• شنبه / ۶ مهر ۱۳۹۸ / ۱۹:۵۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98070604578

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه امام رضا(ع):

کار بزرگ رهبر معظم انقلاب تربیت غیر مستقیم نسل جوان امروز با تفریظ‌هایشان است

کار بزرگ رهبر معظم انقلاب تربیت غیر مستقیم نسل جوان امروز با تفریظ‌هایشان است

ایسنا/خراسان رضوی معاون فرهنگی اجتماعی سپاه امام رضا(ع) گفت: کار بزرگ رهبر معظم انقلاب اینجاست که با تفریظ، یک تربیت غیر مستقیم برای نسل جوان امروز رقم می‌زنند.

به گزارش ایسنا، سرهنگ محمد حسین‌زاده امروز در همایش خوانش و رونمایی از کتاب «شهربانو» در کتابخانه مرکزی امام خمینی(ره) بیان کرد: من چند وقتی است روی موضوعی کار کردم و به یک تحلیل شخصی رسیدم و آن را خدمت شما ارائه می‌دهم؛ شاید تاریخچه جریان کتاب دفاع مقدس در کشور ما با تفریظ‌های رهبر معظم انقلاب همراه بوده است.

وی ادامه داد: همه اطلاع دارند که رهبر معظم انقلاب کتاب‌خوان و رمان‌خوان حرفه‌ای است. ایشان در سال‌های قبل انقلاب و جوانی رمان‌های خارجی نویسندگان شهیر دنیا مانند ویکتور هوگو  وتولستوی را مطالعه کردند و صاحب نظر هستند و نظراتشان از لحاظ تاریخی و فنی قابل ملاحظه است. 

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه بیان کرد: آیت‌الله خامنه‌ای یک چهره شاخص ادبی و کتاب‌شناس هستند؛ هم‌چنین از فضای ادبیات ملل اطلاع دارند و نظرشان با من که در حوزه فرهنگی به عنوان یک کتاب‌دوست نظر دارم، فرق دارد.

 حسین‌زاده افزود: ایشان از اولین آثار ادبیات دفاع مقدس که به چاپ رسیده را مطالعه کرده‌اند و نظر دادند. شما وقتی سیر تفریظ‌ها را کنار هم بگذارید یعنی مثل کتاب شهربانو و دیگر کتاب‌های شاخص دفاع مقدس که مورد اقبال در سراسر کشور است مثل آثار خانم ضرابی‌زاده، دختر شینا،کتاب یادت باشد، نورالدین و وقتی مهتاب گم شد را با کتاب‌های دهه هفتاد حوزه دفاع مقدس مقایسه می‌کنیم تغییر شگرفی را در بحث ادبیات و پرداخت به مسئله و زاویه نگاه می‌بینیم.

وی عنوان کرد: آن‌چه می‌خواهم بگویم این است که رهبر انقلاب مدیریت شده شخصا سکان‌داری ادبیات دفاع مقدس را با تفریظ‌هایشان در کشور به عهده گرفته‌اند. ایشان هر کتابی که در حوزه دفاع مقدس منتشر می‌شده از اولین روزهای بعد از جنگ مطالعه می‌کردند و راه را با تفریظ‌شان نشان می‌دادند.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه امام رضا(ع) افزود: چیزی که امروز شاهدش هستیم این است که امروز ادبیات دفاع مقدس بدون اغراق نسبت به دیگر حوزه‌های هنری جلوتر است و ما امروز گنجینه بزرگی از آثار داریم.

حسین‌زاده بیان کرد: نکته دوم بسیار مهم‌تر است و من این را از مطالعه آثار اخیر ادبیات مقاومت به خصوص حوزه مدافعان حرم مثل سربلند زندگی شهید حججی و کتاب یادت باشد زندگینامه شهید سیاهکلی متوجه شدم هر دوی این شهدای بزرگوار سراغ کتاب‌های حوزه دفاع مقدس رفتند.

وی عنوان کرد: حضرت آقا فرمودند «دفاع مقدس گنجینه است» یعنی هر کس به فراخور حس و حال خودش در این بحث کاوش کرده و چیزی استخراج کرده و یکی شده مثل کتاب خانم قربان‌زاده، یکی مثل خاک‌های نرم کوشک و یکی شهدای آثار جبهه مقاومت و مدافعان حرم؛ این معدن آنقدر بزرگ است که هنوز خیلی‌ها باید بروند و از آن استخراج کنند همچنین بسیار بکر است. ما حدود 200 هزار شهید داریم یعنی 200 هزار قصه تازه هر کدام را می‌توان از زاویه دید متفاوتی نگاه کرد.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه امام رضا(ع) ادامه داد: ما هنوز نتوانستیم آن‌گونه که شاید و باید از این حوزه استفاده کنیم مثلا به حوزه سرداران شهیدمان و فرماندهان شهید، چه برسد به هزاران هزار شهید بسیجی کامل نپرداخته‌ایم.

حسین‌زاده بیان کرد: حضرت آقا با این تفریظ‌ها نسل دهه 60 و 70را با ادبیات دفاع مقدس آشنا کردند. شهید حججی، شهید برونسی خوانده است و دلش به شهدای دفاع مقدس گره خورده و سیره زندگیش را با او هماهنگ کرده و خودش تبدیل به یک قله شده است. بچه‌های نسل جدید که کتاب دست بگیرند با شهدای مدافع حرم راحت‌تر ارتباط برقرار می‌کنند چون این شهید در همین نسل و عصر جدید بوده‌است.

وی ادامه داد: چند روز پیش با شهردار مشهد جلسه‌ای داشتیم من به ایشان یک جلد از کتاب «شهربانو» را دادم و گفتم جناب دکتر شما شهردار مشهد هستید، مشهد یک هویتی دارد از لهجه گرفته تا کوچه پس کوچه‌ها و خود امام‌رضا(ع) تا آدم هایی که در این شهر زندگی می‌کنند.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه امام رضا(ع) بیان کرد: ما در حوزه هویت بخشی خیلی عقب هستیم. کسانی که در خارج شهر کار کرده‌اند می‌دانند مشهدی‌ها همدلی‌شان کم است. به نظر من علتش این است که ما مثل بقیه نیامدیم هویت مشترکمان را برداریم و گرد و غبار را از سطحش پاک کنیم و دلبستگی بین مردم ایجاد کنیم؛ شهربانو یکی از این جنس کتاب‌هاست.

حسین‌زاده عنوان کرد: مطلب دوم هویت ایرانی - اسلامی کتاب است، این مادر یک مادر مسلمان و شیعه ایرانی است بنابراین مادرها خیلی راحت با آن ارتباط برقرار می‌کنند. به نظر من در این کتاب مادر خیلی خوب ترسیم شده و می‌توان با آن همزادپنداری کرد.

وی گفت: نکته دیگر راجع‌به این کتاب این است که در حالی که در اوج احساس بوده یک کتاب انقلابی است. از فضا و مشکلات روز بیگانه نیست. به نظرم کتاب شهربانو تنها کتابی است که در حوزه پس از جنگ و خاطرات آن، مثل خاطرات مادران شهدا با قبر فرزندشان پرداخته و به مسئولان طعنه‌ای زده که با نگاه لیبرالی می‌خواهند همه را یکسان ببینند.

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه امام رضا(ع) افزود: این اثر قلمی ساده، شیوا و پراحساس دارد. من این کتاب را به یکی از فرماندهان دفاع مقدس داده بودم، ایشان پس از چند روز به من زنگ زد و پرسید این کتاب چه بود که من از زمانی که کتاب را باز کردم تا صبح گریه کردم.

حسین‌زاده عنوان کرد: خانم قربان‌زاده یک ظرفیت بزرگ برای مشهد است و ما در حقیقت کم‌کاری کردیم. به نظر من باید تلاشی در سطح کشوری بکنیم و این کتاب را در تمامی نقاط کشور به مردم نشان دهیم. من مطمئنم در سطح کشور نیز استقبال به خوبی استان خراسان خواهد بود به شرطی که مسئولان و ناشران حوزه کتاب همکاری کنند. اتفاق خوبی که در هفته‌های آینده انشاءالله رخ می‌دهد، رونمایی از کتاب بعدی خانم قربان‌زاده است؛ اثری با لهجه مشهدی که خاطرات شفاهی همسر شهید رفیعی است و امیدوارم آن اثر نیز موجی ایجاد کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha