• سه‌شنبه / ۴ آذر ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99090402910
  • خبرنگار : 71415

وزیر خارجه کانادا: داشتن ادبیات تند در قبال چین بی فایده است

وزیر خارجه کانادا: داشتن ادبیات تند در قبال چین بی فایده است

وزیر امور خارجه کانادا گفت، کشورش به فشار وارد کردن به چین برای بهبود سوابق حقوق بشری‌اش ادامه می‌دهد اما علاقه‌ای به در پیش گرفتن ادبیات غیرمسئولانه تند در قبال این کشور ندارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، روابط دوجانبه این دو کشور عملا در دسامبر ۲۰۱۸ زمانی که پلیس کانادا یک مدیر ارشد شرکت مخابراتی هوآوی چین را بر اساس حکم آمریکا بازداشت کرد، دچار انجماد شد.

متعاقب آن نیز چین دو شهروند کانادایی را بازداشت کرده و جلوی واردات پرسود دانه‌های کانولا را گرفت.

دولت لیبرال اقلیت کانادا تحت رهبری جاستین ترودو از سوی مخالفان محافظه کارش تحت فشار قرار گرفته تا با چین از جمله با اقداماتی نظیر کنار گذاشتن شرکت هوآوی از شبکه مخابرات نسل پنجم تلفن همراه این کشور برخورد کرده و آنچه را که مداخله چین در امور داخلی کانادا خوانده‌اند، متوقف کند.

فرانسوا-فیلیپ شامپاین، وزیر امور خارجه کانادا در اظهاراتی با اشاره به قدرت اقتصادی چین و نقش محوری آن در مبارزه با تغییرات آب و هوایی عنوان کرد: من خطاب به کسانی که جذب این دیدگاه تک بعدی شده‌اند می‌گویم هر چند سرسخت بودن آسان است اما بیایید هوشمند بودن را ادامه دهیم.

او به یک کمیته پارلمانی ویژه روابط کانادا و چین گفت: بیایید در تله در پیش گرفتن لفاظی‌های غیرمسئولانه و تند که هیچ نتیجه ملموسی برای مسائلی همچون بازداشتی‌ها، کشاورزان کانادایی، جامعه تجاری و حامیان حقوق بشر نخواهد داشت، نیفتیم.

وی افزود، کانادا به همکاری با همپیمانانش با هدف تحت فشار قرار دادن چین بر سر موضوع بازداشت شهروندان خارجی و برخوردهایش در هنگ‌کنگ و منطقه سین‌کیانگ ادامه خواهد داد.

شامپاین اظهار کرد: این کاملا الزامی است که دموکراسی‌های پیشرفته مثل کانادا و شرکای همفکر با ما با یکدیگر با هدف حفاظت از قوانین بین‌المللی که ثبات و موفقیت را برای چند دهه مورد اطمینان قرار داده، همکاری کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha