• چهارشنبه / ۳ دی ۱۳۹۹ / ۰۹:۵۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99100301966
  • خبرنگار : 50072

اندازه‌گیری میزان ویروس کرونا در مکان‌های عمومی با دستگاه قابل‌حمل

اندازه‌گیری میزان ویروس کرونا در مکان‌های عمومی با دستگاه قابل‌حمل

ایسنا/خراسان رضوی محققان کارایی دستگاه قابل‌حمل اندازه‌گیری غلظت آئروسل در فضاهای عمومی را تایید کردند. با توجه به نقش مهمی که آئروسل‌ها در انتقال ویروس دارند، دستگاه‌های قابل‌حمل ممکن است در مبارزه با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ حیاتی باشند.

به نقل از مدیکال نیوز، محققان در آخرین تحقیقات خود نقش اساسی آئروسل‌ها در انتقال ویروس کووید-۱۹ را کشف کردند. آئروسل‌ها هنگام تنفس و انتشار قطرات آب به محیط اطراف تولید می‌شوند. ابعاد این قطرات کمتر از ۶۰ میکرومتر است و این قطرات آلوده به ویروس کووید-۱۹ می‌تواند توسط فرد آلوده در فضا منتشر شوند.

داده‌ها نشان داده است که آئروسل‌ها می‌توانند در فضاهای عمومی باقی بمانند و مدت‌زمانی باقی ماندن با توجه به غلظت آن‌ها درخطر انتقال ویروس در محیط‌های مختلف نقش دارند. دستیابی به درک واضح‌تر از مدت زمان و میزان ماندگاری آئروسل در فضای داخلی به دانشمندان کمک می‌کند تا در مورد نحوه مدیریت بهتر فضاهای عمومی برای جلوگیری از شیوع کووید-۱۹ تصمیم‌گیری کنند.

بااین‌وجود، تاکنون اندازه‌گیری دقیق غلظت آئروسل دشوار بوده و توسط متخصصان و تجهیزات خاص اندازه‌گیری شده است. این محدودیت موجب شد محققان مراکز قلب و عروق هلند و دانشگاه آمستردام روش دقیق، ابزار قابل‌حمل و استفاده آسان برای اندازه‌گیری غلظت آئروسل بیابند.

محققان تاثیر دستگاه Fluke ۹۸۵ را در تعیین غلظت آئروسل در فضاهای عمومی بررسی کردند. محققان معتقدند دستگاه‌های قابل‌حمل در تعیین اندازه‌گیری غلظت ذرات مملو از ویروس در محیط مفید خواهند بود، بنابراین تاثیر بالقوه آنان در جلوگیری از انتقال کووید-۱۹ را بررسی کردند.

این گروه در مقاله منتشرشده در نشریه Physics of Fluids توصیف کرد که روش خود را با استفاده از یک شمارنده دستی ذرات که قادر به غلبه بر چالش جداسازی ذرات گردوغبار در فضاهای اشتراکی است، توسعه داده است. پیش‌ازاین تشخیص ذرات موردنظر مانند قطرات آب حاصل از تنفس، گفتار، عطسه یا سرفه از دیگر ذرات برای دستگاه‌ها دشوار بود.

محققان تشخیص دادند که اندازه ذرات گردوغبار با ذرات معلق در هوا متفاوت است. این تفاوت به دانشمندان دانشگاه آمستردام اجازه داد سیگنال تولیدشده توسط دیگر موارد را از سیگنال تولیدشده توسط آئروسل‌ها متمایز کنند. برای انجام این کار، این گروه گردوغبار را برای مدت طولانی اندازه‌گیری و نحوه تغییر سیگنال را با افزودن مواد آئروسل به مخلوط بررسی کردند.

دانیل بن، یکی از محققان این تحقیق در مورد چگونگی غلبه بر مشکل تداخل گردوغبار با سیگنال تشخیص آئروسل‌ها چنین می‌گوید: به دلیل وجود ذرات ریز بسیار، ما نمی‌توانیم آئروسل‌ها در این محدوده را اندازه‌گیری کنیم اما محدوده اندازه معقولانه‌ای وجود دارد که قادر به شناسایی هستیم. گروه وی غلظت آئروسل محاسبه‌شده از طریق این روش را با روش‌های آزمایشگاهی مقایسه کردند و دریافتند که نتایج یکسان هستند.

یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که Fluke ۹۸۵ می‌تواند با پیشرفت اندازه‌گیری کیفیت هوا و گردوغبار در اتاق‌های تمیز، غلظت آئروسل را در یک فضای عمومی تعیین کند. بن تاکید کرد که این نتایج به‌احتمال‌زیاد فقط مربوط به Fluke ۹۸۵ نیست و احتمالا سایر دستگاه‌های قابل‌حمل نیز به همین اندازه موثر هستند.

درحالی‌که این فناوری نمی‌تواند وجود ذرات آلوده را اندازه‌گیری یا تشخیص دهد، اما ابزاری مفید برای کمک به دانشمندان در درک چگونگی جمع شدن و ماندگاری ذرات در فضاهای عمومی را فراهم می‌کند. این داده‌ها برای درک چگونگی انتشار ذرات مملو از ویروس و خطر ایجادشده برای کسانی که از فضای مشترک استفاده می‌کنند، حیاتی است.

دستگاه‌های قابل‌حمل احتمالا به تایید کارایی راهبردهای جلوگیری از انتقال کووید-۱۹ کمک می‌کنند، مانند این دستگاه که نشان می‌دهد چگونه تهویه می‌تواند غلظت آئروسل را کاهش دهد و همچنین به توسعه راهبردی جدید کمک ‌کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha