• دوشنبه / ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۶:۳۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99112015428
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

معاون فرهنگی سپاه امام رضا(ع) :

یکی از رقابت‌های ما در جهان، در عرصه کرونا بود

یکی از رقابت‌های ما در جهان، در عرصه کرونا بود

ایسنا/خراسان رضوی معاون فرهنگی سپاه امام رضا(ع) گفت: یکی از رقابت‌های ما در جهان، در عرصه کرونا بود که با تحریم ماسک، دارو، کیت تشخیص مواجه بودیم و کشورهای دیگر تمام این امکانات را در اختیار داشتند اما با این حال، ما جلو افتادیم.

محمد حسین‌زاده در نشست آزاداندیشی دانشگاه امام رضا(ع) با موضوعی تحت عنوان «فرهنگی که انقلابی نشد» اظهار کرد: عنوان «فرهنگی که انقلابی شد» را قبول ندارم و فرهنگ ما نسبت به گذشته در طول سالیان گذشته تغییر بسیار کرده تا انقلابی شده است. اما نسبت به آرمانی که داشتیم و نقطه‌ای که هدف نهایی ماست، راه زیادی پیش‌رو داریم. اگر ما در مسیر حرکت‌مان چه در زندگی شخصی، اجتماعی و حتی ملی، گذشته و آینده را نادیده بگیریم، درجا می‌زنیم. ما با نگاه به گذشته اشتباه‌های پیشین را تکرار نمی‌کنیم و اگر آینده را خوب ببینیم مسیرمان را اشتباه نمی‌رویم.

وی افزود: انقلاب ما اگر چهار یا پنج ثمره داشته باشد؛ یکی از آن‌ها خودباوری در جوان ایرانی است که می‌تواند روی پای خود بایستد و استقلال داشته باشد نه اینکه ضعف نداشته باشیم بلکه معتقدم قسمتی از جامعه ما خصوصا طیف غرب‌گرا و روشن فکرهای غربی دچار سندرم تحقیرند و همیشه ایرانی را کوچک می‌بینند، به عنوان مثال وضعیت امروز ما در کرونا نسبت به اروپا و آمریکا بسیار قابل تامل است.

معاون فرهنگی سپاه امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: وضعیت آمریکا با ۳۳۵میلیون،انگلیس با ۶۶میلیون، فرانسه با ۶۵ میلیون و ایران با ۸۴ میلیون جمعیت، آمار فوتی‌های فرانسه ۷۴ هزار نفر، انگلیس ۱۰۱ هزار نفر و ایران ۵۷ هزار نفر فوتی داشته است. در هر یک میلیون نفر آمریکا ۱۳۰۰ فوتی، انگلیس در هر یک میلیون ۱۴۰۰، فرانسه در هر یک میلیون ۱۱۰۰ و ایران در هر یک میلیون جمعیت ۶۸۰ نفر فوتی داشته است.

حسین زاده اظهار کرد: یکی از رقابت‌های ما در جهان، در عرصه کرونا بود که با تحریم ماسک، دارو، کیت تشخیص مواجه بودیم اما کشورهای دیگر تمام این امکانات را در اختیار داشتند اما با این حال، ما جلو افتادیم. اگر دانشمند ما دچار سندرم حقارت بود هیچ وقت سراغ ساخت واکسن نمی‌رفت حتی اراده ساخت آن را هم نمی‌کرد. ما با وجود جنگ نابرابر که اجازه استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا را نداریم در بسیاری از مباحث اقتصادی به خودکفایی رسیدیم که اگر فرهنگ ما انقلابی نشده بود، نمی‌توانستیم استقلال سیاسی، اقتصادی و امنیتی خود را حفظ کنیم. اما در حوزه قالب‌های فرهنگی مانند سینما، موسیقی، کتاب و شعر که بررسی کنیم در قسمت‌هایی عقب و در بخش‌هایی جلو هستیم. امروز هرچه از لحاظ فرهنگی در مصادیق جزئی بررسی کنیم، نسبت به گذشته وضعیت بهتری داریم اما نسبت به آن چه که باید باشیم راه زیادی داریم.

دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف فرهنگی استراتژی و برنامه‌ریزی نداشتند

همچنین آسیه شریعت نژاد، استاد دانشگاه در این نشست گفت: ما برنامه‌ریزی و استراتژی در حوزه‌های مختلف فرهنگی نداشتیم و سعی کردیم از دیگران الگوبرداری کنیم که من این ایراد را از دانشگاه‌ها و برخی مراکز دینی می‌دانم.

وی اظهار کرد: فرهنگ ما برگرفته از مکتب امام خمینی(ره) و انقلابی است اما عملکرد و فعالیت‌های فرهنگی ما انقلابی نبود. تعریف جامعی از فرهنگ وجود ندارد و افراد مختلف، جامعه‌شناسان و نظریه‌پردازان نظرات متفاوتی را ارائه می‌دهند. فرهنگ تنها مخصوص کتاب خواندن، سینما، موسیقی و تئاتر نیست بلکه همه ابعاد زندگی ما را در برمی‌گیرد.

شریعت نژاد افزود: فرهنگی که انقلاب اسلامی ارائه کرد مبتنی بر گفتمان ائمه اطهار، قرآن و اسلام است بنابراین فرهنگ قوی بوده اما در عصر حاضر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از سال۱۳۵۷ تاکنون به خاطر ورود پیدا کردن دولت‌های مختلف نتوانستیم عملکرد و فعالیت انقلابی داشته باشیم زیرا خوانش دولت‌ها، مسئولین و متولی‌های امور فرهنگی که مطابق با خوانشی که مکتب امام خمینی(ره) ارائه داده بودند، نیست.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: ما برنامه‌ریزی و استراتژی در حوزه‌های مختلف فرهنگی نداشتیم و سعی کردیم از دیگران الگوبرداری کنیم که من این ایراد را از دانشگاه‌ها و برخی مراکز دینی می‌دانم. 

شریعت‌نژاد تصریح کرد: وجود برنامه‌ریزی‌های نگاه سرمایه‌داری در تمام جوامع بشری برای حاکم شدن خود در جهان با موضوعات مختلف انجام می‌دهد و این برنامه‌ریزی‌ها را جریان فراماسونری انجام می‌دهد به این علت که ریشه آن، ضد فرهنگ است. دیگری ابتذال فرهنگی است که در تمام جوامع بشری ورودشان هویت انسانی، ملی و اخلاقی را زیر سوال می‌برد که به این واسطه فرهنگ هم زیر سوال می‌رود و هویت ستیزانه است.

وی گفت: همچنین بحث معنویت‌های سکولار پیش می‌آید که برای جوانان امروزی ملموس و از جنس ادبیات دین است که فرهنگ را زیر سوال می‌برد.جریان‌های فمنیست یکی از بزرگترین جریان‌هایی است که فرهنگ را از رویکرد انقلابی خود دور می‌کند که این جریان بعد از انقلاب صنعتی به خاطر دفاع از حقوق زنان و برابری حقوق زن و مرد به وجود آمد اما به یک جریان مردواره تبدیل شد که در حال حاضر یک جریان ضد اخلاق است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha