• یکشنبه / ۱۰ آذر ۱۳۹۸ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 98091006590
  • منبع : یادداشت

/یادداشت/

اخبار جعلی و استانداردهای دوگانه در مورد سین‌کیانگ مورد قبول نخواهد بود

اخبار جعلی و استانداردهای دوگانه در مورد سین‌کیانگ مورد قبول نخواهد بود

«اخیراً نیویورک تایمز، نشریه آمریکایی مقاله‌ای را منتشر کرد که تلاش‌های چین برای مقابله با تروریسم و ریشه کن کردن افراطی‌گرایی در سین کیانگ را رد کرد و بدون ملاحظه به واقعیت، ”اسناد داخلی“ را ساختند و استانداردهای دوگانه را دنبال کردند. این اقدام بسیار خنده‌دار و غیرقابل انکار است.»

به گزارش ایسنا، چانگ هوآ، سفیر جمهوری خلق چین در ایران در یادداشتی نوشته است: امور سین کیانگ صرفاً امور داخلی چین است. بعضی رسانه‌های آمریکایی بارها از روش‌های نفرت انگیز برای ابراز مسائل مربوط به سین کیانگ و بی اعتبار ساختن اقدامات ضد تروریسم سین کیانگ استفاده کرده‌اند. مسئولان دولتی و سیاسی آمریکا به طور علنی با عناصر ”ترکستان شرقی“ دیدار کرده و از فعالیت ”ترکستان شرقی“ حمایت کرده‌اند و اهداف آنها مشخص است. آنها بارها ”اخبار جعلی“ را  ساختند، با ”ترکستان شرقی“ کنار هم ایستادند، علیه ملت چین اقدام کردند و کاملاً صداقت و اخلاق خود را از دست دادند.

در ۲۰ سال گذشته مردم سین کیانگ قربانیان افراط گرایی و تروریسم شده‌اند.  از دهه ۱۹۹۰، هزاران پرونده تروریستی خشونت آمیز در سین کیانگ اتفاق افتاده است که باعث کشته و زخمی شدن هزاران افراد بی گناه  و خسارت جدی به حقوق بشر، اموال و آزادی مذهبی مردم شده است. در سالهای اخیر اقدامات انجام شده توسط دولت سین کیانگ بسیار واضح و روشن است، هدف این اقدامات از بین بردن افراط گرایی و تروریسم است. این نه تنها مطابق قوانین چین است بلکه مطابق ایده مشترک بین‌المللی است.

 مرکز آموزش شغلی در سین کیانگ مدرسه‌ای است که به افرادی که تحت تأثیر افکار خشونت آمیز و افراطی تحت شستشوی مغزی قرار گرفته‌اند، کمک می‌کند تا از تأثیر افکار افراطی و تروریسم خلاص شوند و مهارت‌های شغلی و حرفه‌ای خود را بهبود بخشند و به هیچ وجه به اصطلاح ”اردوگاه کار اجباری“ نیست. از اواخر سال گذشته، بیش از ۷۰ هیئت خارجی و بیش از ۱۰۰۰ نفر از سین کیانگ بازدید کرده‌اند. آنها شاهد وضعیت خوبی از توسعه پایدار و مرفه در سین کیانگ بوده و از تجربه سین کیانگ در مقابله با تروریسم و افراطی گرایی تقدیر کرده‌اند. بیش از ۶۰ کشور در مجمع عمومی سازمان ملل در حمایت از سیاست‌های مربوط به سین کیانگ چین صحبت کردند که شامل بیش از ٠ ۳ کشور اسلامی و مسلمان نشین بودند.

 بعضی کشورها با استانداردهای دوگانه از مبارزه با تروریسم به عنوان ابزاری برای ترویج ژئوپلیتیک استفاده کرده‌اند. اقدامات آنها نه تنها نتوانستند تروریست‌ها را از بین برند بلکه باعث ایجاد ناآرامی‌های منطقه‌ای شده‌اند. اما سیاست چین در مبارزه با تروریسم با توجه به علل و ریشه تروریسم، تدابیر معیشتی اتخاذ کرده و رفاه مردم را حفظ کرده است. بنابرین من معتقدم جامعه بین‌المللی می‌تواند به آسانی متوجه شود که کدامیک بهتر است.

 دروغ‌ها هرگز نمی‌تواند حقیقت را از بین ببرد. هر تلاشی برای مسخره کردن اقدامات ضد تروریسم و ریشه کنی افراطی‌گرایی در چین به هدف نخواهد رسید و هر تلاشی برای مداخله در امور داخلی چین از طریق موضوعات مرتبط با سین کیانگ و مختل کردن توسعه پایدار سین کیانگ ناکام خواهد ماند. چین به کارهای خود ادامه خواهد داد، سیاست‌های خود را در مورد سین کیانگ اجرا خواهد کرد و به پیشرفت و توسعه سین کیانگ نیز ادامه خواهد داد. استمرار سعادت و ثبات، اتحاد ملی و هارمونی اجتماعی، قدرتمندترین پاسخ برای اظهارات تهمت آمیز و بی اعتبار است.

 در سالهای اخیر با پیشرفت مستمر ساخت و ساز ”کمربند و جاده“، ایرانیان زیادی به چین سفر کرده‌اند و با سین کیانگ آشنا شده‌اند. بسیاری از دوستان رسانه‌ای ایران از سین کیانگ بازدید کرده‌اند و وضعیت واقعی رونق و ثبات سین کیانگ را مشاهده کرده‌اند. بدین وسیله دروغ غربی‌ها برملا شده است. خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران، خانم هاشمی مقاله‌ای نوشتند و برای دوستان ایرانی، سین کیانگ واقعی را معرفی کردند. دولت ایران همچنین در مناسبت‌های مختلف مانند مجمع عمومی سازمان ملل از سیاست‌های مربوط به چین حمایت کرده است، دستاوردهای توسعه سین کیانگ را تأیید کرده و با دخالت سایر کشورها در امور داخلی چین مخالفت کرده است. همجنان چین از این امر صمیمانه تشکر و قدردانی می‌نماید.

 سین کیانگ از زمان‌های بسیار قدیم در گلوگاه جاده ابریشم بوده و نقش بسیار مهمی در تاریخ مبادلات بین چین و ایران داشته است.  روابط مشارکت راهبردی جامع بین چین و ایران فرصتهای جدیدی را برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری و مبادلات غیر دولتی بین دو کشور فراهم می‌کند. ”اخبار جعلی“ و استانداردهای دوگانه هیچ شبهه‌ای را در دل ملت ایران باز نخواهد کرد و مطمئناً دوستی سنتی بین چین و ایران تداوم خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha