• یکشنبه / ۲۶ آذر ۱۳۹۶ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 96092614200
  • منبع : نمایندگی البرز

پژوهشکده اجتماعی شهری در استان البرز تاسیس می‌شود

پژوهشکده اجتماعی شهری در استان البرز تاسیس می‌شود

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان البرز گفت: شناخت بهتر از وضعیت استان و مهمترین معضلات و مشکلاتی که این استان در حوزه‌های علوم انسانی و زیست محیطی با آن روبه‌روست، تدوین شبکه برنامه گروه برنامه‌ریزی و توسعه شهری مطابق با ویژگی‌های شهری استان البرز و نیازهای جامعه شهری استان و شناسایی و احصاء حوزه‌های جدید انجام فعالیت‌های پژوهشی و تنوع بخشی به کارکردهای پژوهشی واحد، مطابق با نیازهای استان البرز از جمله برنامه‌هایی است که در جهاد دانشگاهی البرز دنبال می‌شود.

مهشید منزوی در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح مهمترین دستاورد پژوهشی جهاد دانشگاهی استان البرز به طرح پیمایش ملی خانواده اشاره کرد و گفت: این طرح در سال گذشته با موفقیت مسیر اجرا را پیموده است و  به‌زودی با تائید پرسشنامه توسط ناظرین، داده‌های مورد نیاز جمع‌آوری خواهد شد.

منزوی افزود: علاوه بر طرح پیمایش ملی خانواده، عملکرد مناسب گروه پژوهشی آسیب‌شناسی اجتماعی در سال گذشته امکان آن را فراهم آورد که این گروه در ارزیابی به عمل آمده، جایگاه مناسبی در میان گروه‌های علوم انسانی به دست آورد.

وی به دیگر دستاوردهای پژوهشی جهاد دانشگاهی البرز اشاره و اعلام کرد: مشارکت در اجرای طرح نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری در استان البرز با همکاری معاونت فرهنگی واحد با حداکثر صحت و دقت و بیشترین نزدیکی به آمارهای واقعی، افتتاح شعبه دوم بانک خون بند ناف در شهر فردیس، ادامه موفقیت‌آمیز اجرای طرح تعیین مولفه‌های  شادکامی در استان‌های البرز و تهران و تصویب پنج طرح پژوهشی جدید که یکی از آنها دارای جامعه آماری کشوری است، از دیگر دستاوردهای پژوهشی جهاد دانشگاهی البرز است.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی البرز در پاسخ به اینکه اقدامات انجام شده تا چه حد در رفع نیازهای جامعه موثر بوده است، گفت: تقریبا همه طرح‌های پژوهشی واحد بر اساس نیازهای کارفرمایان ارائه و اجرا می‌شود.

وی افزود: به طور مثال طرح مولفه‌های شادکامی با توجه به نیاز جامعه در راستای ارتقای شادکامی جامعه و با حمایت معاونت اجتماعی استانداری البرز و وزارت علوم و آموزش عالی و در قالب شبکه برنامه مورد حمایت دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی اجرا می‌شود.

منزوی ادامه داد: همچنین طرح پیمایش ملی خانواده با توجه به مسائل خانواده ایرانی و با حمایت مالی و معنوی چندین دستگاه دخیل در حوزه خانواده همچون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، زنان و خانواده ریاست جمهوری، شورای فرهنگ عمومی و .... در حال اجراست.

وی خاطرنشان کرد: دیگر طرح‌های پژوهشی واحد مانند آمایش صنعتی استان البرز، نیمرخ فرهنگی، اجتماعی و شخصیتی زندانیان کشور و ... همه بر اساس نیاز جامعه و در راستای حل مسائل و نیازهای سازمان‌های ملی و استانی در حال اجرا هستند.

منزوی در خصوص برنامه‌های آتی جهاد دانشگاهی استان البرز در قالب معاونت پژوهشی نیز گفت: تشکیل پژوهشکده اجتماعی شهری در استان البرز بر اساس نیاز استان و  قابلیت‌های موجود در واحد یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در جهاد دانشگاهی البرز دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: شناخت بهتر از وضعیت استان البرز و مهمترین معضلات و مشکلاتی که این استان در حوزه‌های علوم انسانی و زیست محیطی با آن روبروست، تدوین شبکه برنامه گروه برنامه‌ریزی و توسعه شهری مطابق با ویژگی‌های شهری استان البرز و نیازهای جامعه شهری استان و شناسایی و احصاء حوزه‌های جدید انجام فعالیت‌های پژوهشی و تنوع بخشی به کارکردهای پژوهشی واحد مطابق با نیازهای استان البرز از دیگر برنامه‌های جهاد دانشگاهی البرز است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که از ابتدای تشکیل جهاددانشگاهی واحد استان البرز تلاش آن بوده است با توجه به کارفرما محور بودن پروژه‌های جهاددانشگاهی، پیشنهادهای پژوهشی بر اساس محورهای اولویت‌دار در استان و یا کشور باشد، گفت: از جمله آن که در قالب شبکه برنامه در دو گروه آسیب‌شناسی اجتماعی و علوم شناختی دو موضوع مهم خانواده و شادکامی انتخاب شد.

منزوی ادامه داد: در همین راستا طرح پیمایش ملی خانواده به عنوان یکی از مهمترین طرح‌های جهاددانشگاهی و با محوریت سازمان‌های حوزه خانواده در حال اجرا است.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی البرز با بیان اینکه استان البرز با موضوعات متنوعی درحوزه خانواده روبه‌روست، خاطرنشان کرد: نتایج این طرح این امکان را فراهم می‌آورد که بتوان راهبردها و کاربست‌هایی را در راستای ارتقای خانواده پیشنهاد کرد.

وی اضافه کرد: به علاوه موضوع شادکامی نیز محور پژوهشی گروه علوم شناختی است که به‌خصوص در استان البرز که با مسائل هویتی درگیر است، شناخت مولفه‌های موثر در ارتقای شادکامی می‌تواند در ارتقای هویت اجتماعی آنان موثر باشد.

منزوی تصریح کرد: همچنین گروه برنامه‌ریزی و توسعه شهری در نظر دارد در زمینه زیست‌پذیری شهری پژوهش‌هایی را انجام دهد که این زمینه فعالیت بر پایه تحولات شهری استان البرز ، رشد جمعیت شهری، توسعه شهری بدون برنامه و مسائل و مشکلات کالبدی و فیزیکی شهری، ایجاد و رشد سکونتگاه‌های غیررسمی و... انتخاب شده است.

وی در خصوص ارتباط میان فعالیت معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی البرز و برنامه ششم توسعه نیز گفت: با توجه به آن که تلاش شده است تا برنامه ششم بر اساس شبکه برنامه‌های مصوب و نیز پیش‌بینی اجرای طرح‌های پژوهشی همسو کارفرمایی انجام شود، لذا به نظر می‌رسد در پایان سال 96، 60 درصد طرح‌های پژوهشی پیش‌بینی شده اجرا شود. اما در حوزه‌های تدوین و ارائه مقالات و اجرای کارگاه‌ها و خدمات تخصصی تا 90 درصد پیش‌بینی‌ها قطعا انجام خواهد شد.

منزوی در پایان در پاسخ به اینکه جهاد دانشگاهی استان البرز تاکنون چه افتخاراتی در حوزه پژوهشی کسب کرده است، گفت: افتخاراتی چون انتخاب طرح پژوهشی سطح‌بندی توسعه‌یافتگی شهرستان‌های استان البرز به عنوان طرح برتر در مراسم هفته پژوهش استان البرز سال 95، معاون پژوهشی برتر سال 96 جهاد دانشگاهی، کسب رتبه دوم گروه‌های علوم انسانی در سال 95 توسط گروه آسیب‌شناسی اجتماعی واحد از افتخارات این واحد است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha