• شنبه / ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ / ۰۸:۰۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99122316887
  • خبرنگار : 50356

رئیس سازمان نظام‌پزشکی مشهد:

نسخه‌نویسی الکترونیکی فعلا در جهت منافع و سلامت مردم نیست

نسخه‌نویسی الکترونیکی فعلا در جهت منافع و سلامت مردم نیست

ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان نظام‌پزشکی مشهد درخصوص حذف دفترچه‌های بیمه‌ تامین اجتماعی و الکترونیکی شدن نسخه‌ها گفت: به نظر  می‌آید در شرایط کنونی تحمیل یک شرایط سخت‌تر و دشوارتر به پزشکان اقدام مناسبی نباشد و این مورد نیز در جهت منافع و سلامت مردم نیست.

علی بیرجندی‌نژاد در میزگردی با عنوان «چالش‌های حذف نسخ کاغذی  بیمه‌شدگان تامین اجتماعی» که در نظام پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: همچنان درگیر بیماری کرونا و مشکلات آن در جامعه هستیم. این مشکلات هم برای جامعه پزشکی و هم برای جامعه بیماران با  پیچیدگی و  دشواری‌های مضاعفی همراه است. در  شرایط فعلی باید تلاش کنیم تا باری از دوش کادر درمان برداشته شود.

وی افزود: برای عملیاتی شدن نسخه الکترونیک اگرچه پیش‌بینی‌هایی انجام شده بود، اما این موضوع با سختی‌هایی همراه است. ممکن است چندین ماه  آشنایی با این نرم ‌افزار و کار با آن برای رسیدن به پایداری به طول انجامد. همچنین برای مراجعین و  بیماران نیز سختی‌هایی از لحاظ آشنایی با این فرایند و سیستم وجود دارد.

رئیس سازمان نظام‌پزشکی مشهد ادامه داد: به  نظر می‌آید زمان مناسبی برای شروع حذف اجباری دفترچه‌ها و برای این طرح انتخاب نشده است، به خصوص اینکه برای حذف کامل دفترچه ها زیر ساخت‌ها و  هماهنگی‌های لازم  صورت نگرفته است. به عنوان جامعه پزشکی و بر اساس شرایط با استفاده از خدمات الکترونیک موافق هستیم، اما مسئله این است که  این کار به زیرساخت‌ نیاز دارد. با اصل موضوع کاملا موافق هستیم اما انتقاد ما به زمان، نحوه اجرا و اجرای ضربتی آن است.

وی بیان کرد: اولین نکته در تولید یک نسخه الکترونیک این است که تولید این نسخه نسبت به نسخه دستی زمان‌بر است. برای تولید یک نسخه الکترونیک باید دارو یک به یک انتخاب شود؛ برای مثال تولید یک نسخه دارویی برای اطفال زمان‌بر است. یک نسخه آزمایش ممکن است 30 آیتم داشته باشد. این مسئله باعث ازدحام در مطب می‌شود و چالش‌های زیادی را ایجاد می‌کند. بعد از این مسئله ممکن است پروسه‌های رادیولوژی یا داروخانه با مشکلاتی همراه  شود و مکررا بیماران به این دلیل دارو را آزاد تهیه کنند، البته استثنا بعضی از نسخه‌ها که پیچیدگی ندارد زمان کمی می‌برند اما اکثر نسخه‌ها به  طور معمول زمان‌بر است.

بیرجندی‌نژاد تصریح کرد: در حال حاضر با حذف دفترچه بیمه تامین اجتماعی هیچ امتیازی برای  نسخه الکترونیک حاصل نشده است. در حال حاضر کاغذها مثل قبل مصرف و  بعد نسخه نوشته شده روی کاغذ در سیستم‌های کامپیوتری وارد می‌شود. این فرآیند در رادیولوژی و آزمایشگاه‌ها مشکلات خود را دارد.

وی افزود: باید بپذیریم که ارائه دهنده خدمت باید وام‌دار دو گروه باشند؛ گروه اول بیمه‌شدگان هستند و گروه دوم کسانی هستند که به بیمه شدگان خدمت می‌کنند. متاسفانه در سطح کلان این هماهنگی‌های بین‌بخشی به خوبی شکل نگرفته است. به دلیل اینکه تصمیم‌گیران در این حوزه نگاه از بالا به پایین دارند این مسئله به خوبی شکل نمی‌گیرد.

رئیس سازمان نظام‌پزشکی مشهد گفت: اجرای نسخه الکترونیک امتیازاتی نیز دارد. اجرای این نسخه صرفه‌جویی‌هایی از جمله جلوگیری از نوشته شدن ویزیت‌های تکراری و ... را رقم می‌زند. ولی برای اجرای این نسخه هزینه‌های  قابل توجهی به  سیستم تحمیل می‌شود؛ برای مثال صرف وقت بیشتر، استخدام منشی برای مدیریت این کار و خرید امکانات سخت‌افزاری از جمله پرینتر و ... است. این موارد هزینه‌های بیشتری را ‌به جامعه پزشکی تحمیل می‌کند. اگر بنا است این سیستم اجرا شود باید هزینه‌ها مشخص شده و عملا مشخص شود چه کسی باید این هزینه‌ها را پرداخت کند. این موضوع عملا به گردن بیمار می‌افتد. در حال حاضر به خاطر شرایط اقتصادی پزشکان با چالش بسیاری برای اداره مطب‌ها مواجه هستند. به نظر  می‌آید تحمیل یک شرایط سخت‌تر و دشوارتر اقدام مناسبی نباشد و این مورد نیز در جهت منافع و سلامت مردم نیست. قطعا تحمیل هزینه‌های بیشتر ممکن است باعث قطع فعالیت‌های پزشکان در این شرایط شود.

وی خاطرنشان کرد: جامعه پزشکی این نوع اجرا را عملیاتی نمی‌داند این نوع اجرا مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری داشته و تدارکات لازم در نظر گرفته نشده است. همچنین مراحل آزمایشی آن به خوبی طی نشده تا مشکلات این طرح را مشاهده کنیم. 

بیرجندی‌نژاد ادامه داد: در مجموع از اینکه سازمان‌های بیمه‌گر بتوانند هزینه‌ها را مدیریت کنند استقبال می‌کنیم  و این اقدام مناسبی است. ما با اصل موضوع موافق هستیم. وظیفه همه ما است در همه حوزه‌ها هزینه‌ها مدیریت شود. اگر در کنار اینکه هزینه‌ها مدیریت شود ولی به بخش‌های دیگر هزینه‌ها تحمیل شود، این وضعیت مناسبی نیست. این بازی باید هم برای سازمان بیمه‌گر، هم برای  بیمار و هم جامعه پزشکی بازی برد-برد باشد. در غیر این صورت یک یا دو طرف در این بازی بازنده هستند. خوب است وقتی برنامه‌ریزی انجام می‌شود برنامه ریزی برحسب برنامه برد -برد باشد.

وی تشریح کرد: چندین بار درسال‌های گذشته برای طرح نسخه الکترونیک ضرب العجل‌هایی تعیین شده بود اما در دوره‌های گذشته به دلیل همین شائبه‌ها که مطرح شد اجرایی نشد. به نظر باید از کشورهایی که این مسیرها را طی کرده‌اند، الگو بگیریم. این طرح خوب است به شرطی که با برنامه‌ریزی درست و در زمان مناسب و در نظر گرفتن تمام افراد و بخش‌ها که در آن دخیل هستند صورت گیرد.

رئیس سازمان نظام‌پزشکی مشهد در مورد آموزش در این زمینه و خطای پزشکان گفت: در اینکه نرم‌افزار رو به پیشرفت است و خطاهای آن در حال بررسی است شکی نیست اما ایرادات نرم‌افزاری وجود دارد و گاهی نیز ذات کار و طولانی بودن آن مشکل ایجاد می‌کند. به نظر می‌آید که این نرم افزارها نسبت به نرم افزارهای جهانی کندتر باشد. عمده تصمیمات به صورت مرکزی گرفته می‌شود. روی صحبت ما با مسئولین تامین اجتماعی استان نیست این مشکلات ساختاری و مربوط به مرکز است.

وی بیان کرد: لغو قرار داد یا به طور رسمی انجام شده یا نوع دیگری از لغو قرارداد است که مریض ویزیت آزاد پرداخت کند در حالی که رادیولوژی  قرارداد خود را لغو نکرده باشد. با این شرایط تعدادی از بیماران مجبور می‌شوند پرداخت‌های خود را ازاد انجام بدهند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha