاندیز با حدود ۲۰ اقامتگاه بیشترین آمار را در استان به خود اختصاص داده‌اند. بعد از آن شهرستان‌های گناباد و نیشابور با حدود ۱۶ اقامتگاه در ردیف دوم و سوم قرار دارند.

رئیس جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی خراسان رضوی یادآور شد: با توجه به استقبال خوب مردم از موضوع اکوتوریسم و گردشگری روستایی و افزایش متقاضی، اقامتگاه‌های بومگردی مسیر رو به رشدی را در حال طی کردن هستند.

وی افزود: در کنار این مجموعه‌ها نیز واحدهای غیرمجاز بسیار رشد کرده و آسیب‌های بسیار زیادی برای اقامتگاه‌های بومگردی مجاز دارند. در این راستا پیگیری و مکاتباتی انجام شده و در حال حاضر نتیجه ملموسی در بحث برخورد با واحدهای غیر مجاز مشاهده نشده است.

حسین‌پور گفت: پیگیر این موضوع هستیم که بتوانیم با ارزش بخشیدن به پروانه‌های بهره‌برداری چه از طریق تسهیلات و چه از طریق امتیازات آب، برق، گاز و مخابرات ارزش پروانه‌ها را بالا ببریم تا آن اقامتگاه‌هایی که فاقد مجوز هستند به سمت اخذ مجوز ترغیب شوند.

رئیس جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی خراسان رضوی اظهار کرد: بزرگترین چالش این حوزه رشد واحدهای بومگردی غیر مجاز است. ما روستاهایی در داخل استان داریم که اگر پنج واحد آن دارای مجوز باشد ۱۰ برابر آن یعنی ۵۰ واحد غیر مجاز در همان روستا داریم. شاخص ۱۰ برابری وجود واحدهای غیرمجاز نسبت به واحدهای مجاز در شهرستانی مانند طرقبه و شاندیز که بیشترین اقامتگاه بومگردی را دارد، بیشتر نمود پیدا کرده است.

حسین پور بیان کرد: بر اساس این شاخص شهرستان‌های طرقبه و شاندیز دارای بیشترین واحدهای اقامتگاه بومگردی در استان هستند. مکاتباتی نیز با مسئولین مربوطه انجام شده تا با افراد هنجارشکن برخورد شود و آن دسته از واحدهای بومگردی که قابلیت اخذ مجوز را دارند، اقدامات لازم جهت صدور مجوز را انجام دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha