• شنبه / ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۲:۴۳
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 97111306896
  • خبرنگار : 71548

آسیب‌شناسی جشنواره تجسمی فجر ـ فرزاد فرجی

جشنواره تجسمی فجر پختگی لازم را پیدا نکرده است

جشنواره تجسمی فجر پختگی لازم را پیدا نکرده است

یک هنرمند سفالگر معتقد است که «جشنواره تجسمی فجر هنوز نتوانسته همانند سایر جشنواره‌های فجر، در حوزه سیاست‌گذاری هر چه بهتر برای برنامه‌های جدید و پیشبرد اهداف با پختگی بیشتر، به نتیجه مطلوب دست یابد.»

فرزاد فرجی، رئیس انجمن هنرمندان سفالگر ایران و داور بخش سرامیک در یازدهمین جشنواره تجسمی فجر در گفت‌وگویی با ایسنا در پاسخ به این پرسش که جایگاه جشنواره تجسمی فجر در میان هنرمندان این عرصه چیست و چرا تاکنون نتوانسته توفیق جشنواره‌های فجر دیگر را به دست آورد، گفت: به طور کلی جشنواره تجسمی فجر با وجود اینکه که یازدهمین دوره خود را پشت سر می‌گذارد، با توجه به آزمون و خطاهایی که در سال‌های نخست داشته است به لحاظ تجربه‌ای، جشنواره نوپایی محسوب می‌شود.

او یادآور شد: شاید بتوان گفت که جشنواره تجسمی فجر هنوز نتوانسته همانند سایر جشنواره‌های فجر، در حوزه سیاست‌گذاری هر چه بهتر برای برنامه‌های جدید و پیشبرد اهداف با پختگی بیشتر، به نتیجه مطلوب دست یابد.

فرجی با بیان اینکه «جشنواره تجسمی فجر نیاز به زمان و مطالعه بیشتری دارد»، خاطرنشان کرد: البته در جشنواره امسال با حضور آقای مظفری (مدیر کل هنرهای تجسمی)، آقای حقیقی (دبیر یازدهمین جشنواره تجسمی فجر) و دیگر دوستانی که مشارکت داشته‌اند، اتفاق‌های بهتری در این حوزه افتاده است. هر کدام از آنها توانسته‌اند با توجه به تجربیات فردی چند ساله‌ای که دارند، وضعیت بهتری را برای جشنواره تجسمی فجر ایجاد کنند.

این هنرمند با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی به‌موقع برای برگزاری جشنواره تجسمی، اظهار کرد: به طور کلی یکی از موضوعاتی که بهتر است در جشنواره تجسمی فجر مورد توجه قرار بگیرد، برنامه‌ریزی است. در واقع بهتر است دبیرخانه جشنواره پس از برگزاری برنامه هرساله و آسیب‌شناسی رویدادهای آن دوره، سریعاً برای جشنواره سال آینده برنامه‌ریزی کند.

فرجی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره علت کاهش کمی آثار سرامیک در این دوره از جشنواره تجسمی فجر، خاطرنشان کرد: با توجه به تغییر مدیریت مرکز تجسمی و با توجه به بازنگری‌هایی که در برنامه‌ریزی و برگزاری جشنواره تجسمی امسال صورت گرفت، می‌توان گفت تا حدودی فراخوان جشنواره دیر منتشر شد. تأثیر انتشار دیرهنگام فراخوان در رشته سرامیک بسیار زیاد بود و باعث کاهش تعداد آثار ارسالی به جشنواره شد. البته در سایر بخش‌ها همانند رشته‌های گرافیک، نقاشی و مجسمه تعداد آثاری که به جشنواره فرستاده شده، زیاد و با سال‌های قبل متفاوت است.

داور بخش سرامیک در یازدهمین جشنواره تجسمی، یادآور شد: هنرمندان حوزه سرامیک به واسطه محدودیت زمانی نتوانستند کارشان را برای ارسال به جشنواره آماده کنند. اینکه هنرمندی بر اساس فراخوانی فکر و ایده‌پردازی کند و سپس اثری را خلق کند، فرآیندی زمان‌بر است که امسال به واسطه زمان کم، طبیعتاً تعدادی زیادی از هنرمندان نتوانستند کارشان را آماده و ارائه کنند؛ اما در بخش‌های دیگر به لحاظ کمی و کیفی کارهای مطلوبی ارائه شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha