• شنبه / ۲۰ دی ۱۳۹۹ / ۰۹:۲۶
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 99102014513
  • منبع : نمایندگی قزوین

یک متخصص زنان و زایمان:

در ایام کرونا، زایمان طبیعی بهترین گزینه است

در ایام کرونا، زایمان طبیعی بهترین گزینه است

ایسنا/قزوین یک فلوشیپ طب مادر و جنین گفت: به مادران باردار توصیه می‌شود که در شرایط کرونا ترجیحاً زایمان طبیعی داشته باشند که برای مادر و نوزاد بهتر است، زیرا بعد از آن به کمک کمتری نیاز دارند و رفت‌وآمد در منزلشان کاهش می‌یابد.

دکتر شکوه‌السادات حاجی سید ابوترابی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به انواع زایمان تصریح کرد: در سال‌های اخیر زنان باردار اصرار دارند نوع زایمان خودشان را انتخاب کنند، برای مثال برخی از مادران برای فرزند اول سزارین شده و تمایل دارند زایمان دوم طبیعی باشد یا برعکس این ماجرا وجود دارد.

وی افزود: به مادران باردار تأکید می‌شود که انتخاب نوع زایمان را بر عهده پزشک خود بگذارند و اجازه دهند که پزشک طبق نظرات علمی نوع زایمان را مشخص کند چراکه پزشک زایمانی را انتخاب می‌کند که به نفع مادر است و کمترین آسیب به بچه و مادر وارد شود.

 این فلوشیپ طب مادر و جنین اظهار کرد: برخی از خانم‌ها می‌خواهند که زایمان دومشان طبیعی باشد درحالی‌که زایمان اولشان سزارین بوده است، این در حالی است که شرایط علمی و پزشکی باید این امر را تأیید کند اگر پزشکی مخالفت کرد به معنای این است که در صورت زایمان طبیعی دچار عارضه شوند.

وی خاطرنشان کرد: برخی دیگر نیز اصرار بر سزارین دارند و پزشک را تحت‌فشار قرار می‌دهند که حتماً سزارین صورت بگیرد، در حالی که سزارین بدون دلیل علمی عوارض خودش را دارد که بعد از عمل گریبان گیر مادر می‌شود و اغلب افرادی که بدون دلیل خاصی سزارین شدند دچار مشکل می‌شوند، نوع زایمان باید بر اساس ادله علمی و منطقی انتخاب شود.

حاجی سید ابوترابی اظهار کرد: روش‌هایی وجود دارد که درد هنگام زایمان را کم می‌کنند که به آن بی‌حسی‌های هدایتی می‌گویند، بی‌حسی اپیدورال حس حرکت دارد ولی حس درد ندارد و بهترین نوع بی‌دردی هنگام زایمان است که موارد خاصی دارد و با توجه به شرایط کشور ما هم‌اکنون در دسترس نیست اما در برخی از مراکز انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: زنان زیادی نیز خواستار زایمان در آب هستند درحالی‌که زایمان در آب ۶ سال پیش در کشور رایج بوده و امروزه با توجه به عوارض بچه‌هایی که در وان آب به دنیا آمده‌اند توصیه نمی‌شود،  درواقع می‌توان گفت ازلحاظ علمی زایمان در آب کلاً برچیده شده است و حمایتی از آن وجود ندارد.

این متخصص زنان و زایمان اظهار کرد: در برخی روش‌ها تنس (tense) را در ناحیه کمر مریض می‌چسبانند که باعث می‌شود حس درد مادر کمتر می‌شود، برخی گاز n۲o تنفس می‌کنند و شدت درد مادر  کم می‌شود و در حال حاضر در مراکز زایمان استفاده می‌کنند.

وی یادآور شد: زایمان طبیعی یا واژینال در ابتدا درد دارد اما بعد از زایمان مادر دردی ندارد و راحت بلند می‌شود، در شرایط کرونا به مادران باردار توصیه می‌شود که از زایمان طبیعی استفاده کنند که بعدازآن به کمک کمتری نیاز داشته باشد و رفت‌وآمد در منزلشان کاهش می‌یابد.

ابوترابی تأکید کرد: همچنین از لحاظ تنفسی ممکن است در زایمان سزارین به علت استفاده از مواد بیهوشی و استفاده از دستگاه‌های مختلف خطر انتقال کرونا بیشتر باشد، مادر نمی‌تواند خوب حرکت کند و این عدم حرکت، لخته شدن خون را زیاد می‌کند که باید موردتوجه قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: به مادران باردار توصیه می‌شود که در شرایط کرونا ترجیحاً زایمان طبیعی داشته باشند که برای مادر و نوزاد بهتر است، در سزارین بعد از سزارین درد محل شدید است، عموماً افرادی که بدون دلیل پزشکی و با تصمیم خود سزارین می‌کنند به علت این درد شدید از مسکن استفاده می‌کنند که مسکن بر شیر تأثیر می‌گذارد و می‌تواند حجم شیر را تغییر دهد یا جذب شیر شود.

این متخصص زنان و زایمان تأکید کرد: همچنین توصیه می‌شود که زنان باردار در کلاس‌های آمادگی زایمان شرکت کنند و در طول بارداری ورزش‌های مخصوص لگن را انجام دهند تا زایمان راحت‌تری داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha