• پنجشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۳ / ۲۰:۲۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403070504169
  • خبرنگار : 71935

نروژ خواستار تحقیقات بین‌المللی درباره عامل فروش پیجرهای لبنان شد

نروژ خواستار تحقیقات بین‌المللی درباره عامل فروش پیجرهای لبنان شد

منابع رسانه‌ای از درخواست نروژ برای تحقیقات بین‌المللی درباره فرد دارنده تابعیت هندی-نروژی مسئول فروش پیجرهای دستکاری شده به لبنان خبر دادند.

به گزارش ایسنا، پلیس نروژ روز پنجشنبه اعلام کرد که یک مرد نروژی-هندی مرتبط با فروش پیجر به حزب‌الله لبنان که در اقدام تروریستی هفته گذشته رژیم صهیونیستی منفجر شدند، درخواست جستجوی بین‌المللی داده است.

«رینسون خوزه» ۳۹ ساله، هفته گذشته درحالی که در یک سفر کاری به ایالات متحده بود، ناپدید شد. او بنیانگذار یک شرکت بلغاری است که طبق گزارش‌ها بخشی از زنجیره تأمین پیجرهای دستکاری شده توسط رژیم صهیونیستی به مقاومت لبنان بود.

پلیس اسلو در ایمیلی به رویترز گفت: «دیروز، ۲۵ سپتامبر، پلیس اسلو گزارش یک فرد ناپدید شده را در ارتباط با پرونده پیجرها دریافت کرد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «پرونده فرد مفقودی باز شده و حکم بین‌المللی برای این فرد صادر کرده‌ایم».

خوزه چهارشنبه گذشته، ۱۸ سپتامبر، در تماسی تلفنی از هرگونه اظهارنظر درباره پیجرها خودداری کرد و وقتی که توسط رویترز درباره تجارت خود در بلغارستان مورد پرسش قرار گرفت تلفن را قطع کرد. او تماس‌ها و پیامک‌های مکرر را پاسخ نداده است.

«شرکت رسانه‌ای دی ان» کارفرمای نروژی خوزه، اعلام کرد که او برای یک کنفرانس در بوستون در ۱۷ سپتامبر به آمریکا سفر کرده و این شرکت از ۱۸ سپتامبر نتوانسته است با او تماس بگیرد. او در بخش فروش این شرکت کار می‌کند.

در سال ۲۰۲۲، خوزه، شرکت نورتا گلوبال با مسئولیت محدود، مستقر در صوفیه را تأسیس کرد.

بلغارستان نقش این شرکت را در تامین پیجرهای بمب گذاری شده مورد بررسی قرار داده است، اما به ادعای مقامات، این کشور هیچ مدرکی مبنی بر ساخت یا صادرات آنها از این کشور پیدا نکرده است.

رژیم صهیونیستی در اقدامی تروریستی، هفته گذشته هزاران دستگاه ارتباطی بی‌سیم را در سراسر لبنان منفجر کرد.

طبق گزارش وزارت بهداشت لبنان؛ این اقدام رژیم اشغالگر به شهادت ده‌ها نفر و مجروحیت هزاران نفر انجامید.

در همین راستا روز چهارشنبه هفته گذشته رسانه عبری «واللا» به نقل از سه مقام ارشد آمریکایی فاش کرد: اسرائیل سه‌شنبه (هفته گذشته) تصمیم گرفت دستگاه‌های پیجری که اعضای حزب‌الله در لبنان و سوریه حمل می‌کردند را فعال کند؛ چراکه نگران بود حزب‌الله در آینده نزدیک بتواند آسیب‌پذیری امنیتی را در دستگاه‌های ذکر شده کشف کند.

یک مقام ارشد آمریکایی با اذعان به اینکه رژیم صهیونیستی درباره  زمان حمله به واشنگتن توضیحاتی ارائه کرده بود، گفت: اسرائیل به جایی رسیده بود که یا باید از بمب‌های کار گذاشته شده در پیجرها استفاده می‌کرد یا برای همیشه آنها را از دست می‌داد.

وی همچنین افزود: در روزهای اخیر، نگرانی در اسرائیل افزایش یافته بود که حزب‌الله ممکن است به زودی به این رخنه امنیتی پی ببرد و بر این اساس، رایزنی‌های اضطراری میان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و وزرای ارشد و روسای نهادهای امنیتی و سرویس‌های اطلاعاتی انجام شد و در نهایت به تصمیم استفاده از این سیستم مخفی به جای خطر کشف آن توسط حزب‌الله منجر شد.

از طرفی، رسانه‌های صهیونیستی نیز فاش کردند که نوع ماده منفجره‌ای که در دستگاه‌ها جاسازی شده بود، PETN بوده که یکی از قوی‌ترین مواد منفجره شناخته‌شده در جهان است. این ماده حساس به گرما و اصطکاک است که دلیل انفجار آن را توضیح می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha