• چهارشنبه / ۲۴ دی ۱۳۹۹ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 99102418108
  • خبرنگار : 50210

توقیف 6 هزار ماینر در استان مرکزی/خاموشی‌ها از دیروز آغاز شده

توقیف 6 هزار ماینر در استان مرکزی/خاموشی‌ها از دیروز آغاز شده

ایسنا/مرکزی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی گفت: اعمال خاموشی در استان مرکزی از روز گذشته رسما آغاز شده است.

محمد اله داد ۲۴ دیماه در جلسه شورای اداری استان مرکزی اظهار کرد: در روزهای اخیر افزایش مصرف برق در کشور و استان را شاهدیم و روز گذشته به میزان ۴۵۰ مگاوات ساعت معادل ۹۰ درصد مشترکین استان، اعمال خاموشی انجام شد. امروز هم از ۷.۳۰ صبح این خاموشی ها در استان ادامه دارد، البته از ۱۰ روز پیش قطع برق در کشور آغاز شده، اما در استان مرکزی از روز گذشته اعمال خاموشی آغاز شد.

وی با بیان اینکه روز گذشته نیروگاه شهید مفتح همدان نیز به دلیل کمبود سوخت مورد نیاز از مدار خارج شد و در این شرایط، امکان اطلاع رسانی و پیش بینی لازم جهت خاموشی وجود نداشت، گفت: امسال ۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش مصرف در استان مرکزی رقم خورده است. هر کیلووات ساعت برق ۹۰۰ گرم آلودگی وارد محیط می کند و اگر کمبود گاز رقم بخورد باید سوخت مایع جایگزین شود که این امر در شهر اراک قابل تحمل نیست، هرچند که تامین این نوع سوخت مایع و مازوت هم با چالش روبرو شده است.

اله داد تصریح کرد: با تعطیلی ادارات در روز یکشنبه هفته جاری، حدود ۴۰ درصد کاهش پیک مصرف حاصل شده است، اما مشکل کنونی پیک مصرف نیست درحالی که در تابستان در مسئله پیک شب و ظهر مشکل داریم، اما در حال حاضر به دلیل نبودن سوخت در نیروگاه ها، مشکل تامین برق حاصل شده است و با مشکل شبانه روزی در مسئله مصرف برق مواجه هستیم. اگر صنایع استان کمک کنند به طوری که مثلا به جایی روزانه دو ساعت قطع برق، یک روز را در هفته تعطیل کنند می توان شرایط را تحت کنترل درآورد.

وی با اشاره به استخراج رمز ارزها در کشور و استان مرکزی، افزود: در استان مرکزی مجوز رسمی به جهت این نوع استخراج صادر نشده است. اخیرا ۶ هزار دستگاه ماینر توقیف شده است. برخی افراد در نهایت تخصص با استفاده از شگردهایی همچون بهره گیری از محفظه های روغن مخصوص نسبت به فعال کردن ماینرها اقدام می کردند که آلودگی صوتی را کاهش می داد و کشف دستگاه را دشوار می کرد، حتی در ساوه نیز در یکی از کارخانجات اسقاط اقدام به استخراج ارز دیجیتال شده بود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی با بیان اینکه امسال در بخش صنعت مشوق های تابستان در فصل زمستان نیز مدنظر قرار گرفته است و بخشودگی کاهش مصرف خواهیم داشت که البته در تابستان امسال ۱۰۱ میلیارد ریال پاداش داده شد، گفت: از فردا بازدید مشترک جهت ارزیابی مصرف انرژی برق و گاز در ادارات انجام می شود و اجازه قطع مصرف مشترکین بد مصرف نیز صادر شده است، شهرداری ها نیز روشنایی پارک ها و فضای سبز و میادین که این روزها مراجعه ای ندارند را قطع خواهد کرد و برق و روشنایی مازاد راه های بین شهری کاملا یا یک در میان قطع خواهد بود و قطعا کمک مردم گذر از این روزها را راحت تر می کند.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: گاز طبیعی یکی از انواع سوخت های فسیلی است که خوشبختانه در کشور منابع عظیم آنرا در اختیار داریم و همین امر باعث شده است که سوخت های فسیلی در دسترس تر و ارزانتر باشند.

محمدرضا سمیعی با بیان اینکه، ارزش حرارتی هر مترمکعب گاز معادل یک لیتر نفت سفید است و میزان آلایندگی آن برای محیط زیست بسیار کمتر از سایر سوخت های فسیلی است، افزود: آلودگی گاز ۲۳ درصد کمتر از نفت است و همین امر باعث شد که گاز، محور توسعه در کشور قرار گیرد.

وی بیان کرد: در استان مرکزی ۱۰۰ درصد خانوارهای شهری و ۹۸ درصد خانوارهای روستایی تحت پوشش شبکه گاز هستند و در واقع پوشش گاز در استان به ۹۹.۸ درصد می رسد.

سمیعی با تاکید بر اینکه سرانه مصرف انرژی در کشور بسیار بالاست به طوری که چهار برابر متوسط جهانی در ایران گاز مصرف می شود که معادل یک کشور با جمعیت ۷۵۰ میلیون نفری است، اظهار کرد: هرچقدر در بخش خانوادگی صرفه جویی گاز داشته باشیم می توانیم آنرا به صنایع اختصاص دهیم.

وی اظهار کرد: روزانه ۸۱۰ میلیون مترمکعب گاز در کشور مصرف می شود که ۵۰۲ میلیون مترمکعب آن معادل ۶۲ درصد در بخش خانگی مصرف می شود و استان مرکزی نیز تابعی از الگوی کشور است.

وی با بیان اینکه ۵۸۰ هزار مشترک گاز در استان مرکزی وجود دارد و ۱۰۰ درصد صنایع استان، شهرک ها و نواحی صنعتی تحت پوشش خدمات گازرسانی قرار دارند، گفت: سهم گاز از سبد انرژی ایرانیان، ۷۵ و برق ۱۹ درصد است و مابقی سوخت مایع است. سرانه مصرف گاز در ایران ۵۰ درصد و در جهان ۲۶ درصد است که نشان می دهد مصرف گاز در کشور نسبت به جهان بالاست.

مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی تصریح کرد: با فرارسیدن فصل سرد و افزایش مصرف گاز، اولویت شرکت ملی گاز، تامین گاز خانگی است، میزان تولید گاز در کشور عدد ثابتی است و اولویت به خانه ها داده شده است و در فصول سرد سال با توجه به افزایش مصرف خانگی ناچار به اعمال محدودیت برای صنایع هستیم.

وی گفت: با صرفه جویی مصرف گاز به ازای هر یک درجه، کاهش ۶ درصدی مصرف صورت می گیرد. دمای رفاه ۱۸ تا ۲۲ درجه است، اما متوسط دمای محیط های کاری و خانگی ۲۶ درجه سانتیگراد است که با کاهش ۴ درجه سانتیگراد، نزدیک ۳۰ درصد در مصرف سوخت صرفه جویی می شود و این گاز را می توان به صنایع اختصاص داد.

سمیعی گفت: بر اساس لازم است، سیستم های گرمایشی ادارات حتما در ساعات غیراداری خاموش نگه داشته شود، البته برنامه پایش مصرف گاز ادارات آغاز شده و اکیپ های شرکت در خارج از ساعات اداری با حضور در دستگاه های اجرایی میزان مصرف آنها را رصد می کنند، تاکنون ۵۷۰۰ مورد بازدید از ادارات انجام شده که منجر به صدور ۱۴۱۱ مورد اخطار و ۳۴ مورد قطع گاز شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha