• پنجشنبه / ۲۶ مهر ۱۴۰۳ / ۲۳:۳۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403072620516
  • منبع : فضای مجازی

خطیب‌زاده: خویشتن‌داری در برابر اسرائیل دیگر کارساز نیست

خطیب‌زاده: خویشتن‌داری در برابر اسرائیل دیگر کارساز نیست

سفیر ایران در کرواسی گفت در صورت هر اقدام رژیم صهیونیستی علیه ایران «نیروهای مسلح ما قاطعانه پاسخ خواهند داد زیرا خویشتن‌داری در برابر اسرائیل دیگر کارساز نیست و دیگر این روشی نیست که بتواند تجاوزهای رژیم را متوقف کند».

به گزارش ایسنا، «سعید خطیب‌زاده» سفیر جمهوری اسلامی ایران در زاگرب در مصاحبه با رادیو ملی کرواسی، به سوالاتی درباره مسائل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی پاسخ داد.

گزیده اظهارات خطیب‌زاده را بخوانید:

  • رژیم اسرائیل نمونه کلاسیک یک آژانس نیابتی برای آمریکا و غرب است.
  • خویشتن داری در برابر اسرائیل دیگر کارساز نیست و دیگر این روشی نیست که بتواند تجاوزهای رژیم را متوقف کند.
  • متاسفانه بر اساس آنچه مشاهده می‌کنیم، یک جنگ همه‌جانبه چیزی است که نتانیاهو برای به‌دست آوردن آن به هرکاری دست می‌زند.
  • نتانیاهو دوست دارد تا با پول مالیات‌دهندگان آمریکایی و حتی خون سربازان آمریکایی در این جنگ پیروز شود.
  • آمریکایی‌ها هر چه زودتر نتانیاهو را متوقف کنند، برای همه بهتر است.
  • مقاومت به اسامی وابسته نیست. مقاومت مفهومی اصیل است. تا اشغالگری هست، مقاومت هست.
  • این رژیم آپارتاید که مشغول نسل‌کشی است، کشتار و جنگ و خونریزی را به یک امر عادی جدید در منطقه ما تبدیل کرده است.
  • در مورد امنیت، تمامیت ارضی و منافع مردم ذره‌ای مسامحه نمی‌کنیم.
  • رابطه ایران و روسیه با جنگ اوکراین آغاز نمی‌شود.
  • ادعاها و اتهامات مبنی بر اینکه ایران بخشی از این جنگ اوکراین است، بارها از سوی ایران رد شده است.
  • چیزی که ما خواستار آن هستیم صلح در اوکراین است.
  • ما برنامه نظامی هسته ای را دنبال نمی‌کنیم زیرا علاوه بر اعتقاد به ممنوعیت، در دکترین استراتژیک و نظامی ما سلاح هسته‌ای جایی ندارد.
  • رژیم اسرائیل، باید بدون فوت وقت به معاهده منع اشاعه و رژیم خلع سلاح هسته ای بپیوندد.

مشروح مصاحبه

خبرنگار: بیایید با مهم‌ترین سوال شروع کنیم. بزرگترین پیامد حمله اسرائیل به ایران چه خواهد بود؟ آیا می ترسید که، منظورم این است که می‌دانم که بایدن نتانیاهو را متقاعد کرد که به تاسیسات نفتی و هسته‌ای حمله نکند، آیا شما معتقدید که به همین شکل اقدام خواهد شد و چه انتظاری دارید، چه عواقبی به همراه خواهد داشت؟

 سفیر: ما اینجا با یک رژیم عادی کار نداریم. در واقع ما با رژیمی روبه‌رو هستیم که تمام جنایاتی را که قابل تصور بود مرتکب شده است. از نسل‌کشی، قتل عام، مجازات دسته‌جمعی، تا پاکسازی قومی و بسیاری از جنایات دیگر که می‌بینید. همین ۲ روز پیش، مطمئنم که شما و مخاطبانتان بمباران غزه را تماشا کردید که مردم را زنده زنده سوزاند. دقیقاً همین نوع جنایات به ما نشان می‌دهد که ما با یک رژیم عادی روبرو نیستیم که هنجارهای بین‌المللی و مقررات بین‌المللی را می‌پذیرد. این رژیمی است که دبیر کل سازمان ملل متحد را عنصر نامطلوب می‌نامد یا نماینده آن در سازمان ملل به پشت تریبون می‌رود و منشور ملل متحد را جلوی همه تکه تکه کند و سپس شعار ننگ بر شما سر می دهد و تریبون را ترک می کند.

همانطور که می بینید ما با رژیمی مبتلا به توهم مرضی (پارانویا) روبرو هستیم. ما با رژیمی روبرو هستیم که تمام هنجارهای بین المللی را زیر پا می گذارد. بنابراین من نمی توانم پیش بینی کنم که چنین رژیمی قرار است چه کند. کار من پیش بینی نیست، وظیفه من این نیست که پیش بینی کنم اقدام این رژیم علیه ایران چه خواهد بود اما آنچه در خصوص آن اطلاع دارم در مورد پاسخ خودمان است.

ما مصمم هستیم که در مورد امنیت ملی خود مسامحه نکنیم؛ مصمم هستیم که قاطعانه پاسخ دهیم؛ ما مصمم هستیم که گسترش این خشونت و خونریزی در منطقه توسط این رژیم که مشغول نسل کشی است را متوقف کنیم. همین الان که صحبت می کنیم در حال گسترش جنگ به لبنان، سوریه و جاهای دیگر هستند و درحال تهدید حمله به ما هستند. ضمنا باید یادآوری کنم که این اولین اقدام تجاوزکارانه به ایران نیست. آنها قبلاً چندین بار به ایران حمله کرده اند. آنها سفیر ما را در لبنان ترور کردند. آنها به بخش کنسولی سفارت ما در سوریه حمله کردند. در خاک ایران با موشک عملیات نظامی کردند و اسماعیل هنیه را ترور کردند. آنها همچنین در تأسیسات هسته ای ما را خرابکاری کردند و با آن اقدام ملت ایران را در معرض خطر شدید قرار دادند. آنها بارها و بارها حاکمیت ما را نقض کرده اند. بنابراین، نیروهای مسلح ما قاطعانه پاسخ خواهند داد زیرا خویشتن داری در برابر اسرائیل دیگر کارساز نیست و دیگر این روشی نیست که بتواند تجاوزهای رژیم را متوقف کند.

خبرنگار: به نظرم بزرگترین ترس، بزرگترین ترس از رویارویی مربوط به اسرائیل و ایران بود. چون همه می گفتند خوب، آن حماس و حزب الله بود اما ایران، حمله به ایران، واقعاً یک موضوع جدی است.

سفیر: ما یک کشور هستیم. یک کشور با حاکمیت مستقل. معلوم است که نمی توانیم در مورد حاکمیت، امنیت ملی و تمامیت ارضی خود مسامحه کنیم. شاید رژیم اسرائیل از روی توهم فکر می کند که به دلیل این کارت سفیدی که از سوی برخی اروپایی ها و آمریکایی ها دریافت کرده است و همچنین با اتکا به این سلاح های پیچیده ای که این رژیم مشغول نسل کشی از این منابع دریافت می کند، می تواند حمله کند و یا آنچنانکه نتانیاهو می گوید می تواند چهره خاورمیانه را تغییر دهد. اما باید بداند پاسخ ایران به عنوان یک کشور مسئول، قاطعانه خواهد بود.

البته باید از یک جنگ همه جانبه در منطقه اجتناب کنیم و برای آن، ما هیچ گزینه‌ای نداریم جز اینکه به طور متناسب و سنجیده اما محکم پاسخ دهیم، بلکه از وقوع چنین جنگی جلوگیری کند. هر کاری که ایران تا کنون انجام داده یا از انجام آن اجتناب کرده است به خاطر صلح و ثبات در این منطقه و اجتناب از یک جنگ همه جانبه است. البته و متاسفانه بر اساس آنچه مشاهده می کنیم، یک جنگ همه جانبه چیزی است که نتانیاهو برای بدست آوردنش به هرکاری دست می زند. او سعی دارد از این طریق اغراض مریض سیاسی خود را پیش ببرد.

خطیب‌زاده: خویشتن‌داری در برابر اسرائیل دیگر کارساز نیست
عملیات وعده صادق ۲

خبرنگار: در مقابل این اظهارات که حزب الله نیروی نیابتی ایران است، به آنها سلاح می دهید، نفت می دهید که با پول آن سلاح بخرند، چه واکنشی نشان می دهید؟ چگونه به آن پاسخ می‌دهید و آیا این می‌تواند بهانه‌ای برای اسرائیل باشد؟

سفیر: ببینید، این رسانه های جریان اصلی وقتی از این برچسب ها مانند نیابتی/پروکسی ایران استفاده می کنند، سعی می کنند اعتبار و حیثیت مستقل این گروه ها  را مخدوش کنند. با احترام به سوال شما، شما آن را از رسانه های جریان اصلی وام گرفته اید. مخاطبان محترم شما شایسته دانستن حقایق هستند و شایسته است بدانند که گروه نیابتی/پروکسی به چه معنا است و به چه اطلاق می شود. پروکسی ها عاملانی هستند که به نمایندگی و برای اهداف و منافع طرف ثالثی به صورت مصنوعی ساخته شده و عمل می کنند. اما مقاومت در فلسطین اشغالی اصیل بوده و با آغاز اشغال شروع شد.

مقاومت به اسامی وابسته نیست. این مقاومت و گروه های مقاومتی در ابتدا اسم های دیگری داشتند و بعداً اسم های دیگری پیدا کردند؛ اکنون به آن حماس و جهاد اسلامی می گویند. اما در همان زمانی که اشغال اتفاق افتاد، مقاومت متولد شد. در لبنان هم بسیار قبل از جمهوری اسلامی ایران، جنبش‌های مقاومت وجود داشتند و فعال بودند، امل و دیگر گروه‌های مقاومت در لبنان به عنوان گروه های مقاومت اصیل لبنانی شگل گرفتند و با اسرائیلی‌ها و اشغال جنگیدند. همین حزب الله در پاسخ به تجاوز اسرائیلی ها به لبنان در سال ۱۹۸۲ تشکیل شد. قبل از این تهاجم و اشغال سرزمین لبنان، حزب اللهی وجود نداشت.

بنابراین تحقیر آنها با برچسب زدن به این گروه‌های مقاومت مشروع که علیه اشغالگری می‌جنگند، به‌عنوان گروه های نیابتی دیگر کشورها، اقدام دیگری در حوزه جنگ روانی برای نامشروع جلوه دادن و دیوسازی از آن هاست. اما در واقع، آنها گروه های واقعی مقاومت لبنان و فلسطین هستند که به تنهایی عمل می کنند. اما اگر همین تعریف برای نیابتی ها را در نظر بگیریم مبنی بر اینکه که طرف ثالثی یک عاملی را بسازد و یا مهندسی کند تا به نیابت از آن طرف اقدام کند، آن وقت نمونه کلاسیک آن خود اسرائیل است که توسط آمریکایی‌ها و توسط انگلیسی‌ها ساخته و مهندسی شده است تا از طرف آنها در منطقه خاورمیانه عمل کند. اگر کسی شایسته نامیده شدن به عنوان نیابتی است، این اسرائیل است، نه این گروه های اصیل مقاومت.

در عین حال اجازه بدهید یک موضوع را برای شما روشن کنم؛ ما به ایستادن در کنار این گروه های مقاومت افتخار می کنیم. ما افتخار می کنیم که در کنار قربانی ایستاده ایم، نه در کنار جنایتکار. ما به ایستادن در کنار مظلوم و نه ظالم افتخار می کنیم. همانطور که به ایستادن در کنار کرواسی در جنگ، در جنگ میهنی شما با متجاوز، افتخار می کنیم. در آن زمان ایران در کنار شما ایستاده بود، اسلحه برای شما فراهم کرد، تمام حمایت هایی که ایران در آن زمان می توانست برای شما فراهم کرد. ما به این کار افتخار می کنیم، همانطور که امروز به این می بالیم که در برابر این رژیم آپارتاید که مشغول نسل کشی است و متاسفانه کشتار و جنگ و خونریزی را به یک امر عادی جدید در منطقه ما تبدیل کرده است، ایستاده ایم. همه باید بدانیم این جنایات یک امر عادی نیست؛ آنچه در خاورمیانه اتفاق می افتد، وحشیانه است.

خبرنگار: پس آنچه شما می گویید این است که ایران فقط از حزب الله، حماس و دیگران حمایت معنوی می کند.

سفیر: ما با همه ابزارهای مشروع از مقاومت در برابر اشغال حمایت می کنیم. فقط با پایان اشغال فلسطین، سرزمین های اشغال شده لبنان، سوریه و مصر است، که اوضاع فرق خواهد کرد. می بینید که همه این کشورها اشغال شده اند. آیا به اندازه کافی صحنه منطقه گویا نیست؟

خبرنگار: پس راه حل این درگیری را در توقف اشغال می بینید. اما اسرائیل به وجود خود پایان نخواهد کرد آن طور که حماس یا حزب الله یا شخص دیگری ممکن است به دنبالش باشند. راه حل چیست؟

سفیر: من فکر می کنم راه حل، راه حل پایدار، پیاده شدن عدالت برای همه است. عدالت برای همه از جمله کسانی که زنده مانده اند، از سرزمین خود اخراج شده اند یا در این زندان روباز غزه و کرانه باختری اسیر شده اند. همچنین عدالت برای همه کسانی که کشته شدند. جهان باید به مصونیت و بی عقوبت گذاردن جنایتکاران پایان دهد تا عدالت پیاده شود. کسانی که این جنایات را علیه فلسطینی ها مرتکب شده اند باید در دادگاه و محضر عدالت حاضر شوند. من فکر می کنم که ساکنان اصلی سرزمین فلسطین حق کامل و انحصاری تصمیم گیری در مورد آینده سیاسی سرزمین خود را دارند و این راه حل عادلانه است. هر نفر، یک رای! این همان چیزی است که دموکراسی ها همیشه از آن حرف می رنند. پس چرا وقتی به رژیم آپارتاید اسرائیل که بر اساس ایدئولوژی برتری نژادی یهودیان بر دیگران استوار است می رسیم، اجرای بدیهیات و اصول دموکراتیک را نادیده می گیریم.

من فکر می کنم که همه یهودیان، مسلمانان، مسیحیان و همه ادیان باید با هم در آن سرزمین زندگی کنند و با هم درباره آینده آن سرزمین تصمیم بگیرند. ما هیچ چیز ناعادلانه یا غیرمنصفانه ای نمی خواهیم. ما فکر می کنیم که عدالت باید برای همه اجرا شود. لحظه ای که اشغال متوقف می شود، لحظه ای که قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل اجرا شود، لحظه ای که تمامیت ارضی کشورهای همسایه رعایت شود، من معتقدم که لحظه توقف این خونریزی و خشونت و این جنگ در منطقه خواهد بود.

خطیب‌زاده: خویشتن‌داری در برابر اسرائیل دیگر کارساز نیست
شهید سید حسن نصرالله

خبرنگار: وضعیت پس از انتخابات پنجم نوامبر در آمریکا را چگونه می بینید؟ اگر دونالد ترامپ دوباره به قدرت برسد و یا هریس آن وقت چه تبعاتی خواهد داشت، چه چیزی تغییر خواهد کرد و به چه شکلی؟

سفیر: سوال شما بسیار گسترده است. قطعاً تبعات زیادی خواهد شد. اما آنچه که مربوط به  درگیری و وضعیت کنونی در خاورمیانه می شود، تردید دارم که شاهد تفاوت عمده ای باشیم. همین امروز هم اگر ایالات متحده قصد جلوگیری از خونریزی ها و این جنگ را داشت، می توانست با عدم ارسال و توقف تامین این سلاح های پیشرفته ای که در اختیار اسرائیلی ها قرار داده است، این تغییر را ایجاد کند. اکنون ما با رکورد بالایی در فروش و تحویل انواع تسلیحات پیشرفته از سوی ایالات متحده روبرو هستیم که بالاترین رقم در تاریخ روابط ایالات متحده و اسرائیل است. لذا  می بینیم در حالیکه اسرائیل مرتکب نسل‌کشی می‌شود، مرتکب همه انواع جنایت می شود، کشورهای منطقه از جمله ایران را تهدیدات موجودیتی می کند، روی صدها کلاهک هسته‌ای می نشیند در حالیکه نه عضو معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است و نه بازرسی و رژیم های خلع سلاح بین المللی مرتبط را می پذیرد، با این حال ایالات متحده به این حمایت های خود از رژیم ادامه می دهد. ایالات متحده هر لحظه که تصمیم به تغییر این وضعیت بگیرد، می تواند.

نمی دانم که آیا کسی در ایالات متحده به این نقطه رسیده است که به خود بگوید دیگر بس است یا نه، اما من معتقدم آنها هر چه زودتر به این نقطه برسند که اهرم فشار بر نتانیاهو بگذارند تا این خونریزی را متوقف کند، این امر هم برای ایالات متحده خوب است و هم برای همه. من دلایل زیادی دارم که باور کنم نتانیاهو دوست دارد تا با پول مالیات دهندگان آمریکایی و حتی خون سربازان آمریکایی در این جنگ پیروز شود. بنابراین فکر می کنم هر چه زودتر آمریکایی ها وی را متوقف کنند، برای همه بهتر است.

خطیب‌زاده: خویشتن‌داری در برابر اسرائیل دیگر کارساز نیست
مناظره ترامپ و هریس

خبرنگار: آیا این دلیلی است که من دیروز خواندم که ایران تمام ارتباطات غیررسمی خود با آمریکا را متوقف کرده است؟ به یاد می آورم که وقتی به سخنان رئیس جمهور پزشکیان در سازمان ملل و در نیویورک گوش می دادم، او گفت که در مذاکره با اتحادیه اروپا و آمریکا باز عمل می کند، اما می بینیم که دوباره اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی را به دلیل صادرات تسلیحات به روسیه، علیه ایران وضع کرده است. چگونه این مساله را ارزیابی می کنید؟

سفیر: اول از همه، باید بگویم که سوال بسیار مهمی را مطرح کردید، اما احتمالاً شنوندگان شما به جزئیات بیشتری نیاز دارند. اجازه بدهید یادآوری کنم که در شامگاه مراسم تحلیف رئیس جمهور پزشکیان، آقای هنیه ترور شد، وی در خاک ایران توسط اسرائیلی ها به قتل رسید. فکر می کنید چه چیزی پشت این جنایت اسرائیلی ها بود؟ از جمله دلایل، شاید آن اقدامی برای خراب کردن و دستکاری در پروژه و روند ریاست جمهوری جدید بود. این همان کاری است که آنها انجام می دهند تا هر شانس و احتمال مفاهمه و نزدیکی میان ایران و غرب را از بین ببرند. بله، دولت اصلاحات آقای رییس جمهور پزشکیان تمایل دارد که روابط خارجی ما را متنوع کند، اما این یک جاده دو طرفه است. پس باید منتظر ماند و دید که از آن سو و از طرق مقابل چه اتفاق خواهد افتاد. آنچه می توانم بگویم این است که ایران همیشه آماده است.

اما در مورد روسیه و اوکراین و آنچه شما مطرح کردید باید بگویم که  ما با روسیه همسایه هستیم. ما منافع و نگرانی های آنها را درک می کنیم و به آنها احترام می گذاریم. اما بدانید رابطه ایران و روسیه با جنگ اوکراین آغاز نمی شود. این رابطه به دهه ها و سال ها همکاری بین دو طرف برمی گردد. ما با همسایگان خود از جمله روسیه، همکاری ها و روابط چند لایه داریم. اما این ادعاها و اتهامات بی‌اساس و بی مورد مبنی بر اینکه ایران بخشی از این جنگ است و یا اینکه ایران موشک‌های بالستیک داده است، بارها و به طور اساسی از سوی ایران رد شده است. اگر کسی در این خصوص مدرکی دارد، از او می‌خواهیم آن را ارائه کند. این امر را وزیر خارجه ما گفته است، رئیس جمهور ما هم گفته است.

بله ما با همسایه خود یعنی روسیه روابط داریم، دهه ها روابط بسیار خوبی داریم، اما بخشی از این جنگ اوکراین نیستیم و هیچ موشک بالستیکی به روسیه نداده ایم. در واقع، آنها نیز این را از ما نمی خواهند زیرا خودشان هر آنچه را که نیاز دارند، در اختیار دارند. برعکس، آنچه ما می خواهیم آتش بس فوری است. چیزی که ما خواستار آن هستیم صلح در اوکراین است. ما فکر می کنیم که جنگ راه حل هیچ مشکلی نیست. شما نمی توانید از طریق جنگ به صلح برسید. محصول رادیکالیسم، رادیکالیسم است. جنگ باعث ایجاد رادیکالیسم بیشتر خواهد شد. لذا کسانی که تلاش می کنند از طریق این ابزارهای خشونت و زور به ثبات و صلح برسند، اشتباه می کنند؛ به سادگی اشتباه می کنند. ما هشت سال در معرض جنگ تحمیلی صدام حسین بوده‌ایم، بنابراین می‌دانیم هزینه‌های جنگ چقدر است. سیاست ثابت و اصولی ما در رد جنگ و استفاده از ابزارهای مبتنی بر زور از یک طرف و از طرف دیگر دعوت از همه طرف‌ها برای نشستن بر دور میز مذاکره، البته در شرایط برابر و با احترام متقابل است.

خطیب‌زاده: خویشتن‌داری در برابر اسرائیل دیگر کارساز نیست
جنگ اوکراین

خبرنگار: به‌عنوان آخرین سوال، سوالی که همه می پرسند که البته در خصوص برنامه هسته ای ایران است. روایاتی وجود دارد که شما اولین آزمایش هسته ای را انجام داده اید.

سفیر: خیر، به سادگی بگویم خیر. من با جنگ روانی برخی از رسانه‌های جریان اصلی و کسانی که قصد دارند با ارائه شواهد جعلی، احتمالاً به تجاوزات جدید خود مشروعیت بخشند، آشنا هستم. اما پاسخ سوال  شما منفی است. ایران عضو NPT است. همین الان که ما در حال گفتگو هستیم، آژانس بین المللی انرژی اتمی و بازرسان آن در خاک ایران و در تاسیسات ما حضور دارند، زیرا همه فعالیت های ما صلح آمیز است. هیچ تغییری در استراتژی و وضعیت دفاعی و دکترین ما ایجاد نشده است. سلاح هسته ای از نظر ما ممنوع است و ما به این ممنوعیت اعتقاد قطعی داریم. و صد البته مواد هسته ای چیزی نیست که بتوانید آن را آزمایش کنید و هیچ کسی متوجه آن نشود. این امر خیلی راحت قابل ارزیابی و تایید است.

در عین حال اجازه دهید به شما بگویم که چرا شما این سوال را می‌پرسید. البته احتمالا یکی از دلایل اش همین جنگ روانی و اخبار مغرضانه است. اما دلیل مهم دیگر آن، تهدید وجودی است که زرادخانه های هسته ای اسرائیل علیه ایران و منطقه ایجاد کرده است و همه آن را می بینند. لذا هر بازیگر منطقی و محاسبه گری به صورت طبیعی می پرسد، خوب، اگر یک طرف دارای سلاح هسته‌ای است، در حالیکه عضو NPT نیست و مداوما طرف دیگر را نیز تهدید وجودی می‌کند، پس منطق طرف مقابل برای عدم پیگیری سلاح هسته ای چیست؟! می بینید منطق ناخودآگاه پشت سوال را؟

اما پاسخ من و پاسخ ایران این است که ما برنامه نظامی هسته ای را دنبال نمی‌کنیم زیرا علاوه بر اعتقاد به ممنوعیت، در دکترین استراتژیک و نظامی ما سلاح هسته ای جایی ندارد چرا که معتقدیم سلاح هسته‌ای برای هیچ کشوری امنیت ایجاد نمی‌کند. هیچ کشوری در دنیا،  نمی تواند از طریق سلاح هسته ای به امنیت و صلح پایدار برسد. آنچه ما فکر می کنیم این است که فعالیت های صلح آمیز هسته ای ،حق مطلق هر کسی است. اما از سوی دیگر، رژیم اسرائیل، باید به معاهده منع اشاعه و رژیم خلع سلاح هسته ای بپیوندد. ما بارها و بارها خواستار خاورمیانه ای عاری از هرگونه سلاح کشتار جمعی شده ایم. این سیاست  همیشگی ما بوده و همچنان هم همین سیاست را پیگری خواهیم کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha