• دوشنبه / ۹ دی ۱۳۹۸ / ۱۸:۱۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98100906869
  • خبرنگار : 50081

معاون صندوق نوآوری و شکوفایی مطرح کرد

گلایه‌ شرکت‌های دانش‌بنیان از فرآیند دریافت تسهیلات

 گلایه‌ شرکت‌های دانش‌بنیان از فرآیند دریافت تسهیلات

ایسنا/خراسان رضوی معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت:یکی از گلایه‌هایی که شرکت‌های دانش‌بنیان به درستی از صندوق نوآوری و شکوفایی داشتند این بود که فرآیند دریافت تسهیلات از صندوق طولانی است.

 دکتر سیاوش ملکی‌فر، امروز 9 دی‌ماه در مراسم معرفی خدمات مالی و اعتباری صندوق نوآوری شکوفایی که در پارک علم و فناوری خراسان برگزار شد، اظهار کرد: صندوق نوآوری شکوفایی یک نهاد عمومی متعلق به شرکت‌های دانش‌بنیان است. در بسیاری از کشورهای دنیا نهادهای مشابه صندوق نوآوری و شکوفایی توسط دولت‌ها و حاکمیت‌ها ایجاد شد تا از فناوری، توسعه و تجاری‌سازی حمایت شود.

 وی با بیان اینکه «هیأت وزیران در سال 1391 بنا به پیشنهاد شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و نیز پس از تایید شورای نگهبان، اساسنامه صندوق نوآوری و شکوفایی را تصویب کرد»، افزود: تاسیس نهادی مالی به نام صندوق نوآوری و شکوفایی در سال 1392 مطابق ماده پنج قانون در راستای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و فناوری محور و تکمیل زنجیره ایده تا بازار شکل گرفت و فعالیت خود را آغاز کرد. هدف نهایی صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان یک نهاد توسعه‌ای، کمک به رونق اقتصادی کشور از طریق حوزه‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های برتر است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در خصوص حمایت از شرکت‌های غیر دانش‌بنیان، تصریح کرد: دانش‌بنیان شدن، ساخت نمونه اولیه، کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان، خدمات صندوق‌های پژوهش و فناوری در حوزه‌هایی مانند تسهیلات، ضمانت‌نامه و سرمایه‌گذاری، استقرار در شتاب‌دهنده‌های دانش‌بنیان، مشارکت (سرمایه‌گذاری) با  صندوق‌های پژوهش و فناوری دانش‌بنیان از جمله حمایت‌های این صندوق از شرکت‌های غیر دانش‌بنیان به شمار می‌رود.

 وی بیان کرد: به عبارتی ناف صندوق نوآوری و شکوفایی را با شرکت‌های دانش‌بنیان بریدند و هنوز هم بسیاری از شرکت‌ها سؤوال دارند که آیا شما می‌توانید به شرکت‌های غیر دانش‌بنیان کمک کنید؟ باید در پاسخ گفت که به طور مستقیم نمی‌توانیم کمک کنیم؛ چراکه طبق قانون، این صندوق برای حمایت از تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی شده است.

 ملکی‌فر در خصوص صندوق پژوهش و فناوری، عنوان کرد: در برنامه سوم توسعه سال‌ها قبل از اینکه قانون دانش‌بنیان مصوب شود و صندوق نوآوری شکل گیرد، موضوعی برای حمایت و تامین منابع مالی از شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفتیم که به نام این شرکت‌ها شکل گرفت که تعداد آن‌ها در کشور به 38 صندوق رسیده است. درواقع صندوق پژوهش و فناوری، مینیاتورهایی از صندوق نوآوری و شکوفایی هستند بدین معنا که صندوق نوآوری و شکوفایی در ابعاد کوچک‌ترند.

 وی خاطرنشان کرد: یکی از گلایه‌هایی که شرکت‌های دانش‌بنیان به درستی از صندوق نوآوری و شکوفایی داشتند این بود که فرآیند دریافت تسهیلات از صندوق طولانی است و شرکت‌های متنوعی که تعداد آن‌ها افزایش هم پیدا می‌کند در یک صف قرار می‌گرفتند و برای اینکه این موضوع را برطرف کنیم در ابتدا این صف طویل را به چند صف شکستیم و درخواست‌های کوچک و بزرگ را از یکدیگر جدا کردیم. 

 معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، اضافه کرد: درخواست‌های کوچک را به دلایل متعدد به صندوق‌های پژوهش و فناوری سپردیم و از آن‌ها درخواست کردیم که به ما کمک کنند. سال گذشته و اوایل سال جاری حدود 1500 میلیارد تومان تسهیلات و خط اعتبار به 25 صندوق پژوهش و فناوری دادیم که درخواست‌های تسهیلات زیر 500 میلیون را پوشش دهند.

وی ادامه داد: صندوق پژوهش و فناوری خراسان رضوی ،52 میلیارد تومان خط اعتبار و 14 میلیارد تومان تسهیلات و نیز صندوق سلامت ثامن 19 میلیارد تومان خط اعتبار و 3.1 میلیارد تومان تسهیلات از ما دریافت کرده‌اند. در مجموع 71 میلیارد تومان خط اعتباری و 17 میلیارد تومان تسهیلات در سال گذشته دریافت کردند، اما صندوق سلامت ثامن تسهیلات خود را در سال جاری دریافت کرده است.

 ملکی‌فر اظهار کرد: شرکت‌های بزرگ جلوی معیارهای نظام بانکی تاب می‌آورند. این شرکت‌ها هم خیلی فوری و کمتر از یک هفته به بانک معرفی می‌شوند و از تسهیلات استفاده می‌کنند. از اوایل سال جاری که این تسهیلات راه افتاده است، شرکت‌های بزرگ استان که از طرف صندوق‌ نوآوری به بانک‌ها معرفی شدند،70 میلیارد تومان تسهیلات کم بهره دریافت کردند.

 وی افزود: فرآیند دانش‌بنیانی چند معیار اصلی دارد که باید به نمونه اولیه دست پیدا کنیم و تا زمانی که به نمونه اولیه دست پیدا نکنیم و طرح‌ها و ادعاها بر روی کاغذ ارائه شود، کاری از پیش نمی‌رود، بنابراین باید یک فناوری فیزیکی هر چند اولیه بر روی میز قرار دهیم.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، اضافه کرد: معاونت علمی، شرکت‌های دانش‌بنیان را به شرکت‌های نوع یک و نوع دو تقسیم می‌کند. شرکت‌های نوع یک، شرکت‌هایی هستند که خیلی دانش‌بنیانی‌تر هستند و معافیت مالیاتی هم شامل حال آن‌ها می‌شود و تنها تفاوتی که شرکت‌های نوع دو دارند این است که معافیت مالیاتی ندارند. خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی به چهار دسته تسهیلات، ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری و توانمندسازی تقسیم می‌شود.  

 انتهای پیام
  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha