• سه‌شنبه / ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۴
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 99032012231
  • خبرنگار : 50024

یک بطری آب می‌تواند مرتع وسیعی را آتش بزند!

یک بطری آب می‌تواند مرتع وسیعی را آتش بزند!

ایسنا/البرز مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز گفت: مردم حتی الامکان باید از پارک کردن خودروی خود روی علف‌های خشک خودداری کنند چون در زمان روشن کردن خودرو حتی یک جرقه کوچک از اگزوز می‌تواند باعث آتش سوزی وسیع شود.

حامد فرضی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه علت بیش از ۹۰ درصد آتش سوزی‌هایی که در عرصه‌های طبیعی استان رخ می‌دهد انسان است، اظهار کرد: از مردم درخواست می‌شود نسبت به رفتار با طبیعت به خصوص در فصول گرم و زمانی که احتمال آتش سوزی در مراتع و عرصه‌ها افزایش می‌یابد، حساسیت بیشتری به خرج دهند چون گاه یک بی توجهی و اهمال کوچک باعث سوختن هکتارها از اراضی طبیعی می‌شود.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی از مردم درخواست می‌شود از رهاسازی بطری‌های خالی آب و ... در طبیعت خودداری کنند چون این بطری‌ها در زمان تابش شدید خورشید مثل ذره بین عمل کرده و باعث آتش سوزی می‌شود.

وی توضیح داد: مردم حتی الامکان باید از پارک کردن خودروی خود روی علف‌های خشک خودداری کنند چون در زمان روشن کردن خودرو حتی یک جرقه کوچک از اگزوز می‌تواند باعث آتش سوزی وسیع شود.

این مسئول در ادامه با اشاره به افزایش تعداد برخی از حشرات مثل سوسک‌های هارپالوس در هفته‌های اخیر توضیح داد: کارشناسان منابع طبیعی توجه خاصی نسبت به تعداد حشرات در عرصه‌ها و اراضی طبیعی استان دارند و وضعیت آنها را رصد می‌کنند.

فرضی تاکید کرد: اگر تعداد حشره‌ای در یک متر مربع از میزان استاندارد تعیین شده افزایش یابد، به آفت تبدیل می‌شود و نیاز به متعادل سازی جمعیت آن احساس می‌شود.

وی اضافه کرد: علی رغم افزایش تعداد برخی حشرات طی چند هفته گذشته مثل سوسک هارپالوس، امسال هیچ گونه آفتی که به طبیعت و انسان آسیب بزند، مشاهده نشده است.

مدیرکل منابع طبیعی البرز با بیان اینکه چند سالی است برای از بین بردن آفات از روش سم پاشی استفاده نمی شود، گفت: از آنجایی که که سم پاشی باعث از بین رفتن حشرات مفیدی مثل کفشدوزک و ... می‌شود، چند سالی است برای از بین بردن آفات از روش‌هایی مثل تله نوری استفاده می‌شود.

وی گفت: از مردم درخواست می‌شود با مشاهده افزایش تعداد برخی از حشرات صبور باشند تا در بازه زمانی مشخص و اغلب کوتاه تعدادشان متعادل شود.

این مسئول افزود: مردم همیشه همراه منابع طبیعی بوده‌اند از آنها درخواست می‌شود در صورت مشاهده آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی و یا افزایش حشرات در منطقه‌ای موضوع را از طریق سامانه ۱۵۰۴ گزارش دهند تا بتوانیم به موقع برای رفع مشکل اقدام کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha