• سه‌شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۲
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403070301896
  • خبرنگار : 50225

مدیرکل هواشناسی خوزستان عنوان کرد

پیش‌بینی پاییز گرم و خشک برای خوزستان/ بارندگی «زیر نرمال» در سه ماه آینده

پیش‌بینی پاییز گرم و خشک برای خوزستان/ بارندگی «زیر نرمال» در سه ماه آینده
تالاب هورالعظیم

ایسنا/خوزستان مدیرکل هواشناسی خوزستان با بیان اینکه میزان بارندگی‌ها در پاییز حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد زیر نرمال پیش‌بینی شده است، گفت: در فصل پاییز امسال دمای خوزستان یک درجه بالاتر از نرمال پیش‌بینی شده است بنابراین امسال پاییز گرم و خشکی خواهیم داشت.

محمد سبزه‌زاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وضعیت بارندگی در فصل پاییز اظهار کرد: با توجه به خروجی آخرین مدل‌های فصلی هواشناسی که ماه سپتامبر صادر شده است، شرایط بارش در ماه‌های مهر، آبان و آذر، زیر نرمال خواهد بود.

وی افزود: برای این بازه زمانی، میزان بارندگی در حوضه‌های بالادست سدهای خوزستان در استان‌های لرستان و چهار محال و بختیاری نیز کاهش خواهد داشت و نسبت به خوزستان کمتر پیش‌بینی شده است.

سبزه‌زاری ادامه داد: میزان بارندگی‌ها در پاییز حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد زیر نرمال پیش‌بینی شده است. همچنین در فصل پاییز امسال دمای خوزستان یک درجه بالاتر از نرمال پیش‌بینی شده است بنابراین امسال پاییز گرم و خشکی خواهیم داشت.

کی باران می‌بارد؟ 

وی بیان کرد: ممکن است اواخر مهرماه بارندگی ۵ میلیمتری در برخی مناطق خوزستان داشته باشیم اما بارندگی‌های موثر یعنی ۱۵ میلیمتر به بالاتر دیرهنگام آغاز می‌شوند و اواخر آبان‌ماه یا اوایل آذرماه رخ می‌دهند.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: شرایط اقلیمی منطقه تغییر پیدا کرده و از حالت نظم خود خارج شده است و در این شرایط، پیش‌بینی‌ها سخت‌تر می‌شود؛ پیش‌بینی‌ها در روندهای منظم انجام می‌شوند اما وقتی شرایط آشفته شود، پیش‌بینی‌ها هم خوب نیستند.

سبزه‌زاری ادامه داد: از ۱۰ سال پیش به بعد بارش‌های پاییزی کاهش و بارش‌های زمستانه به شدت کاهش یافته و بارش‌های بهاری بیشتر شده است، در حالی که قبل از آن همیشه بارش‌های پاییزی خوبی داشتیم.

وی عنوان کرد: در این سال‌ها برخی اوقات بارندگی در پاییز و زمستان خوب نیست و بهار جبران می‌شود و این شرایط به دلیل تغییر اقلیم جهانی رخ داده است. وقتی بی‌نظمی رخ می‌دهد نمی‌توان زیاد روی پیش‌بینی‌ها حساب کرد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: صحت پیش‌بینی‌های فصلی ۷۰ درصد به بالا هستند در حالی که دقت پیش‌بینی‌های کوتاه مدت ۹۰ تا ۹۵ درصد است.

لزوم مدیریت مصرف آب کشاورزی 

وی با اشاره به وضعیت سدهای خوزستان بیان کرد: در این شرایط نباید تنها منابع سدها را در نظر گرفت و اگر بتوانیم مصارف بخش کشاورزی را کنترل کنیم، با این شرایط بارندگی و آبی هم می‌توانیم شرایط مطلوبی داشته باشیم.

سبزه‌زاری با تاکید بر لزوم مدیریت کشت زمین‌های کشاورزی در خوزستان گفت: اگر زمین‌های بیش از حدی زیر کشت بروند و مصرف آب بالا برود بی‌شک هر چه هم آب بیاید کم است بنابراین تنها ذخیره آب پشت سدها مطرح نیست و نوع و مقدار مصرف آن مهم‌تر است. با توجه به شرایط سدها و میزان بارندگی اگر مصارف کنترل شوند، مشکلی نخواهیم داشت. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha