• دوشنبه / ۸ دی ۱۳۹۹ / ۱۶:۴۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99100806028

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی:

۳۵ درصد قبوض گاز رایگان می‌شود

۳۵ درصد قبوض گاز رایگان می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: براساس ابلاغ طرح تشویقی دولت برای مصرف بهینه‌ از سوی دولت، اگر شرایط مصرف مشابه سال گذشته باشد، تقریبا 35 درصد قبوض ما رایگان خواهد شد.

حسن افتخاری امروز، ۸ دی ماه، در نشست خبری اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای مسکونی و تجاری گازبهای رایگان مشترکین کم‌مصرف با بیان اینکه کسب استانداردهای لازم برای موتورخانه‌ها ضروری است، اظهار کرد: طبق قانون هوای پاک موتورخانه‌های غیر مسکونی تا پایان سال ۱۴۰۰ و خانه‌های مسکونی تا سال ۱۴۰۱ باید برای کسب استاندارد موتورخانه‌های خود اقدام کنند و پس از این مدت یاد شده تمامی هزینه‌ها بر عهده افراد خواهد بود.

وی با بیان اینکه پس از تهران بیشترین مصرف‌کننده گاز طبیعی را داریم، عنوان کرد: تعداد مصرف‌کنندگان گاز طبیعی استان بالغ بر دو میلیون و ۴۲۶ هزار مشترک بوده که این تعداد تقریبا ۹.۸ درصد مشترکین گاز شرکت ملی گاز ایران را تشکیل می‌دهند. از نظر شبکه اجرایی در استان ۳۵ هزار و ۸۷۰ کیلومتر شبکه گاز رسانی داریم که ۹.۴ درصد کل شبکه کشور را شامل شده و از این جهت رتبه اول شبکه گازرسانی را در کشور داریم.

افتخاری با اشاره به اینکه در سنوات گذشته در بحث گازرسانی به روستاها از میانگین کشوری عقب بوده‌ایم، تصریح کرد: در سه سال اخیر بیشترین شبکه گازرسانی که در روستاهای کشور انجام شده، در خراسان رضوی بوده است. در حال حاضر ۴۸۵ هزار خانوار روستایی تحت پوشش شبکه گازرسانی هستند.

مدیرعامل شرکت گاز استان ادامه داد: بعد از استان مازندران بیشترین خانوار گازدار و تحت پوشش را داریم، همچنین از نظر تعداد علمک با تعداد ۹۹۷هزار علمک که به زودی به مرز یک میلیون می‌رسد، در جایگاه سوم هستیم.

وی خاطرنشان کرد: تنها شهر فاقد گاز در استان شهر باجگیران است. در باجگیران از نظر فنی و عملیاتی نتوانسته‌ایم مسیری طراحی کنیم.

افتخاری بیان کرد: تعداد ۲۳۲۹ روستا تحت پوشش گاز طبیعی هستند. در حال حاضر ۲۵۹ روستا در حال اجرای طرح گازرسانی بوده که با بهره‌برداری از این ۲۵۹ روستا ضریب نفوذ شبکه ما به ۹۸.۵ درصد می‌رسد. ۹۲ روستا باقیمانده داریم که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای تعدادی از این روستاها تا پایان سال پیمانکار انتخاب شده و تعداد دیگر نیز در سال آینده انتخاب خواهد شد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی در خصوص جایگاه‌های سوخت CNG گفت: با احتساب جایگاه‌ دومنظوره در استان ۱۹۵ جایگاه داریم که روزانه بالغ بر دو میلیون‌ متر مکعب گاز مصرفی این جایگاه‌ها است.

وی با بیان اینکه تولیدکننده‌ گاز در استان پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد است، عنوان کرد: در سالیان گذشته تولید گاز پالایشگاه هاشمی‌نژاد برای استان‌های خراسان رضوی، شمالی، جنوبی و بخشی از استان‌های سمنان، مازندران و گلستان صرف شده اما اکنون تمامی گاز مصرفی این پالایشگاه برای استان خراسان رضوی مصرف می‌شود.

افتخاری با اشاره به اینکه در فصل تابستان مازاد تولید گاز داریم، تصریح کرد: در فصل تابستان، مازاد تولید گاز داریم که با احداث منابع ذخیره گاز شوریچه مازاد مصرف تابستان در فصل زمستان استفاده می‌شود. در حال حاضر روزانه بین ۳۷ تا ۴۰ میلیون‌ متر مکعب از پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد مصرف و از طرفی روزانه ۱۸ میلیون‌ متر مکعب نیز از منابع ذخیره شوریچه استفاده می‌شود، بنابراین اگر این منابع ذخیره نبود، برای گازرسانی با مشکل مواجه می‌شدیم. 

در فصل سرما جهش مصرف غیر طبیعی داریم
وی بیان کرد: در فصل سرما جهش مصرف غیر طبیعی گاز داریم. با وجود اینکه دومین کشور از لحاظ ذخایر گاز هستیم اما با مقایسه الگوی مصرف در کشورهای دیگر می‌توان دریافت که الگو مصرف گاز خانگی در کشور ما سه تا چهار برابر کشورهای دیگر است.

افتخاری خاطرنشان کرد: حوزه بهینه‌سازی‌ گاز طبیعی در سال جاری به شرکت گاز ملی ایران واگذار شده که در شرکت گاز استان نیز واحد جدیدی به نام بهینه‌سازی گاز طبیعی تاسیس شده است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی ادامه داد: موتورخانه‌ها یکی از محل‌هایی بوده که اتلاف انرژی بسیاری دارد. در این خصوص بر اساس قانون اجرایی هوای پاک، دولت در سه سال قبل تکلیف کرده که دستگاه‌های دولتی ملزم به استانداردسازی موتورخانه‌ها و اخذ استاندارد هستند، به این صورت که اگر دستگاه دولتی ملزم به دریافت استاندارد برای آسانسورهای خود هستند، به همین منظور برای موتورخانه‎های دولتی اخذ چنین استانداردهایی لازم است. این اتفاق برای خانه‌های غیر مسکونی از ابتدای سال۱۴۰۰‌ و خانه‌های مسکونی از ۱۴۰۱ اجرایی می‌شود.

وی اضافه کرد: مشترکینی که دارای مصرف بیش‌از ۲۵۰۰ متر مکعب و دارای موتورخانه هستند، می‌توانند با مراجعه به سامانه شرکت ملی گاز ایران به نشانی goc.nigc.ir مراجعه کرده و درخواست بهینه‌سازی موتورخانه‌های خود را ثبت کنند.

افتخاری خاطرنشان کرد: هزینه طرح بهینه‌سازی موتورخانه‌ها بر عهده شرکت ملی گاز است. هزینه بهینه‌سازی موتورخانه‌ها تا زمان اعلام شده برای هر گروه برعهده شرکت ملی گاز بوده و بعد از پایان این زمان داده شده، تمامی هزینه‌ها برعهده مشترکین خواهد بود.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: بهینه‌سازی موتورخانه‌ها حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد باعث کاهش هزینه‌ گازبها خواهد شد. پس از اجرای طرح بهینه‌سازی موتورخانه‌ها پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش هزینه گازبها برای خانواده‌ داشته باشد و از طرفی پس از پایان وقت تعیین شده هزینه بهینه‌سازی موتورخانه‌ها برعهده افراد خواهد بود.

وی با اشاره به طرح تشویقی دولت برای مصرف بهینه تصریح کرد: براساس طرح ابلاغی از سوی دولت به این صورت که اگر مشترکین در الگو مصرفی ۲۰۰ متر مکعب در زمستان و ۴۵ متر مکعب در تابستان مصرف داشته باشند، گازبها و هزینه‌های مرتبط آن‌ ۱۰۰ درصد رایگان خواهد شد.

افتخاری افزود: اگر شرایط مصرف مشابه سال گذشته باشد، تقریبا ۳۵ درصد قبوض ما رایگان خواهد شد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی ادامه داد: در این مصوبه برای کسانی که بالاتر از الگو مصرف دارند، ۶ ماه فرصت داده شده که مصرف خود را طبق الگو قرار دهند. مشترکین دیگر که در الگوی مصرف، مصرف نداشته باشند، در صورتی که حدود ۱۰ درصد مصرف خود را کاهش دهند، شامل ۱۵ درصد تخفیف خواهند بود.

با اجرای طرح بیهنه‌سازی موتورخانه‌ها ۱۸میلیون متر مکعب صرفه‌جویی خواهیم داشت 

در ادامه این نشست حمیدرضا افشون، رییس امور پژوهش و فناوری شرکت گاز خراسان رضوی، اظهار کرد: با اجرایی شدن کامل طرح بهینه‌سازی موتورخانه‌ها در سال، ۱۸ میلیون متر مکعب صرفه‌جویی خواهد داشت.

وی ادامه داد: مشترکین با ثبت نام در سامانه بهینه‌سازی موتورخانه‌ها دیگر نیاز به مراجه حضوری به ادارات گاز ندارد و با ثبت نام و وارد کردن اطلاعات، سامانه ثبت شدن اطلاعات را به فرد متقاضی اطلاع می‌دهد.

افشون بیان کرد: فعلا این طرح برای موتورخانه‌ها بوده و در ادامه برای مشترکین دارای پکیج و بخاری در نظر گرفته خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha