• دوشنبه / ۶ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۸:۰۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99050603711

 یک متخصص داخلی:

مردم باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به عنوان یک تغییر در روش زندگی‌شان بپذیرند

مردم باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به عنوان یک تغییر در روش زندگی‌شان بپذیرند

ایسنا/خراسان رضوی یک متخصص داخلی گفت: باید فرهنگ رعایت کامل دستورات و پروتکل‌های بهداشتی در بین نهادینه شود و مردم آن را به عنوان تغییر روش زندگی بپذیرند.

دکتر سید مجید حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه «در ابتدای شیوع ویروس کرونا، تنها علائم تنفسی بیمار مبتلا به کووید 19 مورد توجه کادر درمانی بود»، اظهار کرد: در ابتدای شیوع این ویروس، تمام تمرکز مردم به علائمی مانند تب، سرفه، تنگی نفس و... بود، حدود دو ماهی است که علائم این بیماری به سمت تب، درد مفاصل، بی‌حالی، بی‌اشتهایی و... رفته است.

وی با اشاره به اینکه «این ویروس اخیرا بر روی دستگاه گوارشی اثر می‌گذارد که سبب اسهال و استفراغ می‌شود»، افزود: با توجه به اینکه ما در ماه‌های گرم سال هستیم، عمدتا موارد اسهال و استفراغ را به گرمای تابستان ربط می‌دهند. افراد با این علائم باید بررسی شوند که آیا به این ویروس مبتلا هستند یا خیر. معمولا افراد با این علائم بعد از بررسی آزمایشی مشخص می‌شود که مبتلا به ویروس کووید 19 هستند.

این متخصص داخلی با بیان اینکه «افرادی که با این علائم به پزشک مراجعه می‌کنند، علاوه بر گفتن این علائم همه اتفاقات و واکنش‌های بدنی خود قبل این علائم را برای پزشک بازگو کنند»، خاطرنشان کرد: از بیماری‌های شایع تابستانی اسهالی ویروسی و میکروبی، مسمویت غذایی، اسهال مسافرتی و... است. باتوجه به شیوع ویروس کرونا، افراد در صورت دیدن هریک از این علائم باید احتمال را بر مبتلا شدن به ویروس کووید 19 بگذارند.

تغییر علائم کرونا از مشکلات تنفسی به گوارشی

حسینی با اشاره به اینکه «شاید یکی از دلایلی که مردم دیگر ترسی از کرونا ندارند، این است که علائم این ویروس از مشکلات تنفسی به سمت مشکلات گوارشی رفته است»، ادامه داد: مردم باید توجه داشته باشند که در صورت هرگونه علائم یا مشکلات گوارشی احتمال را بر مبتلا شدن به ویروس کرونا بگذارند. شاید این مسئله سبب شیوع بیشتر این ویروس شده است. شاید یکی از دلایلی که مردم پروتکل‌های بهداشتی را آن‌طور که باید و شاید رعایت نمی‌کنند، این است که از قرنطینه سفت و سختی که در اواخر اسفند و فروردین ماه داشتند، خسته شده‌اند.

وی تاکید کرد: بازشدن مساجد برای تعزیه‌ها، بازشدن تالارها برای عروسی‌ها و تجمع‌های دیگر سبب شده که موج جدیدی از ویروس کرونا در شهر شیوع پیدا کند. قبلا تصور می‌شد که با آغاز فصل گرما و گرمای تابستان این ویروس از بین می‌رود. درکنار آن موج سفرها با گرمای هوا آغاز شده که مجموعه این عوامل سبب شیوع موج جدیدی از ویروس کرونا شده است.متاسفانه باتوجه به حجم بالای رفت و آمدها در شهر مشهد و عوامل دیگری که عنوان کردم سبب شد که موج دوم شیوع ویروس کرونا در مشهد رخ بدهد.

این متخصص داخلی در خصوص ابتلاء کودکان به ویروس کووید19، عنوان کرد: معمولا کودکان تصمیم‌گیرنده در کارها و رفتارهای روزانه خود نیستند. بزرگ‌ترهای آن‌ها سبب می‌شوند که کودکان در معرض آلودگی‌ها و یا مبتلا شدن به ویروس قرار بگیرند، محدودیت برای کودک برای عدم ابتلا او به کرونا، تنها از طریق پدر، مادر و بزرگ‌ترهای او امکان‌پذیر است.

ابتلا جوانان بدون بیماری‌های زمینه‌ای به کرونا

حسینی با بیان اینکه «ابتلا کودکان و نوجوانان به کووید 19 در موج دوم بیشتر از موج قبلی شیوع این ویروس است»، افزود: افرادی که در موج دوم کرونا به این ویروس مبتلا شدند، برعکس موج اول، بیماری‌های زمینه‌ای  نداشتند. در اسفندماه و در زمان ابتدای شیوع این ویروس گفته می‌شد که عمدتا کسانی که سیستم ایمنی ضعیف و سن بالا دارند و داروهای خاصی مصرف می‌کنند، به کووید 19 مبتلا می‌شوند اما در حاضر عمدتا جوان‌هایی که زمینه هیچ بیماری ندارند نیز به این ویروس مبتلا می‌شوند.

مردم باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به عنوان یک تغییر در روش زندگی بپذیرند

وی ادامه داد: این ویروس زن، مرد، پیر، جوان، سالم و غیر سالم نمی‌شناسد و همه را درگیر و مبتلا به خود می‌کند. مهم این است که همه ما مانند گذشته تمامی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم. یکی از مهمترین نکات بهداشتی که حتما همه باید رعایت کنند، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی است؛ چرا که کماکان راه انتقال این ویروس از محل تنفس فرد ناقل و مبتلا است، اگر شستن مکرر دست‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به طور همیشگی توسط مردم رعایت شود، این ویروس کنترل می‌شود. باید فرهنگ رعایت کامل دستورات و پروتکل‌های بهداشتی در بین نهادینه شود و مردم آن را به عنوان تغییر روش زندگی بپذیرند.

این متخصص داخلی با اشاره به اینکه «تنها مسئولین امر باید تصمیم بگیرند که چه محدودیت‌هایی در شهر ایجاد شود و یا قرنطینه شکل بگیرد یا خیر»، اظهار کرد: رعایت موارد و پروتکل‌های بهداشتی به عهده مسئولین امر نیست بلکه به عهده مردم است. مردم باید با مسئولین تصمیم گیرنده همکاری لازم را داشته باشند. همچنین مردم نباید در مراسم و تجمعات حضور پیدا کنند، اکثر مبتلایان اخیر کسانی بودند که در مهمانی، تولد، عروسی، مراسم تعزیه و... شرکت کرده بودند. با توجه به اینکه حمل و نقل عمومی در شهر فعال است، عدم ابتلا به ویروس کرونا اجتناب ناپذیر است.

حسینی با بیان اینکه «طبق گفته‌های متخصصین اگر قرار است این ویروس تا یکسال و یا بیشتر مهمان کشور ما باشد، باید رفتار و عادت‌های ما تغییر کند»، گفت: ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی، شستن مکرر دست‌ها و رعایت بهداشت فردی از بهترین راهکارها برای عدم ابتلا به ویروس کروناست که مردم باید آن را رعایت کنند. تصمیم‌های مسئولین در خصوص کرونا، بستگی به این دارد که مردم موارد بهداشتی را به چه میزان رعایت می‌کنند و تصمیمات قبلی چه نتیجه‌ای داشته است. ممکن است مسئولین به این نتیجه برسند که محدودیت های اولیه را دوباره تکرار کنند.

وی با اشاره به اینکه «سیستم‌های درمانی و کادر پزشکی آماده خدمت‌رسانی به مردم هستند اما مسئله این است که ما باید بار مراجعین را تامین کنیم تا از مرحله فاجعه جلوگیری شود»، بیان کرد: از مردم خواهش می‌کنم تا می‌توانند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و از طریق فضای مجازی با خانواده و آشنایان‌شان در ارتباط باشند، مردم در صورت مشاهده علائم از طریق فضای مجازی و یا تلفن با مراکز درمانی ارتباط برقرار کنند و به راهنمایی‌های آن‌ها گوش کنند.

فکر می‌کردیم موج دوم کرونا در پاییز باشد

این متخصص داخلی با بیان اینکه «از مردم خواهش می‌کنم که خوددرمانی پرهیز کنند»، خاطرنشان کرد: بعد از ارتباط با متخصصین از طریق فضای مجازی و تلفن 191 اگر نیاز به درمان بود به مراکز درمانی مراجعه کنند. باتوجه به شرایط فعلی بیمارستان، از مراجعه به بیمارستان‌ها خودداری کنند، در موج اول کرونا مردم همکاری خوبی با ما داشتند که امیدوارم در موج دوم نیز همکاری لازم را با کادر درمانی داشته باشند. ما تصور می‌کردیم با آغاز فصل پاییز و شروع آنفلوآنزا موج دوم ابتلا به ویروس کرونا شروع شود اما متاسفانه این ویروس ما را غافلگیر کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha