• یکشنبه / ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۷:۴۴
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 98111308521
  • خبرنگار : 50339

۳۰ درصد از مردم خاش در بافت های فرسوده زندگی می کنند

۳۰ درصد از مردم خاش در بافت های فرسوده زندگی می کنند

ایسنا/سیستان و بلوچستان شهردار خاش سیستان و بلوچستان گفت: در این شهر افزون بر ۳۵۳ هکتار بافت فرسوده وجود دارد و حدود ۳۰ درصد از جمعیت شهری در آن زندگی می‌کنند.

عبدالمجید تمندانی در گفت ‌وگو با ایسنا بیان کرد: ۱۱ محله خاش برای اجرای طرح بازآفرینی شهری پیش بینی شده اند که شامل بافت های تاریخی و فرسوده و سکونتگاه غیررسمی هستند.
تمندانی ادامه داد: شهر خاش به ۱۲ محله تقسیم شده و از میان ساکنان آنها فردی به عنوان شهردار محله و رابط بین شهروندان و شهرداری انتخاب شده که مهم‌ترین مزیت این طرح کاستن از مراجعات شهروندان به شهرداری است.
شهردار خاش افزود: تلاش برای جمع آوری افزون بر 150 تن زباله در روز و گام برداشتن جهت دفع بهداشتی زباله‌ها در سایت 100 هکتاری و پاسخ دادن به دغدغه‌های شهروندان برای حفظ شادابی و نشاط محیط زیست، بهداشت و سلامتی جامعه از اولویت های مهم این نهاد محسوب می شود.
تمندانی اظهار کرد: برنامه‌های مدیریت شهری در خاش بر اساس برنامه جامع افق ۱۴۰۰ با تشکیل اتاق فکر شهروندی طراحی و اجرا می‌شود.
وی با بیان اینکه ساماندهی ورودی‌های شهر از سمت زاهدان، ایرانشهر و سراوان از مهم‌ترین برنامه‌های عمرانی شهرداری بوده است، گفت: ساخت و راه اندازی بوستان ها و پارک هایی مانند چهار هکتاری "ولایت" و پارک‌های "خیام"، "مهاجر"، "سرحد"، "خانواده" و "بانوان" از فعالیت‌های این شهرداری در حوزه تامین امکانات فرهنگی و تفریحی برای شهروندان و بالا بردن سرانه فضای سبز به شمار می رود.
شهردار خاش با اشاره به اینکه مشکلاتی در مسیر اجرای طرح نهضت آسفالت معابر در نقاط مختلف این شهر داریم بیان کرد: سالانه حدود 300 هزار متر مربع از معابر را در این شهر آسفالت می کنیم که با توجه به وسعت بالای شهر و وجود افزون بر 700 هکتار معبر خاکی کافی نیست.
تمندانی افزود: خاش با قدمت ۹۰ ساله از وجود معابر و کوچه‌های خاکی رنج می برد، بنابراین به دلیل فقر و محرومیت مردم و نداشتن درآمد پایدار برای شهرداری نیازمند حمایت های ویژه دولت هستیم.
شهردار خاش با تاکید بر ضرورت ایجاد منابع درآمد پایدار برای این شهرداری، یادآور شد: شهر خاش از مزیت همجواری با رشته کوه "تفتان" برخوردار بوده که یکی از مناطق گردشگری سیستان و بلوچستان به شمار می آید، بنابراین شهرداری خاش به دنبال فرصت برای سرمایه گذاری و توسعه گردشگری در این منطقه است.
تمندانی با اشاره به اجرای پروژه ساخت ۱۰ سرویس بهداشتی در بوستان‌های "پرستار"، "جمعه بازار"، "پارک پیامبر اعظم"، "میدان شهدا" و "پارک بلوار بهداشت  این شهر"، خاطرنشان کرد: احداث و بهسازی سرویس‌های بهداشتی در پارک‌های سطح شهر از برنامه‌های عمرانی شهرداری در سال جاری است.
وی با بیان اینکه ظرفیت آرامستان قدیمی شهر تکمیل شده است، ادامه داد:  آرامستان جدید شهر، خارج از محدوده شهر جانمایی شده و به همین دلیل مشکل ترافیک در آن کمتر است و امکان احداث فضای سبزی وسیع، پارکینگ، غسالخانه مجهز و استاندارد و جایگاه اقامه نماز میت در آن وجود دارد.
شهردار خاش با بیان اینکه زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار به آرامستان این شهر اختصاص یافته است، تصریح کرد: این مکان به امکانات لازم مناسب برای تغسیل و تدفین اموات مجهز است.
تمندانی با بیان اینکه در حال حاضر سرانه فضای سبز خاش ۹ متر مربع است، عنوان کرد: سرانه فضای سبز پیش‌بینی شده در طرح جامع ۱۸.۵ متر مربع است.
وی با بیان اینکه مساحت پارک‌‎های این شهر ۲۸۹ هزار و ۱۵۳ متر مربع است، گفت: حال حاضر آبیاری فضای سبز شهر بیشتر با استفاده از پساب و آب غیر شرب استحصال شده از دو حلقه چاه این شهرداری انجام می‌شود و استفاده از آب شهری به صفر کاهش یافته است.
شهردار خاش گفت: کار مناسب ‌سازی ۹۰ درصد از معابر این شهر برای تردد معلولان، جانبازان و توان ‌خواهان انجام و در سال قبل اعتباری بالغ بر۲۰۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های ترافیکی این شهر هزینه گردید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha