به گزارش ایسنا، دکتر تیمور مرجانی امروز (چهارشنبه، ۳۰ بهمن) در افتتاحیه شانزدهمین همایش و دهمین جشنواره ملی نظام پیشنهادها که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، در ارتباط با موضوع «نقش شایستگی در خلق ارزش» با تأکید بر ضرورت وجود نظام بهرهور مدیریت منابع انسانی اظهار کرد: سرمایه انسانی به لحاظ داشتن تفکر خلق ارزش برای سازمانها اهمیت دارد چون بدین ترتیب اثرگذاری لازم را هم خواهد داشت.
وی لازمه خلق ارزش را تلاش برای اول بودن دانست و گفت: در دنیای کنونی میتوان سختافزارها و نرمافزارها را خرید اما تهیه مغزافزارها دشوار است پس باید دید در هر سازمانی چقدر سرمایههای انسانی برای آن سازمان اهمیت دارد و در سازمان مربوطه چقدر برای آن ارزش قایل میشوند؟!
رئیس پژوهشگاه مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران میزان وقت گذاشتن کارکنان برای یک سازمان را از نکات حایز اهمیت برشمرد و افزود: در پاسخ به این پرسش که کدام سازمان میتواند منابع انسانی خود را به سرمایه انسانی تبدیل کند، باید گفت سازمانهای خلاق، یادگیرنده، توانمندساز و داناییمحور توان تبدیل منابع انسانی به سرمایههای انسانی را دارند.
مرجانی با استناد به مطالب کتابی گفت: دانشآموزان ممتاز همواره برای دانشآموزان ضعیف کار میکنند این بدان معناست که سیستم آموزشی ما افراد را کارمند و خویشفرما تربیت میکند و افراد ضعیفتر سرمایهگذارانی میشوند که دانشآموزان ممتاز برای آنها کار میکنند.
وی با بیان اینکه در گام نخست برای خلق ارزش باید در ابتداء رسالت و مأموریت سازمانی تعریف شود، خاطرنشان کرد: سپس باید اهداف و استراتژیهای سازمانی تعیین و تعریف شود و تحلیلی از نظام مدیریت منابع انسانی از نظر ساختاری، محتوایی و ... وجود داشته باشد، همچنین باید دید چطور میتوان برای سازمانی طراحی توسعه مناسب داشت.
رئیس پژوهشگاه مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان اینکه برای افراد اثرگذار هر سازمانی بازنشستگی بیمعناست، افزود: باید برای برنامههای بهبود ارزیابی شایستگی منابع انسانی و توسعه شایستگی منابع انسانی وجود داشته باشد.
مرجانی با طرح این پرسش که چند درصد نیروهای کیفی سازمانها توسط دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور تربیت میشوند؟، ادامه داد: متأسفانه هیچ نیروی فارغالتحصیل دانشگاهی برای سازمانها تربیت نمیشود.
وی با بیان اینکه باید توجه داشت اهمیت شایستگی در یک سازمان تا چه میزان است، افزود: ارزیابی نیروی انسانی، تأمین منابع انسانی شایسته، مدیریت عملکرد، وجود سیستم تشویقی و پاداشی، توسعه مسیر شغلی، بهبود مستمر و یادگیری مستمر و ... از شاخصهای سنجش میزان اهمیت شایستگی در یک سازمان است.
رئیس پژوهشگاه مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران دانش، مهارت، بینش، رفتار، انگیزه و ... را از فاکتورهای شایستگی برشمرد و افزود: مهارت حل مسأله، تفکر انتقادی، خلاقیت، توانایی مدیریت افراد، روحیه همکاری و کار تیمی، هوش هیجانی، مهارت، قضاوت و ... از مهارتهای کلیدی در سال ۲۰۲۰ اعلام شده است.
مرجانی با بیان اینکه افراد شایسته خودشناسی مناسبی از خود دارند و دارای برنامه توسعه فردی هستند، افزود: آنها علاوهبر علاقهمندی متعهد هم هستند، مرجع تحقیقند، پا بر روی شانه غولها قرار دادهاند، ظرفیت توسعه و میل به یادگیری هم دارند.
وی با بیان اینکه این افراد(شایسته) آیندهشان زندانی گذشتهشان نیست، یادآور شد: همچنین آنها صاحب دانش و چشمانداز هستند، توانایی ارائه توانمندیهای خود را دارند و خود را در محاصره افراد، کتابها و ایدههای خوب قرار میدهند نیازهای خودشان را افزایش میدهند و بالاخره تفکر خلاق دارند.
رئیس پژوهشگاه مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران خاطرنشان کرد: شایستگیها هم شامل شایستگیهای فردی، «فکری – ذهنی»، مدیریتی، اختصاصی و ارزشی و اخلاقی است.
انتهای پیام
نظرات