• پنجشنبه / ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۴:۱۵
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 97111106189
  • خبرنگار : 71573

«جذبه موسی» رونمایی شد

«جذبه موسی» رونمایی شد

مراسم رونمایی از دیوان شعر «جذبه موسی» و نسخه‌های خطی نفیس به خط  زنده یاد آیت‌ الله سید عبدالعلی آیت‌اللهی برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، این مراسم با حضور اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، عبدالواحد موسوی لاری، علاءالدین بروجردی، نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس و جمعی از مسئولان و اهالی فرهنگ و هنر، شاعران، مداحان اهل بیت در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

عبدالواحد موسوی لاری - وزیر اسبق کشور - در این مراسم گفت: فکر می‌کنم آیت‌الله آیت اللهی جز نادر مردانی است که در زمان حیات توانست خود را بدون تبلیغ معرفی کند. او آن‌قدر آراستگی داشت که هر کس یکبار او را می‌دید این موضوع برایش قابل فهم بود.

موسوی لاری در ادامه بیان کرد: آیت اللهی انسانی فرهیخته، عالمی عامل، فرهیخته‌ای فرزانه، فقیهی فیلسوف، فیلسوفی عارف، عارفی شاعر و شاعری هنرمند بود.

او سپس ظهار کرد: زمانی که در دولت حضور داشتم هر زمان فرصتی به دست می‌آمد به خدمت او می‌رفتم و از محضرش استفاده می‌کردم، لحظاتی که با او داشتم از شیرین‌ترین لحظات برای من بود.

موسوی لاری در ادامه گفت: کسانی که در مسند خطابه امام جمعه قرار می‌گیرند به واسطه چند خطی که از مقام معظم رهبری دریافت می‌کنند، ویژگی و جایگاهی دارند که باقی مردم از آن برخوردار نیستند. اما به عقیده من آیت‌الله آیت اللهی علاوه بر این ویژگی به جایگاه نماز جمعه اهمیت داده است.

موسوی لاری ادامه داد: او در منطقه لارستان همیشه با لفظ آقا خطاب می‌شد چراکه با دیگران با آقایی برخورد می‌کرد.

او خاطر نشان کرد: آیت‌الله آیت اللهی آن‌چنان با نسل جدید خوب ارتباط برقرار می‌کرد که گویی با آن‌ها هم نسل است.

با مردم و برای مردم زندگی می‌کرد

در ادامه این نشست علاءالدین بروجردی، نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، درباره ویژگی‌های شخصیت آیت‌الله آیت اللهی با تاکید بر این‌که مردمی بودن یکی از مهمترین ویژگی او بود اظهار کرد: زلزله سنگین و خسارت باری در سال ۱۳۳۹ منطقه لارستان را درگیر کرد. پس از این رخداد تلخ بسیاری به آیت‌الله آیت اللهی گفتند که ممکن از در اثر پس‌لرزه‌ها اتفاق ناگواری برای شما رخ دهد و بهتر است در اینجا نمانید؛ اما او گفت می‌خواهم در کنار مردم باشم و منطقه را ترک نکرد.

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس در ادامه اظهار کرد: یک دوره که او برای عمل جراحی قلب به تهران آمده بود، مقام معظم رهبری به عیادتش رفتند. زمانی که آیت‌الله آیت اللهی متوجه حضور رهبر انقلاب شد با حال وخیم به استقبال ایشان رفت، او این موضوع را بر خود واجب می‌دانست.

او افزود: مقام معظم رهبری در آن دیدار به او گفتند «در تهران بمان و کمی استراحت کن» اما آیت‌الله آیت اللهی به رهبری گفت «من بدون مردم نمی‌توانم زندگی کنم» و به لارستان بازگشت.

بروجردی با بیان این‌که آیت‌الله آیت اللهی با مردم و برای مردم زندگی می‌کرد، گفت: عشق و ارادت مردم به او محدود به شیعیان نبود، برادران اهل سنت هم به او ارادت داشتند و بزرگان اهل سنت لارستان بارها در جلسات مختلف بیان می‌کردند که «ما بیش از شیعیان به آیت‌الله آیت اللهی علاقه داریم».

او تاکید کرد: مادیات برای او بی‌ارزش بود و مناعت طبع بسیار بالایی داشت.

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس با اشاره به عشایر استان فارس اظهار کرد: آن همیشه علاقه خود را به صورت‌های مختلف به آیت‌الله آیت اللهی نشان می‌دادند. ناصرخان قشقایی که یکی از بزرگان ایل قشقایی بود، پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای اعلام همبستگی نزد آیت‌الله آمد.

او افزود: در سفری که مقام معظم رهبری به فارس داشتند فرمودند «به احترام آقای آیت‌اللهی به لار می‌روم». در آن سفر با توجه ازدحام اقشار مختلف مردم برای استقبال، رهبر انقلاب فرمودند که من ایشان را به منزل ببرم. وقتی این بیان رهبری را به آیت‌الله آیت‌الهی گفتم، او صراحتاً گفت باید برای خوش آمد خدمت ایشان برسم. این در حالی بود که ازدحام جمعیت بسیار زیاد و رفتن به جایگاه استقبال بسیار سخت بود.

بروجردی گفت: سال ۱۳۴۲ و در اوج فشارهای رژیم شاه به امام خمینی (ره)، او قصیده انقلابی سرود که در آن هجویاتی به شاه و اطرافیان او وجود داشت.

نماینده مردم در مجلس افزود: او در زمان جنگ تحمیلی هم یکی از محورهای جمع‌آوری کمک برای رزمندگان بود و حتی چندبار هم به جبهه‌های جنگ عازم شده بود.

او همچنین گفت: تربیت شخصی مانند آیت‌اللهی در این زمانه بسیار سخت است و این کار سازمان اسناد و کتابخانه ملی که برای این قبیل افراد بزرگداشت برگزار می‌کند و در برخی موارد هم اسناد باقی مانده از این بزرگان را نگهداری می‌کند و به دست آیندگان می‌رساند، قابل تجلیل است.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha