• جمعه / ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۰:۰۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1403063019362
  • خبرنگار : 71461

در ادامه برنامه های روز اول کنفرانس وحدت؛

نشست هم‌اندیشی مهمانان داخلی کنفرانس وحدت با دبیرکل مجمع تقریب برگزار شد

نشست هم‌اندیشی مهمانان داخلی کنفرانس وحدت با دبیرکل مجمع تقریب برگزار شد

نشست هم‌اندیشی مهمانان داخلی سی و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی با حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری دبیرکل مجمع تقریب، در سالن زرین هتل پارسیان آزادی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این نشست محسن مسچی معاون امور ایران مجمع تقریب که دبیری نشست را برعهده داشت، حضور مهمانان در این نشست را خیر مقدم گفت. 

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری -دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی- در این نشست، ضمن قدردانی از حضور علما در کنفرانس وحدت، در مورد ترتیب سخنرانی مهمانان داخلی و خارجی در کنفرانس وحدت توضیحاتی ارائه داد. 

وی ضمن گرامی‌داشت یاد شهید رئیسی و همراهان ایشان گفت: ما از آقای پزشکیان ریاست جمهوری تشکر می‌کنیم که به اهل سنت هم فرصت تصدی سمت در کشور داده و در حال شناسایی افراد توانمند بوده و معیار او فقط شایستگی است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یادآور شد: بیشتر شما امروز در سخنرانی‌های خود به وحدت عملی اشاره کردید. پس لازم است چند پروژه و طرح نیز در این زمینه بیاوریم.

شهریاری افزود: تربیت طلبه‌ها و نیروهای اثر گذار در جامعه پاکستان که صدور افراط‌گرایی در آنجا شکل می گیرد، یکی از اقداماتی است که می‌توان در این زمینه انجام داد.همچنین همزیستی مسالمت‌آمیز را در آنجا آموزش داد. 

وی در پایان سخن گفت: تاریخ ایران نشان داده که بزرگترین عالمان اهل سنت ایرانی بوده‌اند.پس ما می‌توانیم عالمان برجسته و اهل تقریب تربیت کنیم. 

مولوی نذیر احمد سلامی -نماینده مجلس خبرگان رهبری- در ادامه این نشست تاکید کرد:مهمترین مسئله‌ای که امروز باید به آن پرداخته شود، مسئله فلسطین است. 

در بخش دیگری از این نشست حجت‌الاسلام‌ قریشی -نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی- تصریح کرد: در استان ما برنامه‌های خوبی برای وحدت و تقریب مذاهب انجام شده که از جمله آن می‌توان از برگزاری کنفرانس منطقه‌ای در استان و همچنین بازگشایی مرز تمرچین نام برد.

خواجوی -امام جمعه شیراز- در بخش دیگری از این نشست اظهار کرد: یکی از برکات نشست‌های هفته وحدت این است که ما همه ساله یکدیگر را می‌بینیم و جلسات مبارکی برگزار می‌کنیم و از مشکلات و خواسته‌های هم آگاه می‌شویم. 

در ادامه عبدالرحیم خطیبی -امام جمعه قشم- با اشاره به آسیب‌های تفرقه و نزاع گفت: وحدت همانطور که طرفداران زیادی دارد، دشمنان سینه چاکی هم دارد و وظیفه ما است تا دشمنان وحدت و مؤلفه‌های تحکیم وحدت را بشناسیم. راه جهانی شدن دین ما، تحکیم امت واحده‌ است.

محسن کرمی -رئیس دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه- با بیان اینکه این دانشگاه اقدام به تاسیس دفتر تقریب مذاهب در ۱۴ دانشگاه کرده است، گفت: استان کرمانشاه از لحاظ ظرفیت اندیشه‌ای در کشور بی‌نظیر است و امروز درخت تقریب پربارتر شده است. 

وی تصریح کرد: باید بدانیم که در کنار تلاش بزرگان برای گسترش تقریب، اندیشه تکفیر هم می‌تازد و باید نسبت به این مسئله هوشیار بود. 

شیخ خلیل افرا نیز در بخشی از این نشست به مشترکات بین امت اسلام و دشمنان مشترک این امت اشاره کرد و گفت: ما باید اعتصام بحبل الله و اعتصام بالله داشته باشیم و در راه رسیدن به وحدت از خداوند متعال کمک بگیریم. 

وی در ادامه به دفاتر تقریب که در استانهای مختلف تاسیس شده است، اشاره کرد و خواستار فعال‌سازی آنها شد. 

در بخش دیگری از این نشست ماموستا محمود ابن الخیاط -امام جمعه سقز- گفت: هدف ما وحدت اسلامی است و ما وظیفه داریم که طبق دستور خدا و سنت رسول خدا(ص) با هم وحدت داشته باشیم. 

وی اظهار کرد: اگر وحدت نداشته باشیم، به ضرر خود ما تمام می‌شود؛ اما اگر وحدت داشته باشیم، دشمن جرأت نمی‌کند،مسلمانان را قتل عام کند.

غلام نبی توکلی -امام جمعه تایباد- در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه مسئله وحدت یک مسئله قرآنی و دینی و اصلی از اصول اسلام است، گفت: اگر وحدت داشته باشیم، دشمنان اسلام نمی‌توانند، در بین ما تفرقه بیاندازند. 

ما باید علاوه بر وحدت نظری، وحدت عملی و میدانی هم داشته باشیم. امروز غزه میدان وحدت است و همه مسلمانان جهان باید برای حمایت از آن به میدان بیایند.
 
در ادامه، مولوی فاضل حسینی -عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی- اظهار داشت:همانگونه که صحابه، پیامبر(ص) را در هر زمانی یاد می‌کردند، ما هم باید این فرصت‌ها را غنیمت شماریم و پیوسته سیرت رسول خدا(ص) را بیان کنیم تا فرزندان ما پیامبر(ص) را خوب بشناسند. 

وی در بخشی از سخنان خود تاکید کرد: ما باید چاره عملی برای فلسطین بیابیم و قدس شریف را از دست رژیم صهیونیستی نجات دهیم. 

فرحناز کرد زابلی -فعال فرهنگی از سیستان و بلوچستان- تصریح کرد: زن نیمی از جمعیت جامعه است و نقش تربیت کننده دارد. پس موظف است فرزندانی تربیت کند که قدر وحدت و امنیت را بدانند.

وی افزود: ما موظفیم ارزش‌های واقعی دین اسلام را به گوش تمام جهانیان برسانیم، تقریبی بیاندیشم،تقریبی زندگی کنیم و وحدت عملی را به جهانیان نشان دهیم.

در ادامه ماموستا فائق رستمی -امام جمعه سنندج- گفت: عواملی چون قرآن کریم،حبل الله، قبله وکعبه، محبت رسول خدا(ص)، اخلاق اسلامی و ... موجب وحدت بین ما می‌شود. 

وی تاکید کرد: جلسات ما باید خروجی داشته باشد و ما رو به سوی وحدت عملی سوق دهد. 

فائق رستمی خاطرنشان کرد: ما مسلمانان امروز باید به ندای استغاثه فرزندان غزه گوش کنیم و به یاری آنان بشتابیم. 

عبدالرحمن عارفی -نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری- با بیان اینکه پیامبر خدا(ص) پیامبر رحمت بود، گفت: ما اشتراکات زیادی داریم و نباید با هم اختلاف کنیم، بلکه باید در پی اعتلای کلمه خدا باشیم. 

وی افزود: اگر اتحاد باشد، دین اسلام سربلند می‌شود. اگر مسلمانان متحد باشد،اسرائیل در برابر آن قدرتی ندارد.ای مسلمان تو را چه شده است؟ چرا به ندای "هل من ناصر ینصرنی" مردم فلسطین گوش نمی‌دهید؟ امروز زمان وحدت عملی است.

در بخش دیگری از این نشست ماموستا اقبال بهمنی -نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری- ابراز کرد: اگر ما در جامعه ادعای وحدت داشته باشیم ولی در بین ما مساوات و عدل نباشد، ادعای ما صحیح نیست.

وی افزود: تمسک به عرفان نظری و تئوری می‌تواند، بسیاری از اختلافات جامعه را از بین ببرد. 

ماموستا بهمنی تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنیم، ابتدا خودمان از تفرقه دوری کنیم و هرکدام از ما در منطقه خود در مورد مسائل اختلافی گزارش تهیه کرده و راهکارهای آن را نیز ارائه دهیم و در راستای منویات مقاوم معظم رهبری حرکت کنیم. 

وی در پایان گفت: همچنین بزرگان مذهب باید در برابر کسانی که مسائل اختلافی مطرح می‌کنند،قد علم کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha