• یکشنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۰۰:۱۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99022819626
  • خبرنگار : 50378

/شب قدر/

رمضان؛ ماه پاکی از گناهان و چشم‌پوشی از لغزش‌های گناهکاران

رمضان؛ ماه پاکی از گناهان و چشم‌پوشی از لغزش‌های گناهکاران

ایسنا/خراسان رضوی هوای این روزهای خاکستریِ غمگین، برای این انسان غم‌زده بهترین امکانی است که دعا کند؛ دعا کلید گشایش است و رحمت الهی را در پی دارد.

دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان

«اللهمّ اغسِلْنی فیهِ من الذُّنوبِ وطَهِّرْنی فیهِ من العُیوبِ وامْتَحِنْ قَلْبی فیهِ بِتَقْوَی القُلوبِ یا مُقیلَ عَثَراتِ المُذْنِبین».

ای خدا در این روز مرا از گناهان پاکیزه گردان و از هر عیب و نقص پاک‌ساز و آزمایش کن دلم را در آن به پرهیزکاری دل‌ها ای چشم پوش لغزش‌های گناهکاران.

«نماز شب» بیست و سوم رمضان

هشت رکعت به هر سوره که میسّر شد، خوانده شود.

اعمال مشترک شب‌های قدر

اوّل، غسل است؛ علاّمه مجلسی فرموده که غسل این شب‌ها را مقارن غروب آفتاب کردن بهتر است که نماز شام را با غسل بکند.

دوّم، دو رکعت نماز است در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه توحید بخواند و بعد از فراغ هفتاد مرتبه اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَتُوبُ اِلَیهِ بگوید. در روایت نبوی صَلَّی اللَّهِ عَلِیهِ وَ اله است که از جای خود برنخیزد تا حق تعالی او را و پدر و مادرش را بیامرزد.

سوّم، قرآن مجید را بگشاید و بگذارد در مقابل خود و بگوید:

اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُک بِکتابِک الْمُنْزَلِ وَما فیهِ وَفیهِ اسْمُک الاْکبَرُ وَاَسْماَّؤُک الْحُسْنی وَما یخافُ وَ یرْجی اَنْ تَجْعَلَنی مِنْ عُتَقاَّئِک مِنَ النّارِ.

خدایا از تو خواهم به حق کتاب فرستاده شده‌ات و آنچه در آنست که در آن است نام بزرگت و نام‌های نیکویت و آنچه بدان‌ها ترس و امید شود که قرارم دهی از زمره آزاد شدگانت از دوزخ.

سپس هر حاجت که دارد بخواهد.

چهارم، آن‌که مُصحَف شریف را بگیرد و بر سر بگذارد و بگوید:

اَللّهُمَّ بِحَقِّ هذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ اَرْسَلْتَهُ بِهِ وَ بِحَقِّ کلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فیهِ وَ بِحَقِّک عَلَیهِمْ فَلا اَحَدَ اَعْرَفُ بِحَقِّک مِنْک.

خدایا به حق این قرآن و به حق آن کس که او را بدان فرستادی و به حق هر مؤمنی که در این قرآن مدحش کرده‌ای و به حقی که تو بر ایشان داری زیرا کسی نیست که حق تو را بهتر از خودت بشناسد.

پس ده مرتبه بگوید بِک یا اَللّهُ، ده مرتبه بِمُحَمَّدٍ،ِ ده مرتبه بعَلی، ده مرتبه بِفاطِمَةَ، ده مرتبه بِالْحَسَن، ده مرتبه بِالْحُسَینِ، ده مرتبه ِبعَلِیّ بْنِ الْحُسَینِ، بده مرتبه ُمَحَمَّدِ بْنِ عَلِی، ده مرتبه بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، ده مرتبه بِمُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ، ده مرتبه بِعَلِیِّ بْنِ مُوسی، ده مرتبه بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِی، ده مرتبه بِعَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ، ده مرتبه بِالْحَسَنِ بْنِ عَلِی و ده مرتبه بِالْحُجَّةِ.

سپس هر حاجت که داری طلب کن.

پنجم، امام حسین(ع) را زیارت کند، در خبر است که چون شب قدر می‌شود منادی از آسمان هفتم ندا می‌کند از بُطنان عرش که حقّ تعالی آمرزیده هر که را که به زیارت قبر حُسین(ع) آمده.

ششم، احیا بدارد این شب‌ها را همانا روایت شده هرکه احیا کند شب قدر را گناهان او آمرزیده شود، هر چند به عدد ستارگان آسمان و سنگینی کوه‌ها و کیل دریاها باشد.

هفتم، صد رکعت نماز کند که فضیلت بسیار دارد و افضل آنست که در هر رکعت بعد از حمد 10 مرتبه توحید بخواند.

هشتم بخواند:

اَللّهُمَّ اِنّی اَمْسَیتُ لَک عَبْداً داخِراً لا اَمْلِک لِنَفْسی نَفْعاً وَلا ضَرّاً وَلا اَصْرِفُ عَنْها سُوَّءاً اَشْهَدُ بِذلِک عَلی نَفْسی وَاَعْتَرِفُ لَک بِضَعْفِ قُوَّتی وَقِلَّةِ حیلَتی فَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَاَنْجِزْ لی ما وَعَدْتَنی وَجَمیعَ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فی هذِهِ اللَّیلَةِ وَاَتْمِمْ عَلَیَّ ما اتَیتَنی فَاِنّی عَبْدُک الْمِسْکینُ الْمُسْتَکینُ الضَّعیفُ الْفَقیرُ الْمَهینُ اَللّهُمَّ لا تَجْعَلْنی ناسِیاً لِذِکرِک فیما اَوْلَیتَنی وَلا [غافِلاً] لاِِحْسانِک فیما اَعْطَیتَنی وَلا ایساً مِنْ اِجابَتِک وَاِنْ اَبْطَاَتْ عَنّی فی سَرّاَّءَ اَوْ ضَرّاَّءَ اَوْ شِدَّةٍ اَوْ رَخاَّءٍ اَوْ عافِیةٍ اَوْ بَلاَّءٍ اَوْ بُؤْسٍ اَوْ نَعْماَّءَ اِنَّک سَمیعُ الدُّعاَّءِ.

بار خدایا من شام کردم در حالی که بنده خواری هستم که مالک سود و زیانی برای خویشتن نیستم و نتوانم از خود بدی را بگردانم بدان بر خود گواهی می‌دهم و به آستان تو به ناتوانی و بیچارگی خود اعتراف می ‌کنم پس بر محمد (ص) و آل محمد (ع) درود فرست و به من ‏و همه مؤمنین و مؤمنات آنچه از آمرزش در این شب وعده فرمودی وفا کن و آنچه بر من مرحمت فرمودی تمام و کمال گردان زیرا که من بنده مسکین و مستمند و ناتوان و درویش و خوار توام بار خدایا مرا از یادت فراموش کار مگردان در آنچه به من عطا کردی و نه از احسانت در آنچه به من دادی و نه نومید از اجابتت و اگر چه کندی باشد بر من در نهان باشم یا در زیان یا سختی یا آسایش یا عافیت یا بلا یا در تنگی یا در نعمت به درستی که تو شنوای دعایی.

و این دعا را کفعمی از امام زین العابدین علیه السلام روایت کرده که در این شب‌ها می‌خوانده در حال قیام و قعود و رکوع و سجود و علاّمه مجلسی(ره ) فرموده که بهترین اعمال در این شب‌ها طلب آمرزش و دعا از برای مطالب دنیا و آخرت خود و پدر و مادر و خویشان خود و برادران مؤمن زنده و مرده ایشان است و اَذْکار و صلوات بر محمد و آل محمد(ع) آنچه مقدور شود و در بعضی از روایات وارد شده است که دعای جوشن کبیر را در این سه شب بخوانند.

دعای شب بیست‌وسوّم

یا رَبَّ لَیلَةِ الْقَدْرِ وَجاعِلَها خَیراً مِنْ اَلْفِ شَهْرٍ وَرَبَّ اللَّیلِ وَالنَّهارِ وَالْجِبالِ وَالْبِحارِ وَالظُّلَمِ والاْنْوارِ وَالاْرْضِ وَالسَّماَّءِ یا بارِئُ یا مُصَوِّرُ یا حَنّانُ یا مَنّانُ یا اَللّهُ یا رَحْمنُ یا اَللّهُ یا قَیومُ یا اَللّهُ یا بَدیعُ یا اَللّهُ یا اَللّهُ یا اَللّهُ لَک الاْسْماَّءُ الْحُسْنی وَالاْمْثالُ الْعُلْیا وَالْکبْرِیاَّءُ وَالاْ لاَّءُ اَسْئَلُک اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَاَنْ تَجْعَلَ اسْمی فی هذِهِ اللَّیلَةِ فِی السُّعَداَّءِ وَرُوحی مَعَ الشُّهَداَّءِ وَاِحْسانی فی عِلِّیینَ وَاِسائَتی مَغْفُورَةً وَاَنْ تَهَبَ لی یقیناً تُباشِرُ بِهِ قَلْبی وَایماناً یذهِبُ الشَّک عَنّی وَتُرْضِینی بِما قَسَمْتَ لی وَ اتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَفِی الاْخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنا عَذابَ النّارِ الْحَریقِ وَارْزُقْنی فیها ذِکرَک وَشُکرَک وَالرَّغْبَةَ اِلَیک وَالاِْنابَةَ والتَّوبَةَ والتَّوْفیقَ لِما وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّداً وَ الَ مُحَمَّدٍ عَلَیهِمُ السَّلامُ.

ای خدای شب قدر و ای آنکه مقام شب قدر را بهتر از هزار ماه گردانیدی، و ای خدای شب و روز و کوه و دریا و ظلمت و نور و زمین و آسمان، ای آفریننده‌ای صورت آفرین، ای با مهر و عطوفت و نعمت، ای خدا ای مهربان ای خدا ای قائم و نگهبان ای خدای آفریننده بدایع ای خدا ای خدا ای خدا نام‌های نیکو مخصوص توست و نشان‌های مقام بلند و بزرگی و هر انعام و احسان به تو اختصاص دارد از تو درخواست می‌‏کنم که بر محمد و آل محمد درود فرستی و نام مرا در این شب در صف اهل سعادت ثبت فرمایی و روح مرا با شهیدان محشور سازی و طاعتم را در مقام علیین رسانی و از اعمال زشتم درگذری و مقام یقینی که هرگز از قلبم جدا نشود و ایمانی که هر شک را از من دور سازد به من عطا کنی و به هر چه نصیبم فرموده‌‏ای راضی و خشنودم سازی و ما را در دنیا هر چه نیکو است و در آخرت هر چه نیکو است عطا فرمایی و از آتش سوزان دوزخ نگاه داری و در این ماه مرا ذکر و شکر و شوق لقای خود و توبه و انابه به درگاهت نصیب گردانی و هر آنچه محمد و آل محمد را توفیق عطا فرمودی موفق سازی.

همچنین محمّد بن عیسی به سند خود از صالحین روایت کرده که فرمودند مکرّر می‌کنی در شب بیست‌وسوم از ماه رمضان این دعا را در حال سجود، قیام و قعود و بر هر حالی که هستی در تمام ماه و هر چه ممکنت شود و هر زمانی که حاضر شود تو را یعنی یادت آید این دعا در روزگار حیاتت می‌گویی بعد از ستایش کردن حق تعالی به بزرگواری و فرستادن صلوات بر پیغمبر صلی الله علیه و آله.

اَللّهُمَّ کنْ لِوَلِیک الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُک عَلَیهِ وَعَلی اباَّئِهِ فی هذِهِ السَّاعَةِ وَفی کلِّ ساعَةٍ وَلِیاً وَحافِظاً وَقاَّئِداً وَناصِراً وَدَلیلا وَعَیناً حَتّی تُسْکنَهُ اَرْضَک طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.   

خدایا باش برای ولی خود حضرت حجت فرزند امام حسن عسکری درودهای تو بر او و بر پدرانش باد در این ساعت و در هر ساعت یار و مددکار و نگهبان و رهبر و یاور و راهنما و دیده‌بان تا او را از روی میل و رغبت مردم در روی زمین سکونت دهی و بهره‌مندش سازی زمانی دراز.

همچنین می‌خوانی:

یا مُدَبِّرَ الاْمُورِ یا باعِثَ مَنْ فِی الْقُبُورِ یا مُجْرِیَ الْبُحُورِ یا مُلَینَ الْحَدیدِ لِداوُدَ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمدٍ وَافْعَلْ بی کذا وَکذا و به جای این کلمه حاجات خود را بخواهد اللَّیلَةَ اللَّیلَةَ

ای تدبیرکننده کارها، ای برانگیزنده هرکه در گورها است، ای روان‌کننده دریاها، ای نرم‌کننده آهن برای حضرت داود، درود فرست بر محمد و آل محمد و بکن نسبت به من چنین و چنان «همین امشب همین امشب»، و بلند کن دست‌های خود را به سوی آسمان یعنی در وقت گفتن یا مُدَبِّرَ الاُمُورِ تا آخر و بگو این دعا را در حال رکوع، سجود، ایستاده و نشسته و مکرّر کن آن را و در شب آخر ماه رَمَضان نیز بگو.

برخی از اعمال مخصوص شب بیست و سوم رمضان

1- سوره عنکبوت و سوره روم را بخواند که امام صادق (ع) فرمود: "هرکس در شب بیست و سوم، سوره‌های عنکبوت و روم را بخواند، به خدا سوگند! اهل بهشت است".

۲- هزار مرتبه سوره "انا انزلناه" (سوره قدر) را بخواند.

۳- سوره "حم دخان" (سوره دخان) را بخواند.

4- این دعا را بخواند:

اللَّهُمَّ امْدُدْ لِی فِی عُمُرِی

خدایا عمرم را طولانی گردان

وَ أَوْسِعْ لِی فِی رِزْقِی

و روزی‌ام را وسعت بخش

وَ أَصِحَّ لِی جِسْمِی

و بدنم را تندرست بدار

وَ بَلِّغْنِی أَمَلِی

و به آرزویم برسان

وَ إِنْ کُنْتُ مِنَ الْأَشْقِیَاءِ فَامْحُنِی مِنَ الْأَشْقِیَاءِ وَ اکْتُبْنِی مِنَ السُّعَدَاءِ

و اگر در زمره بدفرجامان هستم، مرا از آن گروه محو کن و در گروه سعادتمندان ثبت فرما

فَإِنَّکَ قُلْتَ فِی کِتَابِکَ الْمُنْزَلِ عَلَی نَبِیِّکَ الْمُرْسَلِ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ یَمْحُو اللَّهُ مَا یَشَاءُ وَ یُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْکِتَابِ

که تو در کتاب فرو فرستاده به پیامبر مرسلت (درود تو بر او و خاندانش) فرمودی: خدا محو می‌کند آنچه را بخواهد و ثبت می‌کند آنچه را اراده کند و کتاب جامع نزد اوست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha