• پنجشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403070504060
  • خبرنگار : 71443

افشاگری روسیه درباره تلاش آمریکا و انگلیس برای پنهان‌کاری در ماجرای نورد استریم

افشاگری روسیه درباره تلاش آمریکا و انگلیس برای پنهان‌کاری در ماجرای نورد استریم

سرویس اطلاعات خارجی روسیه اعلام کرد آمریکا و انگلیس در اقدامی که به‌عنوان یک جنگ اقتصادی علیه متحدان اروپایی‌شان ارزیابی می‌شود، عملیات خرابکاری در خط لوله نورد استریم را طراحی کردند.

به گزارش ایسنا، سرویس اطلاعات خارجی روسیه (SVR) امروز (پنج‌شنبه) ارزیابی جدید خود را درباره خرابکاری در خط لوله گاز روسیه به آلمان و سپس اروپا، موسوم به نورد استریم در سال ۲۰۲۲ منتشر کرد که در آن به تشریح تلاش‌های واشنگتن و لندن برای مداخله در تحقیقات و مقصر دانستن طرف دیگر می‌پردازد.

سرویس اطلاعات خارجی روسیه تاکید می‌کند که خرابکاری نورد استریم اقدامی به‌عنوان یک جنگ اقتصادی علیه متحدان آمریکا و انگلیس در اتحادیه اروپا، در درجه اول آلمان بوده است اما آن‌ها تلاش می‌کنند تا آلمان را متقاعد کنند که حقیقت را پنهان کند و عوامل اوکراینی را برای آن مقصر می‌دانند.

اس‌وی‌آر در این ارزیابی به‌طور مشخص خرابکاری در این خط لوله را اقدامی تروریستی می‌داند و می‌گوید که واشنگتن و لندن در حال پیگیری یک کارزار مستمر برای حذف موضوع خرابکاری نورد استریم از دستور کار بین‌المللی هستند و تلاش‌های خود را در ماه اوت افزایش دادند.

به گفته اس‌وی‌آر، رسانه‌هایی که به واشنگتن و لندن وابسته‌اند، این روایت را تبلیغ می‌کنند که حمله به نورد استریم در سپتامبر ۲۰۲۲ منحصراً توسط افراط‌گرایان اوکراینی انجام شده است که به‌طور مستقل عمل کرده‌اند.

سرویس اطلاعات خارجی همچنین می‌افراید که بازرسان آلمانی تحت فشار هستند تا این نسخه را به‌عنوان نسخه اصلی بپذیرند و پیش از پایان سال جاری (میلادی) تحقیقات را به اتمام برسانند.

به‌طور همزمان «ویاچسلاو ولودین» رئیس مجلس دومای روسیه در کانال تلگرامی خود نوشت: واشنگتن و بایدن شخصا پشت انفجار خطوط لوله گاز نورد استریم هستند. بایدن از محروم کردن اروپای غربی از گاز ارزان روسیه سود برد و آن را مجبور کرد تا با قیمت‌های گزاف از آمریکا گاز بخرد.

در سپتامبر ۲۰۲۲ سه خط لوله از چهار خط لوله انتقال گاز «نورد استریم» ۱ و ۲ هدف انفجارهای خرابکارانه واقع شدند. پروژه نورد استریم با هدف انتقال گاز از روسیه به آلمان و سپس اروپا طراحی شده است و انفجار در این خطوط انتقال گاز شوک ژئوپلیتیکی بزرگی را به جهان وارد کرد.

در تحقیقات دادستانی آلمان در مورد این انفجارها، به چند شهروند اوکراینی اشاره شده و برای یکی از آن‌ها نیز حکم بازداشت صادر شده است.

رئیس دومای روسیه در پیام خود افزود: معلوم شد این واشنگتن نبود که هزینه حمله تروریستی به نورد استریم را پرداخت کرد، بلکه مردم آلمان بودند. در نتیجه، آنها (رهبران آمریکا و آلمان) اعتماد مردم را به کشورهایشان از دست دادند.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha